• hallonbåt01

Misslyckas med ivf trots högt amh

Jag undrar hur vanligt det är att misslyckas med ivf upprepade ggr trots högt amh?

Jag och min man är sekundärt oförklarligt barnlösa och har hitills gjort en ivf-behandling som misslyckats. Jag skulle vilja få en känsla för hur pass vanligt det är tt misslyckas trots goda förutsättningar i och med att vi finansierar detta själva.

Jag är 37 och har ett amh på 3,8. De embryon vi fick ut (9st) var alla av bra kvalitet och vi har också ett barn sen tidigare som kommit till naturligt. Jag har fått intrycket av att amh är det som allra mest avgör hur pass enkelt/svårt det är att bli gravid (om allt annat stämmer) men skulle gärna om någon annan med bra amh inte lyckats bli gravid.

• Svar på tråden Misslyckas med ivf trots högt amh
  • Ingrediensen

Jag gissar också på att ni har bra odds eftersom ni både har barn sen innan OCH högt amh. Det är samma för mig men i mina mörkare stunder undrar jag ju ändå varför jag inte blivit gravid naturligt som jag blivit förut, nåt fel är det ju liksom..

Men det är väl bara att fortsätta att försöka så länge man har ork och råd.

Lycka till!

• hallonbåt01

Precis man undrar ju vad fasen som är fel, känns som att det kanske är ngt annat som ställer till.

Men det är väl som du säger, man får köra på då länge man orkar och har ekonomi till det.

Bara att göra sig redo för FET och hålla alla tummar. Lycka till du med

• Helendi
    Hej!

Skulle kunna vara jag själv som skrivit trådstarten - jag är dock lite äldre (fyller 40 om en månad).

Vi är också vad de kallas "oförklarligt sekundärt barnlösa", vilket är mycket frustrerande. Utredningen visade på bra värden för både mig (ett Amh på 3,6 och fsh runt 9) och min man. Hade varit enklare om det fanns något att peka på för bevisligen funkar inte allt som det ska.

Vår dotter är nu 3 år och vi har bara lyckats bli gravida en gång de senaste 1,5 åren och det slutade i MA i v 7 i somras.Vi håller nu på med vår första IVF då syskonförsöken inte har utfallit så bra. Återstår att se hur resultatet av Ivfen blir om ett par veckor, det kanske kommer någon förklaring då...

Amanda 2011.11.04
  • hallonbåt01

Jag trodde som du Helendi att nu hittar de felet och kan förhoppningsvis rätta till det. Men jag fick ut 18 ägg, fin befruktning och 9 embryon av hög kvalitet. Man blir rätt orolig att något inuti är fel, ngt sim inte går att rätt till. Hemska tanke...

Önskar dig lycka till med allt!

• Helendi

Tack hallonbåt01!

Har nedreglerats och ska snart börja med sprutorna så nu är man på upploppet i alla fall. Även vi gör ivf privat och det handlar ju om ganska mycket pengar om man tänker sig göra ett/flera ET och FET. Tror att vi allt eftersom kommer att försöka "utvärdera" hur mycket tid och pengar vi är villiga att lägga ner för att få ett syskon (trots att det vore högsta önskan).

Jag åkte på ett ks med lillstintan och ibland får jag för mig att det är det som delvis ställer till det.

Håller tummarna att ni lyckas på ett eller annat sätt!

Amanda 2011.11.04
  • hallonbåt01

Spännande och skönt att ni får komma igång!

Jag gjorde också kejsarsnitt och har haft samma tankar men jag tror du kan släppa det för enligt alla studier jag tagit del av så förekommer sådana problem extremt sällan. Gissar att du säkert också gjort kontraströntgen och flera noggranna vul. Enligt de läkare jag gått hos i Sthlm och Linnekliniken i Uppsala där jag gör ivf upptäcker man ofta störande ärrvävnad genom vätskesamlingar el utbucknader i väggen. Sedan är det tydligen så att äggen i 9 fall av 10 fäster i bakvägg och den eventuella ärrvävnaden borde ju rimligtvis finnas i framvägg. Så förhoppningsvis har vi bara haft lite otur.

En fråga, du verkar göra det långa protokollet hur kom ni fram till att du skulle börja där? Vi verkar ju ha liknande förutsättningar och min läkare valde att sätta mig på korta. Bara funderar på om det långa kanske är bättre.

• Helendi

Hej igen!

Vi går även vi på CvL, vilket sammanträffande .

Valet av protokoll hade mest med att göra med att de stängde för jul. Skulle om jag gick på korta egentligen börjat spruta vid nyår och då var de ju stängda. Enligt läkaren hade det varit hugget som stucket vilken metod vi valde om det inte vore så att de stängde. Tror hur som helst att vi kommer att pröva båda metoderna för att känna att vi gjorde allt vi kunde om det inte funkar för o

Har inte några direkta biverkningar av sprayen så ibland får jag för mig att det nog inte funkar som det ska på mig :-P.

Tja, tiden får väl utvisa...

Amanda 2011.11.04
  • hallonbåt01

Då måste jag få fråga dig Helendi: har du en bra läkare i Sthlm (för visst bodde du här) som har samarbete med CvL? Min är bortrest fram till mars och jag vill helst inte åka till Uppsala för kontroller. Tar gärna tips i så fall. Dags för FET kommande cykel.

• Helendi

Tyvärr hallonbåt!

Denna första omgång har vi valt att göra allt uppe på CvL, för att ha möjlighet att få direkt svar på alla eventuella frågor. Blir bökigt den här gången men vid eventuell andra omgång (eller FET) så kommer vi nog att använda oss av någon samarbetsläkare så vi slipper de flesta av resorna.

Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig, lycka till!

Amanda 2011.11.04
Svar på tråden Misslyckas med ivf trots högt amh