• Landsaho9

Privatskuld till tidigare partner.

Hej.

För att göra en lång historia kort, så har jag under cirka ett års tid lånat pengar av min partner, som nu är mitt ex då det tagit slut mellan oss.

Vi har inte skrivit något skuldebrev, och banköverföringarna har haft allt från bara en punkt som kommentar på överföringen, till meddelanden som "till älskling" och annat, dvs det är knappt några meddelanden som ens antyder att överföringen är ett lån.

Nu hör till saken att hon fått igen pengar kontant, något som heller inte finns dokumenterat.

Jag har pratat med en jurist gällande det inträffade, då min tidigare partner nu menar att jag är skyldig denne mer pengar än jag egentligen är enligt mina beräkningar, och enligt juristen är det mer eller mindre omöjligt för min partner att kunna kräva ut några pengar till mig om vi inte har några papper, skuldebrev alltså på allt, samtiidgt som det inte går att hävda att en överföring utan beskrivning också kan vara vad som helst och inte finns några bevis på att det faktiskt är ett lån.

Jag undrar därför om man då har något att oroa sig för eller om det bara är att bestrida det, tills de kan bevisa annat, vilket partnern inte kan eftersom det först och främst är helt felaktigt enligt mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-05 17:18
    Det enda som finns är alltså muntligt, samt banköverföringar där det bara är några enstaka överföringar där det faktiskt står att det är ett lån, annars stod det inte någon beskrivning alls.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-05 17:19
    Jag har även sagt till mitt ex, min tidigare partner alltså, att denne får göra precis vad den känner för för att försöka driva in det som den personen menar är den kvarvarande skulden, samtidigt som jag sagt att jag själv pratat med en jurist om det hela och att även de sagt att utan papper och annat kan den personen mer eller mindre glömma att den får några fler pengar utan att kunna bevisa att det faktiskt varit lån.

• Svar på tråden Privatskuld till tidigare partner.
  • beccagranen

Kan ni inte göra varsin samanställning och jämföra, tala om vad som skiljer dom åt och kom överens?

• Landsaho9
    Tines skrev 2015-01-05 17:20:24 följande:

Vill inte exet betala dig någonting?

Det är jag som är skyldig denne pengar enligt personen ifråga, men jag har enligt mina beräkningar ingen skuld kvar till denne, och det finns inget direkt bevis på att det finns någon kvarvarande skuld. 
  • Landsaho9
    Landsaho9 skrev 2015-01-05 17:21:15 följande:
    Det är jag som är skyldig denne pengar enligt personen ifråga, men jag har enligt mina beräkningar ingen skuld kvar till denne, och det finns inget direkt bevis på att det finns någon kvarvarande skuld. 
    Ska även tilläggas att mitt ex var otrogen emot mig och sen efter det började prata om att jag fortfarande var skyldig denna personen pengar. 
  • begrundaren

Här är det nog bara ditt eget samvete, som kan avgöra om du har någon skuld till hen, eller ej. Om hen vill kräva dig på pengar som du redan anser dig ha betalat, så får ju hen köra sitt samvete mot ditt?

Rent juridiskt funkar det ingenstans, om det inte finns konkreta bevis i form av skriftliga avtal och dyl. Så ja, du har ditt på det torra.

Antagligen blir det bara en massa tjafs, mellan er två, och här kan advokatkostnader bli betydligt dyrare, än ev. skuld. Ville bara nämna det.

Skrattande Ps: Förvisso kan muntliga avtal vara bindande i vissa fall, kolla upp det du.

• pipon
    Tines skrev 2015-01-05 17:53:39 följande:

Att ditt ex var otrogen har inget som helst betydelse när det gäller en skuld, varför tar du upp det??

Troligen för att situationen inte riktigt är som TS beskriver det. TS tycker nog att otroheten jämkar skulden.
Svar på tråden Privatskuld till tidigare partner.