• Helenmedh

Klädsel som bröllopsgäst?

Visste inte vart jag skulle lägga tråden så det fick bli här! 

Vi är bjudna på bröllop i sommar (ja jag är ute i extremt god tid ;) ) och på inbjudan står det Finklädd. 
    Vad tusan är det? Långklännig? Klänning? Kjol? Byxdess? Äh jag vet inte. 

Har aldrig varit på bröllop som gäst, enbart brud och brudtärna, så¨jag har ingen aning. 
    Det är min bror som gifter sig men vi har knappt kontakt. Ses någon gång var tredje år ungefär. 
    Bröllopet är på en strand vid vår stuga och sen är det fest i hamnen. Antar att det är middag med långbord utomhus också. står enbart middag i inbjudan men om det är som vi brukar ha på midsommar så dukas det upp ute bland sjöbodarna. 

Hjälp mig, tänkte på att mycket är ju på rea nu så man kanske kan vara ute i tid för en gång skull.. 

• Svar på tråden Klädsel som bröllopsgäst?
  • KakanSmakan

Ja ta på dig fina kläder. Alltså de vill inte att du kommer i jeans

Titta på Zalando, Boozt eller så, där finns massa fina klänningar att ha på sig, för klänning tycker jag nog du ska ha (om du inte hittar några extremt snygga vida, beiga byxor).

Kom ihåg: inget vitt (eller rött?)

• BCH52

Nu är tyvärr finklädd en "hittepåklädkod" den kan tolkas på otaliga sätt. Ring inbjudaren fråga "vad betyder klädkoden". Enklast så. Det finns ett antal etablerade där man lätt kan kolla upp vad det betyder. Jodå, du kan visst ha rött på bröllop, det är en konstig regel som dyker upp då och då. Kolla hur damerna var klädda på de två princessbröllppen, där bör de ha koll på etiketten. Där var de flera som bar rött.

• KakanSmakan

Tycker inte du ska överanstränga dig och göra det här större än vad det är. Du behöver inte ringa brudparet och sätta griller i deras huvuden.

På bröllop brukar kvinnor ha klänning, dräkt med kjol och kavaj, eller alternativt ett par ljusa lite finare byxor i linnetyg eller liknande.

• Fral13

Klänningen hade jag tagit. Gärna en somrig klänning som går till knäna. Inte så passande med kort på bröllop. Finns massor med fina klänningar på Zalando tex. :) 

• Helenmedh

Tack för svar allihop! Då får jag leta efter någon sorts klänning då, inte för kort och inte för "balaktig".. :P 

Känns som om: Ska jag gå och träffa mina syskon nu för typ 5:e gången i mitt liv och dessutom när det är enas viktigaste dag så ska det bannemig vara rätt också! 
    Ja jag vet inte.. Får googla och söka lite klänningar, det finns ju tid :)

• Benedicte127

Haha. Förstår inte varför man inte kan använda riktiga klädkoder , så man faktiskt vet vad som gäller.

Finklädd? Tänk om någon tycker att en gorilladräkt , Björks svanklänning eller en BDSM läderdräkt är väldigt fin? ;)

Ta vad du gillar TS , bara inte svart eller vit.

• Hetlena

I och med att de satt en klädkod som inte har en direkt regel så antar jag att de inte är så noga och att de inte vill sätta så stor press på gästerna. De vill att de är finklädda men vill inte ha krav på balklänning eller kostym. Så jag hade tänkt kjol/klänning/finbyxor för damerna och skjorta/kavaj på karlarna (helt okej med jeans till). 
    När vi gifta oss så sa vi "festklädd" vilket vi visste inte var en direkt klädkod, men vi sa också att kommer någon i shorts och linne så gör det oss ingenting =) 

• Bee78

Har du hittat något?
    Jag hade definitivt rekommenderat en sommarklänning som inte är för kort - till knäna eller längre. Sen är du home safe trots knapphändig dresscode..

• Charlotte N
    Hetlena skrev 2015-01-06 20:41:20 följande:

I och med att de satt en klädkod som inte har en direkt regel så antar jag att de inte är så noga och att de inte vill sätta så stor press på gästerna. De vill att de är finklädda men vill inte ha krav på balklänning eller kostym. Så jag hade tänkt kjol/klänning/finbyxor för damerna och skjorta/kavaj på karlarna (helt okej med jeans till). 
    När vi gifta oss så sa vi "festklädd" vilket vi visste inte var en direkt klädkod, men vi sa också att kommer någon i shorts och linne så gör det oss ingenting =) 

Problemet med detta tankesätt är att den som kommer i shorts och linne kanske känner sig obekväm hela kvällen. Dresscode är huvudsakligen inte till för att värdparet ska känna sig bekväma utan för att gästerna ska göra det.
Svar på tråden Klädsel som bröllopsgäst?