• Dr Mupp

När är kort för kort?

Hur vet man att ett kort barn är för kort? Jag har en nybliven femåring som är 100 cm lång och väger 15 kg. Det betyder att han ligger på -2,5 SD i både vikt och längd. 

Tar man hänsyn till föräldralängden så borde han ligga på - 1 SD. Han ligger med andra ord -1,5 SD under föräldralängden. Borde inte han utredas? BVC kollar bara att han följer sin kurva och har aldrig sagt nått mer än att de ville att vi skulle ge ersättning när han var på 3 resp 4 månader. 

Fortsätter han följa sin kurva kommer han som 18-åring räknas som medicinsk kortvuxen eftersom han med lite tur kanske blir 160 cm. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden När är kort för kort?
  • Långbenopluto

Hade jag varit i dina skor hade jag ringt barnmottagningen på sjukhuset för rådfrågning. Du kan ringa dig utan remiss.

• DickRex

Du drar förhastade slutsatser tror jag. Min son skulle enligt kurvorna bli lite kortare än mig (178), men är nu 14 år och 182 cm och växer fortfarande. ...och han har inte genomgått någon behandling (eftersom 170 - 175 inte hade ansetts vara "fel")

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • Dr Mupp
    DickRex skrev 2015-01-05 17:05:07 följande:

Du drar förhastade slutsatser tror jag. Min son skulle enligt kurvorna bli lite kortare än mig (178), men är nu 14 år och 182 cm och växer fortfarande. ...och han har inte genomgått någon behandling (eftersom 170 - 175 inte hade ansetts vara "fel")

Ska han bli längre så måste han skilja sig helt från min och pappans pubertetsutveckling. Ingen av oss växte särskilt mycket under puberteten. Vi är ju trots allt relativt korta båda två. 

Och tittar jag på dottern som är i puberteten så har det inte hänt nån jättespurt hos henne heller. Hon är dock något längre och får en normal förväntad längd på strax över 160 cm om inget konstigt händer nu. Som tjej är det också lättare att vara kort än som pojke. 

Mina två andra pojkar är båda mycket längre. Den ena ligger precis på medel med sina 142 cm och 10 år och den andra ligger precis under medel med sina 128 cm och 8 år. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • begrundaren

Är både du och pappan korta? Min syster son har en jättekort mamma, 1,53 och en pappa på 1,78 cm. Men farfar som var lång som en stolpe. Pojken var vid 15,5 års ålder, 1,59. Då tog det fyr och idag är han 1,80. Så det är mycket individuellt hur generna tar.

• DickRex
    Dr Mupp skrev 2015-01-05 17:17:14 följande:

Ska han bli längre så måste han skilja sig helt från min och pappans pubertetsutveckling. Ingen av oss växte särskilt mycket under puberteten. Vi är ju trots allt relativt korta båda två. 

Och tittar jag på dottern som är i puberteten så har det inte hänt nån jättespurt hos henne heller. Hon är dock något längre och får en normal förväntad längd på strax över 160 cm om inget konstigt händer nu. Som tjej är det också lättare att vara kort än som pojke. 

Mina två andra pojkar är båda mycket längre. Den ena ligger precis på medel med sina 142 cm och 10 år och den andra ligger precis under medel med sina 128 cm och 8 år. 

...men naturligtvis ska du kolla upp det om du är orolig. Med hans syskon som referens så verkar det ju lite märkligare.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • Dr Mupp
    begrundaren skrev 2015-01-05 17:21:06 följande:

Är både du och pappan korta? Min syster son har en jättekort mamma, 1,53 och en pappa på 1,78 cm. Men farfar som var lång som en stolpe. Pojken var vid 15,5 års ålder, 1,59. Då tog det fyr och idag är han 1,80. Så det är mycket individuellt hur generna tar.

Ja både jag och pappan är ganska korta och ligger på -1 SD. 
  • a no nym

Om man avviker 1,5 SD från föräldralängd kan man behöva utredas. Ring en barnläkare.

• begrundaren

Om både mamma och pappa är korta, och även övriga släkten? Då är risken ju inte så stor att han blir lång, men ca. lika långa som de övriga i släkten. Det finns ju tx. visa folkslag/ eller släkter som helt enkelt är kortare än "medel", och där de allra flesta blir ca lika långa inom familjen. Det är en rent genetiskt fråga.

Sedan kan det i sällsynta fall handla om vissa avvikande åkommor, så helt klart bör ni kolla upp det, och så fort som möjligt. SÄLLSYNTA!

• Jag är bara jag

Min ena faster var som måttbandet och hennes man kanske 167 om jag tar i-min kusin är minst 185!  FörvånadGlad 

Svar på tråden När är kort för kort?