Mina barn har varit tidiga, både med att ljuda ihop och skriva. Men ganska snabbt har det märkts skillnad. Äldsta blev snabbt suverän på att skriva, hon skrev en kort kapitelbok om Madicken när vi var på en resa samtidigt som hon fyllde 6 år. Ändå tog det till årskurs 2 innan hon läste flytande.
Nästa barn läste obehindrat ord som "skottkärra" när hon var knappt 6 år, läste bilderböcker själv. Men skriver helst inte, hon går i årskurs 4 nu.
Deras lärare påstår att det finns 2 olika sätt att närma sig skrivet språk, och vilken typ man är kan man även se i andra saker. Kommer inte ihåg riktigt, men det var tex skillnad i hur man lägger pussel. Jag tror det var så att den som snabbt lärde sig läsa utan att ljuda började lägga pussel någonstans i bilden liksom, typ huvudpersonen, medan den som hellre ljudade och skrev oftast valde att börja med ramen eller sortera färger som hör ihop typ. Det stämde i alla fall på mina äldsta barn vet jag.