Har jag ADD?? Tonåring
Jag är 14 år gammal, ska fylla 15 år. Min syster har ADHD. Jag skrollade lite på facebook häromdagen, och hittade denna:
newsner.com/2014/10/20-saker-du-inte-far-glomma-om-du-alskar-nagon-som-har-add/
Kollar igenom lite, märker att i princip ALLT passar in. Googlar vidare. Fullträffar överallt. Detta är alltså min verklighet:
Jag har ganska höga betyg, mycket högra än medelmåttan. Alla säger att det är för att jag lär mig rätt, delvis det, men mest min prestationsångest. Jag kan inte vara sämre än någon annan. Uppgifter i skolan måste jag fråga om efter genomgången och ändå fattar jag inte alltid ens då. Med min prestationångest påbörjar jag nånting, t.ex en saga på svenskan, men får lov att börja om för bara början tagit mig hela tiden vi fått. Jag är orolig för ALLT. I tonåren ska man ju bråka med sina föräldrar verkar det som, men hur arg jag än blir KAN jag inte. Tanken att jag och pappa ska bråka sen att han dör så var vår sista snack ett bråk. När nån kommer lite sent från jobbet får jag vrålpanik. Pappa och hans tjej var borta en vecka på sommarn, jag hade panik hela veckan och kunde inte sova. Jag kan inte koncentrera mig på nåt annat. När jag är arg/ledsen kan jag slänga ur mig vad som helst som jag aldrig skulle sagt annars. Jag blir jätteimpulsiv och kan inte kontrollera nånting. Ibland när jag sitter i klassrummet känns det som att jag ska rycka tag i min lärares rumpa eller nåt sånt, jag skulle ALDRIG göra något sånt. Inte ens tänka tanken! Blir tillochmed äcklad, men det känns som min hand ska ba slinka iväg. Jag tycker inte ett dugg som mina vänner och blir arg. Har 0 tålamod och vill att allt ska hända direkt, på mina villkor. Jag är ganska lat och JÄTTE glömsk.Jag är oorganiserad, tills jag städar upp allt direkt och är så nöjd. sen är de lika stökigt igen. Fatta beslut går bara inte små saker som står i länken som att köpa mjölk, glömmer jag jämt. Dock om någon säger någt som en kommentar kommer jag alltid missa den.
Framförallt är jag världens drama queen, som ALDRIG kan berätta om mina problem för jag är livrädd för följdfrågor.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-03 23:49
Cancer och sjukdomar skrämmer mig också. Döden är det värsta