• budbäraren

varför hatar svenskar personer som kommer ifrån skåne?

ja, vad fan är det frågan om?

man hör ofta folk kalla skåningar för bönder, inavlade, dumma i huvudet, gröthalsar, danskjävlar, skänk skåne till danmark etc.

är det rasism?

• Svar på tråden varför hatar svenskar personer som kommer ifrån skåne?
  • Kereza

Nej, Skåningar är inte en egen ras. Det är ungefär samma saker som du ser folk säga i andra delar av landet on Norrlänningar, eller Stockholmare eller Göteborgare. 

• viseversa
    Kereza skrev 2015-01-02 08:24:58 följande:

Nej, Skåningar är inte en egen ras. Det är ungefär samma saker som du ser folk säga i andra delar av landet on Norrlänningar, eller Stockholmare eller Göteborgare. 

Håller med. Stockholmare får en jävla massa skit från andra delar i Sverige. Då är väl det också rasism?!
  • Utropstecknet

"Enligt NE definieras rasism som en ideologi som utgår från fem förutsättningar:

1. uppfattningen om att det är rimligt att dela in människor i raser utifrån yttre kännetecken.

2. antagandet om att det finns ett samband mellan dessa utseendemässiga skillnader och mentala, moraliska och intellektuella förmågor.

3. antagandet om att dessa skillnader är gemensamma för alla medlemmar i respektive ”ras”.

4. övertygelsen om att vissa ”raser” är överordnande andra.

5. föreställningen om att denna hierarkiska klassifikation berättigar vissa ”raser” att dominera eller rentav förinta medlemmar av ”förment underlägsna raser”.

Det handlar med andra ord inte om rasism.

• gahadas

Stockholmare får väl minst lika mycket skit. I viss mån även Göteborgare.
    Skulle tro att dessa områden får mer skit än övriga Sverige för att de utmärker sig mer.

Själv har jag aldrig tänkt skåningar som dumma. Däremot är dom generellt så sjukt dryga enligt mig. Är där nere i jobbet med jämna mellanrum. Spelar ingen roll vem man pratar med. Efter nån timme vill man bara gå och skjuta sig själv.

• Kereza

Sen tror jag man ser det annorlunda beroende på eget perspektiv också.

Ser att jag nämde tre exemmpel här, på ställen som ofta får ta mycket skit: Stockholm, Göteborg och Norrland - två har fått medhåll (Stockholm och Göteborg) men inte Norrland.

Jag kommer från Norrland och reflekterar därför mycket över när folk beklagar sig över korkade och slöa och dumma skogsbor, om hur vi är efterblivna och knappt kan prata, att vi saknar ambitioner och drömmar, att vi är handlingsförlamade - och så vidare.

Stereotyper och dumheter - men man kanske inte SER det förrän man utsätts själv?

Jag tyckte personligen att "Gräv bort Skåne"-rörelsen var ett roligt skämt - tills jag träffade en kompis från Skåne som var väldigt ledsen över att resten av Sverige hatade henne. Jag tyckte hon överreagerade, men jag kan helt förstå att det inte är roligt för de utsatta. 

Men rasism är det inte - utan det är samma sak för hela landet, att de olika ställena pratar lite lite om varann, på allvar eller skämt. 

• sextiotalist

Väldigt vad mycket hat det verkar finnas.

Att folk driver med dialekter osv har inget med hat att göra.

Jag har bott i de tre största städerna och det är nog bara om Stockholmare jag hört skitsnack, det man hört om skåningar är vissa har svårt att förstå dialekten

• driver28

Hade ingen aning om att jag hatar Skåningar. Var har du fått det ifrån? Är för övrigt Stockholmare. Har fått höra mycket nonsens om oss 08:or i andra delar av landet. Men jag har vänner i Ystad, Värmland, Jämtland med flera platser och har inget generellt mot någon landsända utom möjligen att jag har svårt för Göteborgshumorn för att jag inte tycker den är rolig eller inte förstår den ibland. Dryga människor finns överallt även om jag själv känner att man är lite mer ödmjuka i norr

• Mandel

Kan bara tala för mig själv och hittills under de 40 år som jag har levt så har jag inte stött på en enda skåning som inte varit dryg och bara pratat om sig själv.
    Finns säkert trevliga skåningar, men de måste gömma sig väl.

Sedan hjälper det ju inte att man måste prata engelska med dem för att förstå vad de säger

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Signa tur

Jag har inte märkt att fler skåningar än andra svenskar pratar om bara sig själva. Tycker de är lika trevliga som stockholmare, norrlänningar, göteborgare eller vad du kan tänka dig. Behöver inte prata engelska heller.

• sextiotalist
    Mandel skrev 2015-01-02 11:47:18 följande:

Kan bara tala för mig själv och hittills under de 40 år som jag har levt så har jag inte stött på en enda skåning som inte varit dryg och bara pratat om sig själv.
    Finns säkert trevliga skåningar, men de måste gömma sig väl.

Sedan hjälper det ju inte att man måste prata engelska med dem för att förstå vad de säger

Född och uppvuxen i Stockholm, bosatt i Skåne och har aldrig träffa så mycket trevligt folk som i Skåne, jag har inte heller några problem med att förstå dialekten, om de inte pratar den bredaste skånskan.
    Rent generellt så har jag under mitt 50-åriga liv ínte träffat många otrevliga skåningar alls.

Vi är många 08:or som bor härnere och vi säger samma sak, det är trevligt att bo här nere.
    Sedan kan vi skoja om att vi går på SFI (Skånska för Invandrare), att man behöver pass etc. Men det görs med glimten i ögat.  
Svar på tråden varför hatar svenskar personer som kommer ifrån skåne?