• Deelicious

När slutade era bebisar att amma av sig själva?

Ja, när slutade era bebisar att amma av sig själva?

Fanns det någon koppling till varför de slutade? Tex att de fick mat vid sidan av som gjorde dem nöjda/vana med det och gillade bröstet mindre?

Och om de inte slutade helt av sig själva, märkte ni att de tappade intresset något efter en viss ålder? Tex att de inte sög lika intensivt eller ofta.

Och om de inte slutade av sig själva, vilken åldern avbröt ni och varför? :)

Lägger inga värderingar i något, tycker bara att det är intressant att höra! Glad

• Svar på tråden När slutade era bebisar att amma av sig själva?
  • Nyfikna72

Barn äter den maten föräldern tillhandahåller, börjar man ge annan mat ja då brukar det bli ganska naturligt att amningen fasas ut men om man vill så kan man nog amma livet ut.....

Det är alltså inget barnet aktivt väljer utan du som förälder.

Sen finns det ju såklart fall där amningen aldrig kommer igång men det är ju en annan sak.

• jagharenkatt

Jag väntar fortfarande på att barnet vill sluta amma. Han är 16,5 månader gammal.

Men han kommer nog inte vela sluta så nu trappar vi ned och förhoppningsvist har han glömt amningen om en månad eller två. :P

• Flickan och kråkan

Jag har slutat nattamma genom att aktivt trappa ner själv. Däremot har jag fortsatt att dagmamma långt efter det och det har barnen själv avslutat. Yngsta är 1,5 år nu och han slutade amma för 3 månader sedan lite drygt. Han ammade väldigt mycket tills han var året. Då fick han ett plötsligt matintresse och amningen fasades ut ganska snabbt. Sista tiden ammade han enbart inför att han skulle sova men till slut var inte det heller intressant. Barnet innan var 13 månader. Första barnet bara 9-10 månader. Jag blev gravid när han var 8 månader och jag vet inte om mjölken sinade eller om den smakade annorlunda men intresset förändrades ganska snabbt med det.

• Natulcien

Vår son var 10,5 månader när han själv valde att sluta.
    Han hade då ätit vanlig mat ett par månader, och åt det med god aptit. Men aptiten på bröstmjölk fortsatte även den att vara god även efter matintroduktion. Varför välja när man kan få både och? Flört

Anledningen till att han slutade vid 10,5 månader var hans livs första förkylning som gjorde att han inte kunde/ville suga, så han vägrade att ammas. Skrek och vände bort huvudet. När han sen blev frisk och jag ville fortsätta amma honom så ville han inte. Helt ointresserad. Först blev jag lite ledsen, men med facit i hand så var det väldigt bra att han slutade själv, så vi slapp frustrerande avvänjning.

• aysn

Första och andra barnet slutade av sig själv vid ca 20 månaders ålder eftersom jag båda gångerna var gravid i 5.-6. månaden och mjölkproduktionen gick ner. Tredje barnet ammar än vid 20 månaders ålder, både dag och natt, så vi får se 

• scanmia

Mina tre har alla slutat någon gång mellan 2 och 2 1/2 års ålder. Det har dock inte varit helt av sig själv utan jag har medvetet och långsamt trappat ner efter tvåårsdagen - jag är rätt så övertygad om att de alla hade fortsatt amma ett tag till om jag inte hade gjort det. Orsaken till att jag ville sluta amma var att det kändes som om barnen var redo och, i de första två fallen att jag ville förbereda mig själv inför en ny graviditet (det tar ju lite på reserverna att amma och jag blir så mager efter ett tag). Med yngsta, som nog sist ammades i augusti-september, så ville jag ha min kropp tillbaka (inga fler barn planerade) och hon verkade ganska med på noterna. Hon kan fortfarande prata om att amma och säger, med inte lite stolthet i rösten, att hon faktiskt drack upp all mjölken! 

• fluu

Hon slutade självmant vid 19 månader, gjorde inget speciellt. Hade tänkt amma i 2-2,5 år.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Nyfikna72 skrev 2015-01-02 13:54:25 följande:
    Barn äter den maten föräldern tillhandahåller, börjar man ge annan mat ja då brukar det bli ganska naturligt att amningen fasas ut men om man vill så kan man nog amma livet ut.....
    Det är alltså inget barnet aktivt väljer utan du som förälder.
    Sen finns det ju såklart fall där amningen aldrig kommer igång men det är ju en annan sak.
    Nope, det kan man inte.Ryker mjölktänderna så kan inte barnet få till rätt sugteknik.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • marlinire

Min dotter slutade amma på eget bevåg när hon var 9.5 månad. Började med smakisar vid 5.5 månader och hon älskade mat, så sedan blev det efter hand mer och mer mat och mindre och mindre amning. Hon har gått på dagis några timmar om dagen sen hon var 3 månader, och där fick hon varje fm min mjölk i flaska - tror eventuellt att det bidrog, det var ju mkt jobbigare att amma än att dricka flaska. På slutet var det enbart morgonamning och en förmiddagsflaska med urpumpad mjölk, resten av dagen var hon fullkomligt ointresserad av både bröst och flaska. 

Som någon skrev längre upp, först är det en liten sorg att ens barn inte längre vill amma - det är ju så mysigt! Samtidigt så är det ju väldigt skönt att inte behöva fundera på avvänjning. Nu är hon dryga året och dricker en flaska ersättning till frukost, i övrigt vanlig mat.

Komiskt nog har hon nu kommit in i en fas då det är himla kul att dra i min urringning, så det är många som har trott att hon vill amma :D

Svar på tråden När slutade era bebisar att amma av sig själva?