• anonymtjej1

8 månaders stimulans??

Hur stimulerar man en 7-8 månaders bebis? Jag har börjat märka att jag är väldigt dålig på att leka med min dotter. Hon är just nu snart 8 månader och kan sitta upp själv och leka och ibland sitter hon i matstolen och leker. Men vi är sällan ute och går eller är med andra överhuvudtaget merrän sambon/pappan och är bara ute i affärer. Ligga på mage har hon aldrig gillat men har varit stark i nacke o rygg tidigt ändå men nu gillar hon fortfarande inte det o vänder inte sig från varken mage eller rygg och när hon ligger på mage så är det inte mycket hon kan lyfta sig själv, eller huvudet kan hon lyfta mycket men armarna hänger inte med så hon ligger platt... Detta har varit samma sen födsel, alltså att vi knappt är utomhus eller träffas så mycket folk. vI har inte heller några rutiner direkt. Hon hatar vatten att bada i också. . När vi är ute är det mest till affären o sen hem typ, eller till o från bilen o handla varje dag i olika affärer.

Inga påhopp nu tack! Men jag har börjat fundera om vi måste vara ute lite mer tex och börja med rutiner och kanske åtminstone försöka träffa mer folk/bebis kanske på öppna förskola eller kyrkan ?? Och leka mer med henne? (Klart att vi busar o leker med henne nån gång, speciellt busar. Men leka med leksaker med henne är vi dåliga på). Snälla hjälp mig med detta ?!hur gör ni??

• Svar på tråden 8 månaders stimulans??
  • Annelie 76

8 månaders behöver inte så mycket och de har väldigt lite behållning av andra barn så det behöver du inte ha dåligt samvete för. Promenader och frisk luft är bra men inte heller nödvändigt. Gå ut när det är ok väder annars behöver du inte ha dåligt samvete för det heller.

Ligga på golvet däremot, det behöver hen göra. Vid 8 månader ska hen kunna lyfta huvudet, vända sig och kanske krypa (en del hoppar över det). Människor är av naturen lata och det gäller många bebisar också men även de behöver träna. Börja med 5 minuter om dagen och öka tiden. Låt hen bli frustrerad och arg, det är då de lär sig och utvecklas. Skaffa roliga leksaker som du kan locka med och som ni kan leka med tillsammans. Köp ett babygym och "kullabyttamattan" Bumling från Ikea så hen kan ligga mjukt. Mattan har ni användning för även senare när ni övar kullabyttor och sånt.

• Flickan och kråkan

Sjung och prata med henne och låt henne vara med i vardagslivet....och berätta vad du gör. Slå på lite musik och ta en sväng om. Skaffa en bra ergonomisk bärsele och gå ut och promenera och upptäck världen . Det mesta man har i köksskåpen och liknande brukar vara bra myxket mer intressant än leksaker är min erfarenhet .

• Natulcien

Varför är ni inte ute? Du behöver inte leka, det räcker med att gå ut! Sätt henne i vagnen eller i en bärsele och gå ut bara. Allt är ju kul att titta på: människor, fåglar, hundar, bilar, skog...
    Annars är det bara att låta henne upptäcka hemmet. Leksaker behövs egentligen inte. Vår son gillade påsklämmor, träslevar och sådana där plaströr som man har brustabeltter i, när han var i den åldern.

• lovislilly

Håller med om alla saker som redan nämnts ovan.

Du kanske kan skaffa en Gåstol det tycker min 8 månaders är super kul, då kan hon vara med & även gå runt lite för sig själv & kika. Men annars som sagt, prata,dansa,ligg på golvet mittemot henne när hon ligger på mage, ut & gå, frisk luft är alltid nyttigt :)

• Mellanmjölkens land

Ett par besök på Öppna Förskolan skulle kanske inte skada för att ge inspiration. Efter ett vår yngsta varit på gränsen till att börja krypa i minst 1 mån gick vi till ÖF på måndagen för att titta på krypande bebisar. På tisdagen kröp hon

• Maddi

Jag var heller inte ute mycket med mitt första barn, dock fick han friskluften dagligen eftersom han sov ute och om det var -10 o mer kunde hag gå ut 15-20 minuter.

Han träffade heller inte mycket barn men jag lekte med han. Jag vet en hel del vars barn hatade att åka vagn i den åldern och uppåt pga att dom gjort de då mycket och tröttnade men mitt första har aldrig tryckt det varit tråkigt och ett fåtal gånger skrikigt i vagnen, om det beror på att han inte åkte mycket vagn som liten vet jag inte. Men jag kan tänka mig att de kan vara en bidragande orsak. Han är snart 2 och sitter gärna i vagnen samtidigt som han även går en del.

• anonymtjej1

Vi går inte ut så ofta men vagnen dels pga vi bor på 5 våning utan hiss och det är skit jobbigt med vagn och när hon var liten så skrek hon bara och hatade vagnen. Nu går det iofs bättre men oftast sitter hon i vår Tula bärsele eller i en sjal. När hon ligger på mage så gör jag likadant oxå och lockar med en leksak. Hon kan lyfta huvudet och leker med leksaker framför sig. Bvc sa iofs att vissa barn rullar helt enkelt aldrig runt förrän dom är 1 år eller typ kan gå. Dottern är väldigt på för att gå istället för att ligga eller sitta på golvet haha. . En gåstol vill vi inte använda av olika anledningar... Men alla andra tips o råd ska jag ta till mig . Ska prata o leka med henne mer på golvet och sånt. Försöka ta mig till öppna förskolan oxå

Svar på tråden 8 månaders stimulans??