• Mightymama2

Vill inte gå själv

Min dotter på 3 år och 9 mån vill aldrig gå själv, utan vill stå på vagnen som min 1-åring sitter i, eller bli buren. Jag antar att det är många barn som inte vill promenera men min dotter kan börja klaga på att hon inte orkar gå hem de 150 meter som vi går hem från dagis! Konstant tjat om att det är svårt att gå.

Det jag oroar mig för är att hon inte får tillräckligt med motion då hon alltid sitter på axlar eller i vagnen osv. Om vi är i parken så har hon inga problem att springa runt och leka. Har ni erfarenheter av detta? Är det en fas och hur uppmuntrar man enklast en förändring?

Tack på förhand

• Svar på tråden Vill inte gå själv
  • Mellanmjölkens land

Behöver ni vagn till 1åringen för de 150 metrarna? Annars kanske det vore idé att helt enkelt lämna vagnen hemma och vid behov ta 1åringen på axlarna?

Inte perfekt årstid för det just nu kanske men balanscykel kanske vore nått? Inte lika jobbigt som att gå och roligt men ändå rörelse

• liol1973

Om hon springer i lekparken är det ju inte orken det är fel på i sig och det är ju bra. :) Då låter det mer som att det är själva situationen i promenaden som hon tycker är jobbig/inte tycker är kul.

Var det likadant i somras eller kan det vara vinterkläderna/skorna som är jobbiga att gå i? Sånt glöms lättare bort på lekparken när man har kul.

Är hon närhetssökande/blyg i nya situationer eller bland nya människor? I sådana fall kan det vara lite skrämmande att gå själv bland en massa främlingar om man inte får lite hjälp på vägen.

Vad gör ni när ni går, håller ni handen, tittar på saker längsvägen och pratar om dem eller är det mest tyst.

Får hon mycket förmaningar om hur och var hon ska gå eller är det mest positiva tongångar under promenaden?

• a no nym

Man stannar och säger att vi går när du fått mer ork i benen. Det kan innebära pauser ofta eller att man får leka fram det ex genom att springa baklänges till nästa lyktstolpe, hoppa på ett ben, blunda o håll i handen etc.

• Natulcien

Lämna vagnen hemma och ta 1-åringen i bärsele. Stanna när hon blir trött, och gå i hennes tempo.

Vår son har gått till och från förskolan (700 m) sen han var 2 år. Men visst händer det ibland att även han gnäller och är trött även om han generellt är väldigt bra på att gå. Men då stannar vi bara och vilar, eller så kan man trigga deras vinnarinstinkt och säga: "Vem hinner först till den gula bilen?", "Vem hinner först till staketet?" etc., så delar man upp vägen i tävlingsetapper. Och är det bara 150 m det handlar om så bör det ju inte vara nån match.

• Alexi

Min sexåring har i ett antal år orkat gå långa sträckor utan problem. Men har vi vagnen med till lillebror blir hon väldigt trött och avundsjuk och vill också åka vagn... Fyraåringen har varit mycket mer ointresserad av vagnen i flera år och vill gå. Så poängen är att finns inte vagnen med som lockar så går det mycket bättre.

Svar på tråden Vill inte gå själv