• piluttan

Är det äckligt att amma länge? hur länge ammade ni?

En del folk brukar uttrycka sig att det är äckligt att amma länge eftersom barnet blir så "medvetet". De är vad jag hört folk säga iallafall.

Så min fråga lyder: hur länge ammade ni?

Och ifall ni inte ammade, varför?

Jag har dotter, som är ganska exakt 1 år. Hon ammar fortfarande natt-tid & innan hon tar en tupplur på eftermiddagen. Hon vägrar flaska & napp kan tilläggas. Men jag trivs fortfarande att amma (de är ju rekommenderat att amma till minst 1 år från BVC också).

Jag kan nog tänka mig amma tills hon blir 1,5 år iallafall.

• Svar på tråden Är det äckligt att amma länge? hur länge ammade ni?
  • lördagsgodis

Jag ammade dottern bra precis 2 år, hon vägrade oxå napp och flaska. Man får göra som man vill och vad som känns bra. Min dotter slutade inte amma frivilligt utan jag fick ta det beslutet.

• fluu

Nej, det är det inte. Det är inte heller äckligt att inte amma alls. Vi är bara vana vid olika saker i olika kulturer. Jag ammade tills ungen valde att sluta när hon var 19 månader.
    Fördomar möts förresten bäst med vettiga argument.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • hrewak

Ammade dottern på nätterna tills hon var 14 månader. Sen beslutade jag mig för att sluta, hon hade gärna fortsatt längre.

• Pentra

Jag har ammat mina barn i ca ett år vardera. Inte äckligt det minsta, tycker jag. I slutperioden ammade jag bara på kvällar/morgnar så det blev sedan, för vår del, ett ganska naturligt avslut på amningen. ... Men för många år sedan hade jag en bekant som då hade en dotter på 2.5 år, och hon tillät denna dotter, när som helst på dagen och inför främmande, att resolut slita upp hennes blus/tröja för att ta sig en slurk ur brösten. Det tyckte vi väl kändes sådär... Amning är bra men det kunde nog skötts lite bättre just där... En annan bekant slutade amma när hennes barn var blott tre månader gammalt, med förklaringen att hon (mamman) inte hade lust att amma längre! ... Jämförelsevis så är det ingen tvekan om att jag blev tusen gånger mer upprörd över det beslutet än att låta en 2.5-åring slita upp bh:n på mamma för att få en mjölkslurk. Amningen är ju faktiskt för både barnets och mammans bästa. Så, amma på! ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Limaliie

Beror helt på hur man menar med länge känner jag. En två-tre åring känns lite weird...i mina ögon men alla gör som de vill. Jag hade inte velat amma så länge utan kan tänkas mig till året och lite över kanske.

• Kurran2011

Min minsta ammar fortfarande på kvällen när han ska sova o även ibland på natten!! Han är 2,3 år o än har jag inga planer på att sluta! För jag tycker det är ganska mysigt!! :)

• piluttan
    Kurran2011 skrev 2015-01-03 23:01:14 följande:

Min minsta ammar fortfarande på kvällen när han ska sova o även ibland på natten!! Han är 2,3 år o än har jag inga planer på att sluta! För jag tycker det är ganska mysigt!! :)

så länge du är bekväm tycker jag att du ska fortsätta. Jag tycker också det är mysigt faktiskt!?
  • piluttan
    piluttan skrev 2015-01-03 23:18:05 följande:

så länge du är bekväm tycker jag att du ska fortsätta. Jag tycker också det är mysigt faktiskt!?

Oj inge frågetecken
  • mammalovis

Jag har ammat båda mina barn uppåt året eller när de valt sluta. För mig personligen känns det fel när barnet själv börjar komma och böka efter bröstet eller kan säga tutte typ. Sedan är det väl inte äckligt egentligen utan en smidig lösning om inte annat, just smidigheten att kunna amma har jag saknat när man måste planera livet efter var det finns mikro när de blivit över halvåret och börjat äta gröt och vanlig mat. Vi har introducerat medvetet då jag börjat jobba vid 1 års ålder av ekonomiska skäl, så med första fick jag planera ett amningsslut, andra blev inte nöjd utan där fick vi trappa upp med mer välling för att få henne att somna på kvällen vid 10 månader, så hon slutade ganska spontant.

Sedan hur andra gör är upp till dem, men ett gående barn som hivar upp mammas tutte offentligt hade jag ändå tyckt känns obekvämt.

• piluttan
    mammalovis skrev 2015-01-03 23:23:33 följande:

Jag har ammat båda mina barn uppåt året eller när de valt sluta. För mig personligen känns det fel när barnet själv börjar komma och böka efter bröstet eller kan säga tutte typ. Sedan är det väl inte äckligt egentligen utan en smidig lösning om inte annat, just smidigheten att kunna amma har jag saknat när man måste planera livet efter var det finns mikro när de blivit över halvåret och börjat äta gröt och vanlig mat. Vi har introducerat medvetet då jag börjat jobba vid 1 års ålder av ekonomiska skäl, så med första fick jag planera ett amningsslut, andra blev inte nöjd utan där fick vi trappa upp med mer välling för att få henne att somna på kvällen vid 10 månader, så hon slutade ganska spontant.

Sedan hur andra gör är upp till dem, men ett gående barn som hivar upp mammas tutte offentligt hade jag ändå tyckt känns obekvämt.

Min dotte kommer upp i knät och gör ett läten (alltid samma) när hon vill ha tutten, hon gnäller på ett speciellt vis. Sen kan hon ibland försöka dra ner min tröja eftersom hon vet att tutten finns där. Men jag ammar aldrig offentligt, endast hemma och då på natten när hon ska sova och när hon ska sova middag. Skulle inte känna mig bekväm att amma offentligt (delvis för att folk har så mycket fördomar och för att jag inte känner mig bekväm att slänga fram tutten offentligt)

Men jag ser inte det konstiga i att amma. Min dotter är 1 år och 2 veckor. Hon kan gå, men inte prata :)
Svar på tråden Är det äckligt att amma länge? hur länge ammade ni?