• Anonym (Help)

Kodein, missbruk?

Hej !

Jag känner att jag behöver sätta mej här och fråga er om råd.

Jag har under ca 2 års tid ätit Kodein. Ca 6-7 Tab om dagen. 4,-5 h.

Upplever att jagbehöver " ruset " för att vara välmående nu. Har för ett tatg sedan ätit dem utan värk.......

NU ska jag sluta. TVÄRT !!!!!!!!!!!!!!!
    vad förväntar jag mej? vilka abstinens?  Hur ska jag handskas med ev Abs?

snälla svara !

Kramar!

• Svar på tråden Kodein, missbruk?
  • Anonym (Varför?)

Du kan förvänta dig att känna dig riktigt piss. Illamående, kräkningar. Tänk typ influensa. Varför ska du sluta med de tvärt? Måste ju vara tio ggr bättre att få hjälp av en läkare med att sätta ut det istället lite i taget för att slippa utsättningssymptom, som faktiskt kan vara farliga!

• Anonym (Help)

Farliga med Kodein? nja.. tror du? PÅ vilket sätt?

Hoppas på lätt variant. Har inga mer tabletter, och tänker inte be om mer. för då äter jag mer!

• Carnitas
    Anonym (Help) skrev 2015-01-04 19:13:21 följande:

Farliga med Kodein? nja.. tror du? PÅ vilket sätt?

Hoppas på lätt variant. Har inga mer tabletter, och tänker inte be om mer. för då äter jag mer!

Att trappa ned är alltid den metod som har bäst framgångar.
    Kodein är en lurig substans, en del få milda till nästan inga AT alls, medan andra får skitjobbiga AT
    Sen har man använt kodein såpass länge och stadig dos, så får man inget rus så att säga(om man nu inte gör uppehåll, för minska toleransen).
    Möjligen ett lätt välbefinnande och en känsla att komma in ett normaltillstånd.

Vad är ditt ursprung("ras" om det gör det tydligare)?
    Då detta har en påverka på hur kodein funkar i dig, ger kanske inget definitivt svar.
    Men helt klart en hint om du är en dubbel metaboliserande person, vanlig eller låg metaboliserande person.

• Anonym (Help)

menar du vad jag kommer ifrån? Här ifrån sverige. Född här med svensk släkt.

• Carnitas
    Anonym (Help) skrev 2015-01-05 11:20:55 följande:

menar du vad jag kommer ifrån? Här ifrån sverige. Född här med svensk släkt.

Det har inget med rasism att göra, utan att kodein funkar inte på vissa och för andra så är dosen dubbel.
    Då man har en annan metabolism.
    Denna ultrasnabb metabolism har tom dödat foster, då mamman just har denna ultrasnabb metabolism.
    Och det blir för höga nivåer för foster, som då dör.

Den "typiska Svensken" så ligger är det ca1-2% som har denna ultrasnabba metabolism, och någon procent har ingen effekt alls av kodein, då de saknar rätt enzym för metabolisera kodeinet till morfin.

• Anonym (saralinn)

O jag som haft dåligt samvete då jag tagit en panacod ca varannan vecka, he.... Tror inte heller det blir såå farlig abstinens gm att sluta tvärt. Att trappa ner är väl som att lura sig själv....eller?

• Anonym (saralinn)

O jag som haft dåligt samvete då jag tagit en panacod ca varannan vecka, he.... Tror inte heller det blir såå farlig abstinens gm att sluta tvärt. Att trappa ner är väl som att lura sig själv....eller?

• Carnitas
    Anonym (saralinn) skrev 2015-01-05 15:38:41 följande:

Lura sig själv???
    Det handlar om avgiftning, så man inte mår skit.
    Det är trots allt ett fysiskt beroende som kroppen får, och uttrappning sätter dig ner försiktigt.
    Det är inte alla som klarar cold turkey, och de som kör en cold turkey och misslyckas.
    Kommer ha mycket svårt att sluta.

Ta en panacod varannan vecka och pratar om AT Skrikandes
    Måste fråga, menar du verkligen att du tror du ska få någon som helst reaktion att sluta ta en panacod varannan vecka???

Måste säga det är skrämmande när någon tror att uttrappning handlar om att lura sig själv.

• Anonym (Help)

tog min sista tab idag. Så vet inte hur detta kommer att gå.. Vi får se.

Några tips som lindrar`?

• Carnitas
    Anonym (Help) skrev 2015-01-07 10:05:21 följande:

tog min sista tab idag. Så vet inte hur detta kommer att gå.. Vi får se.

Några tips som lindrar`?

Så du tog 6-7 tabs i 3 dagar?
    Och inte valde att trappa ner?
    Känns lustigt att du frågar om nått som kan lindra nu.

• Anonym (Help)

Har fler. Hur tycker du är bäst då?

• Dr Mupp
    Carnitas skrev 2015-01-05 15:30:08 följande:

Det har inget med rasism att göra, utan att kodein funkar inte på vissa och för andra så är dosen dubbel.
    Då man har en annan metabolism.
    Denna ultrasnabb metabolism har tom dödat foster, då mamman just har denna ultrasnabb metabolism.
    Och det blir för höga nivåer för foster, som då dör.

Den "typiska Svensken" så ligger är det ca1-2% som har denna ultrasnabba metabolism, och någon procent har ingen effekt alls av kodein, då de saknar rätt enzym för metabolisera kodeinet till morfin.

Jag tillhör gruppen som inte får nån effekt av kodein.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Houdini

Vet du säkert att du kommer få problem?

Jag har ätit citodon i minst fem år nu och jag gör uppehåll lite då och då och har inga abstinensbesvär alls.

Man måste inte få beroende av mediciner bara för att de kan vara beroendeframkallande.

Jag har varit beroende av en medicin så jag vet hur det är och villket helvete det kan vara att sluta. Jag var inlagd på sjukhus när jag slutade med dom tabletterna.

• Carnitas
    Dr Mupp skrev 2015-01-18 23:24:24 följande:
    Får man fråga vilken "ursprung/ras" du är rent genetiskt?

För ni som inte fattar denna fråga och tror den är rasistiskt ställd, läs upp er om kodein och kodeinets problem att metabolisera i vissa först.
    Ledsamt nog, så klarar många av dessa människor inte ens av att komma förbi första meningen Gråter
  • Anonym (Help)

Jag som är hel svensk med släkt från Sverige . Vad innebär de för mig? Berätta gärna ! Ang psykiskt beroende efter abs? Tips ? Jag blir sugen, de som

Blir problem, inte att jag får influensa symtom...... Däremot ondare igen...

• Anonym (Help)

Vilka tabletter va de då? När du mådde dåligt ?

• Anonym (p)
    Dr Mupp skrev 2015-01-18 23:24:24 följande:
    Jag får inte heller nån effekt av det, inte ens smärtstillande. Knappt av morfin heller, det är jämförbart med en halv alvedon oavsett hur mycket jag får. Något rus är inte att tala om.
    Jag är svensk, eftersom det hade betydelse tydligen...?
  • Carnitas
    Anonym (Help) skrev 2015-01-20 08:56:39 följande:
    Jag som är hel svensk med släkt från Sverige . Vad innebär de för mig? Berätta gärna ! Ang psykiskt beroende efter abs? Tips ? Jag blir sugen, de som
    Blir problem, inte att jag får influensa symtom...... Däremot ondare igen...

Även bland de som anses som Svenskar, har ju sitt ursprung från nått ställe.
    Vi hade ju trots allt istid en gång i tiden.

Risken för att du är en ultrasnabb metabioliserar är ca1-2% som nordeuropé.
    Ca8% att man itne har effekt alls, då man saknar rätt enzym(du lär ju inte tillhöra denna grupp).

För avgifta din kropp, så är det bästa för de flesta att trappa ut kodeinet.
    Det psykiska beroendet, är nått helt annat och har inte så mycket med tabletterna att göra.
    Oftast brukar man relatera intag med en viss händelse.
    Att man alltid tar kodein om man ska gå till jobbet, eller när man ska sova eller.
    Att associerar  med denna händelse och kodeinet, är så stark att man inte klarar av att göra sin grej utan kodein.
    Dessa är mycket svårare att hantera, men enkelt sagt så handlar det att bryta dessa associationer.
    Så ska ditt pyskiskaberoende tonas ut efterhand.

• thegreenman

asså grabbar nu har hon kanske bara käkat såna och inget annat aldrig kanske vem vet men om fallet är så är det inte som att sluta röka kodin blir morfin i kroppen och givetvis kommer hon få avtändning, opiater är både luriga och jobbiga och farligt, tips från mig akuten så man kan trappa ner dig eller om du vet någon som har buprenofin så kan man göra detta själv, hur som om du är rädd och har massa frågor så bara skicka ett pm till mig, är själv nykter heronist som jag missbrukat i 15år så jag vet och jag har tänt av många ggr i mitt liv. annars lycka till.

• Carnitas
    thegreenman skrev 2015-02-05 15:53:04 följande:
    asså grabbar nu har hon kanske bara käkat såna och inget annat aldrig kanske vem vet men om fallet är så är det inte som att sluta röka kodin blir morfin i kroppen och givetvis kommer hon få avtändning, opiater är både luriga och jobbiga och farligt, tips från mig akuten så man kan trappa ner dig eller om du vet någon som har buprenofin så kan man göra detta själv, hur som om du är rädd och har massa frågor så bara skicka ett pm till mig, är själv nykter heronist som jag missbrukat i 15år så jag vet och jag har tänt av många ggr i mitt liv. annars lycka till.

Sluta röka kodein?
    Hos den "vanliga"(=Ursprung) Svensken så ombildas ca30% av kodeinet till morfin.

Sen ett rätt kass råd att säga man ska ta buprenofin om man ska sluta.
    Kodein är den mildaste av våra opiater/opioider, känns som en rejäl upptrappning i att ta buprenofin istället.
    Hade det handlat om resten av opioiderna, så hade det rådet var betydligt bättre än nu.
    Då det bara känns som en upptrappning.

Svar på tråden Kodein, missbruk?