• LH8989

Grötvägrande 11 månaders.. Hjälp?

Hej, har en son på 11 som helt plötsligt börjat rata gröt.. En vanlig dag ser ut såhär

Frukost:gröt

Mellis (sover middag)Ersättning

Lunch: Mat

Mellis: Yoghurt

Kvällsmat: Mat

Nattning: Ersättning

Sen äter han ibland 1 gång på natten och då blir det ersättning.

Men nu från ingenstans vaknar han var tredje timme och vill ha ersättning hans mage kurrar osv.. Och då sa BVC att vi kunde ge honom gröt innan nattningen men nu har han börjat vägra gröt.. Vad sjutton ska man ge istället? Någon som kan tipsa om något?

• Svar på tråden Grötvägrande 11 månaders.. Hjälp?
  • Fjärilslarv

har du testat att koka gröten på mjölk med lite vaniljpulver i?

• Fjärilslarv
    önskarhoppaslängtar skrev 2015-01-02 17:50:22 följande:

Riktig mat? Macka?

ok så gröt är låssasmat?
  • fluu

Har ni testat olika grötar då? Min dotter har alltid avskytt industrigröt, men accepterat hemmagjord. Ibland iaf.

Annars kan ni ge fruktmos av olika slag(mosar ni exempelvis avokado och banan så blir det himla mättande), ge yoggi, senarelägga middagen, ge macka. Tja, vad han gillar helt enkelt.
    Annars kan det ju vara så att han vaknar fast han inte är hungrig. Av växtvärk, utvecklingsperiod, tänder, extra närhetsbehov eller så.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • zemer

Välling?

Min dotter har alltid ratat gröt. Så hon har fått fullkornsvälling till frukost och kvällsmat. Får hon fortfarande, hon är strax över 2 år nu. Håller henne mätt hela natten.

• LH8989
    fluu skrev 2015-01-02 17:52:11 följande:

Har ni testat olika grötar då? Min dotter har alltid avskytt industrigröt, men accepterat hemmagjord. Ibland iaf.

Annars kan ni ge fruktmos av olika slag(mosar ni exempelvis avokado och banan så blir det himla mättande), ge yoggi, senarelägga middagen, ge macka. Tja, vad han gillar helt enkelt.
    Annars kan det ju vara så att han vaknar fast han inte är hungrig. Av växtvärk, utvecklingsperiod, tänder, extra närhetsbehov eller så.

babygrötar har han ratat sen han var 8 månader men han har fått mannagryn och havre och hemmagjort risgröt men nu verkar det inte vara så gott hehe. Har alltid haft mosad frukt i.

Idag gjorde jag så att jag gav honom 50/50 med fullkornsvälling och ersättning och sen gav honom middagen 30 min innan sovdags så hoppas det funkar. Kommer gå över helt till välling men vill inte byta rakt av. Detta är mitt andra barn men han är så annorlunda än sin syster som sov hela nätter sen 5 månaders ålder och åt allt :) Han har ju 7 tänder och de kom inom 3 månader men han har aldrig reagerat såhär. Men det kan givetvis bero på annat.. =)
  • LH8989
    zemer skrev 2015-01-02 19:39:39 följande:

Välling?

Min dotter har alltid ratat gröt. Så hon har fått fullkornsvälling till frukost och kvällsmat. Får hon fortfarande, hon är strax över 2 år nu. Håller henne mätt hela natten.

välling har aldrig varit något jag tänkt på då båda mina barn ätit gröt istället men nu får vi testa välling =)
  • pigglet

Är det samma med all gröt då? Om du serverar havregrynsgröten med sylt eller äppelmos eller kanel eller...? Eller gör grahamsgrynsgröt i stället, eller rågmjölsgröt?

Ägg håller man sig mätt på rätt länge. Fett mättar bra. Pannkakor. Omelett. Smörgås på grovt bröd med pålägg och så ersättning till. Frukt.

• sextiotalist
    pigglet skrev 2015-01-03 19:43:06 följande:

Är det samma med all gröt då? Om du serverar havregrynsgröten med sylt eller äppelmos eller kanel eller...? Eller gör grahamsgrynsgröt i stället, eller rågmjölsgröt?

Ägg håller man sig mätt på rätt länge. Fett mättar bra. Pannkakor. Omelett. Smörgås på grovt bröd med pålägg och så ersättning till. Frukt.

så små barn ska inte äta grovt bröd. Deras tarmar går svårt för grovs fibrer
  • sextiotalist

Mitt barn var en notorisk grötvägrare, så han fick välling.

• rutigarut

Men strunta i gröten om ungen inte vill ha, ge istället mättande annan mat som tex mosad avokado med banan och en klick yougurt i.

Eller som någon skrev omelett eller äggröra. Nyttigt och mättande.

• nozpa

Mina har knappt gillat gröt, och välling skippade vi då vi gav ersättning istället. Här har dom ätit macka ist för gröt. Även smoothies och så älskar dom mannagrynsgröt och risgrynsgröt. Men de där bebisgrötarna har inte varit så populära..
    Testa att blanda i frysta bär i gröten, min ena tyckte det var ruskigt gott en period.

• Guldhjärtat

Jag började ge min dotter fullkornsvälling från ett år då hon var 11 månader. Och hon sov so en stock efter det. Hade samma problem som dig med att hon började vakna mer på natten men som sagt detta hjälpte oss. Men det är ju en förutsättning att de gillar välling ;)

• LH8989
    pigglet skrev 2015-01-03 19:43:06 följande:

Jag har testat det mesta.. sylt vill jag inte ge för det är för mycket socker i.
  • rutigarut
    LH8989 skrev 2015-01-04 19:22:38 följande:
    Jag har testat det mesta.. sylt vill jag inte ge för det är för mycket socker i.
    Behöver inte vara sylt, utan klämpåsar eller nån annan fruktmos.

Koka tex några katrinplommon med äpple och frys in.
  • pigglet

Du avgör själv hur mycket/lite socker det är i om du fixar den själv. Rör ihop bär och lite socker, eller bara bär, eller mosa banan, eller koka egen fruktpuré. Den köpta gröten i pulverform är ju väldigt söt, så kokar du egen tex havregrynsgröt så kan man gott tillsätta något sött, tycker jag.

• LH8989

[quote=74624692][quote-nick]rutigarut skrev 2015-01-05 08:35:35 följande:[/quote-nick]

Behöver inte vara sylt, utan klämpåsar eller nån annan fruktmos.

Koka tex några katrinplommon med äpple och frys in.

[/

Jag gör egen fruktpure och det har jag gjort sen han började med mat. Alla såna där klädpåsar osv det får han bara när vi inte är hemma. Och han har alltid fått någon form av frukt/fruktos på gröten. :)

• LH8989

[quote=74625107][quote-nick]pigglet skrev 2015-01-05 10:36:45 följande:[/quote-nick]

Du avgör själv hur mycket/lite socker det är i om du fixar den själv. Rör ihop bär och lite socker, eller bara bär, eller mosa banan, eller koka egen fruktpuré. Den köpta gröten i pulverform är ju väldigt söt, så kokar du egen tex havregrynsgröt så kan man gott tillsätta något sött, tycker jag.

[/

Skrev precis att jag alltid gjort egen fruktpure. Ger ytterst sällan de köpa varianterna. Och gör mam fruktpure behöver man inte ha nå socker i alls. Havregrynsgröt får han kväljningar av.. Har gjort på vanliga havregryn och även mixade men det gjorde ingen skillnad. Köpt bebisgröt har han inte ätit på säkert 2-3 månader.

• cattus

Du behöver inte sylt(socker) alls, använd bara frysta eller färska bär, vi brukar variera mellan äpple, hallon eller blåbär i havregrynsgröten som vi kokar själva. 
    Ger mycket mer smak än lite industritillverkad sylt.
    Dottern och jag delar en tallrik till lunch för det är så himla gott!

Svar på tråden Grötvägrande 11 månaders.. Hjälp?