mammalovis skrev 2015-01-03 23:23:33 följande:
Jag har ammat båda mina barn uppåt året eller när de valt sluta. För mig personligen känns det fel när barnet själv börjar komma och böka efter bröstet eller kan säga tutte typ. Sedan är det väl inte äckligt egentligen utan en smidig lösning om inte annat, just smidigheten att kunna amma har jag saknat när man måste planera livet efter var det finns mikro när de blivit över halvåret och börjat äta gröt och vanlig mat. Vi har introducerat medvetet då jag börjat jobba vid 1 års ålder av ekonomiska skäl, så med första fick jag planera ett amningsslut, andra blev inte nöjd utan där fick vi trappa upp med mer välling för att få henne att somna på kvällen vid 10 månader, så hon slutade ganska spontant.
Sedan hur andra gör är upp till dem, men ett gående barn som hivar upp mammas tutte offentligt hade jag ändå tyckt känns obekvämt.
Min dotte kommer upp i knät och gör ett läten (alltid samma) när hon vill ha tutten, hon gnäller på ett speciellt vis. Sen kan hon ibland försöka dra ner min tröja eftersom hon vet att tutten finns där. Men jag ammar aldrig offentligt, endast hemma och då på natten när hon ska sova och när hon ska sova middag. Skulle inte känna mig bekväm att amma offentligt (delvis för att folk har så mycket fördomar och för att jag inte känner mig bekväm att slänga fram tutten offentligt)
Men jag ser inte det konstiga i att amma. Min dotter är 1 år och 2 veckor. Hon kan gå, men inte prata :)