• Hanne

Läsa och skriva

Hej! När lärde era barn sig läsa och skriva? Min dotter är snart fem år och hon kan skriva några namn och ganska många lätta ord med tre bokstäver typ bok, sol, bil med mera. Hon skriver än så länge bättre än vad hon läser. Det är spännande att följa utvecklingen tycker jag!

• Svar på tråden Läsa och skriva
  • Natulcien

Vår son är 4 år och han läser och skriver också. Väldigt spännande, ja!
    Han ljudar sig fram när han skriver och kan få ihop ganska långa ord och mycket text, även om det såklart blir fel ibland; "bananar" istället för bananer, "igelkåt" istället för igelkott och "tantär" istället för tanter etc.
    Häromdagen satt han och skrev "dinosaurie" i sökfältet på youtube och klickade på sök!! Skrattande
    Han läser inte i böcker än, men kan läsa enstaka ord här och där på skyltar och liknande, så även här går skrivandet bättre än läsandet.

• Hanne

Ljudandet har varit nyckeln för att kunna stava även för min dotter.

• Nyfiken gul

har en 6-åring som läser obehindrat och skriver nästan korrekt. 

Han knäckte läskoden vid 5-års ålder , har alltid varit intresserad av bokstäver och har kämpat med att lära sig . 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Hanne

Vad coolt! Så för din som kom läsandet före skrivandet?

• Mrs Green

Min tjej skrev innan hon läste. Det var lite lustigt... Om jag bad henne skriva t.ex Lampa så kunde hon ljuda och komma på vilka bokstäver hon skulle skriva. Men om jag skrev Lampa och frågade henne vad det stod, så bara skakade hon på huvudet och sa "ingen aning, jag kan inte läsa" :)

• Hanne

Jag tycker att det verkar som att många lär sig skriva och "erövra"språket så innan de lär sig läsa. Flera i tråden har den erfarenheten till exempel. Förväntas barnen kunna grunderna i att läsa och skriva när de kommer till ettan?

• pigglet

Mina barn har varit tidiga, både med att ljuda ihop och skriva. Men ganska snabbt har det märkts skillnad. Äldsta blev snabbt suverän på att skriva, hon skrev en kort kapitelbok om Madicken när vi var på en resa samtidigt som hon fyllde 6 år. Ändå tog det till årskurs 2 innan hon läste flytande.

Nästa barn läste obehindrat ord som "skottkärra" när hon var knappt 6 år, läste bilderböcker själv. Men skriver helst inte, hon går i årskurs 4 nu.

Deras lärare påstår att det finns 2 olika sätt att närma sig skrivet språk, och vilken typ man är kan man även se i andra saker. Kommer inte ihåg riktigt, men det var tex skillnad i hur man lägger pussel. Jag tror det var så att den som snabbt lärde sig läsa utan att ljuda började lägga pussel någonstans i bilden liksom, typ huvudpersonen, medan den som hellre ljudade och skrev oftast valde att börja med ramen eller sortera färger som hör ihop typ. Det stämde i alla fall på mina äldsta barn vet jag.

• pigglet

Och nej, de förväntas inte kunna skriva och läsa när de kommer till ettan. Även de barn som läser obehindrat får börja lära sig bokstav för bokstav, i alla fall här.

• Flickan och kråkan

Äldsta började läsa strax efter han fyllt 3 år. Kunde skriva enkla ord också då med hjälp av datorn, hade inte alls motoriken med penna. Mellan började läsa som 5-åring. Vanlig ålder upplever jag.

• cosinus

Äldsta ljudade ihop enklare ord innan hon började 6-års. Men var rätt ointresserad. Läste enkla meningar när hon började ettan men har haft en relativt seg läsutveckling. Är fullt normal men inte mer.

Tvåan kunde knappt skriva sitt namn när han började 6-års. De gjorde en diagnos på hösten för att kolla var barnen låg i svenska och matte och han hade jättebra på matte (har han alltid varit grym på) men typ sämsta de uppmätt i svenska. Vet faktiskt inte ens om han kunde alla bokstäverna. Sen julen i 6-års fick de skylanders i julklapp och när storasyster kunde läsa uppdragen som kom fram på tv-n insåg han att det där med att läsa var en bra-att-ha-grej. På våren gjordes diagnoserna om, han läste helt obehindrat och hade ett av de bästa resultaten de uppmätt. Pedagogerna var helt förundrade. Läste jättebra när han började ettan och är bra mycket duktigare än syrran som lärde sig läsa enklare meningar klart tidigare.

Trean går 6-års nu och börjar bli lite intresserad. Tidigare har han varit absolut noll intresserad och kan ännu inte alla bokstäver men han kommer nog läsa innan ettan han också (eller ja det kommer han, för annars får han gå sommarskola med mormor som är specialpedagog, de rivstartar verkligen med läsning här i ettan så det är ju onödigt vara efter direkt)

Fyran är jätteintresserad av bokstäver, 4 år gammal kan hon bli den som knäcker läskoden tidigast av syskonen. Återstår att se men det skulle inte förvåna mig.

• sextiotalist

Kan trösta er (oss) som inte har/haft läsglada barn eller barn som knäckt läskoden sent, det är inte avgörande om man kan läsa när man börjar skolan om det kommer fungera bra sedan.

Själv läste jag tidigt, men min bror som var väldigt sen, passerade mig med råge senare.

• KCL

Min dotter var tidig med att lära sig. Hon kunde läsa och skriva när hon började 1:a klass. Idag går hon i 3:e klass och läser kapitelböcker med liten text och spenderar timmar med att skriva egna böcker. Hon har alltid tyckt att det är roligt.

Min 5 åriga son ser däremot inte samma intresse i det som syrran, så han kommer nog vara lite senare med att lära sig. 

• En blå giraff

Min äldsta går i ettan och har lärt sig skriva lite nu under höstterminen. Han kunde inte innan och hade heller inget intresse.

Yngsta är 3,5 år och visar lite intresse för bokstäver. Han vet vissa t.ex. O hur det ser ut. De jobbar mycket med bokstäver på förskolan vilket jag tycker är bra.

Jag kunde själv både läsa och skriva när jag var 5 år, helt flytande. Men hade också stort intresse då för det. Så det varierar så mycket från barn till barn. Jag tror också det är vanligare att flickor är tidigare inom sånt. Man kan inte göra mer än att uppmuntra och läsa mycket för barnen men det är i slutändan barnets mognad som avgör.

Svar på tråden Läsa och skriva