• scrapparlotta

Tips på hälsosamma matlådor?

År 2015 ska jag försöka göra till ett mer hälsosamt år....som jag gör varje år...Svårast är maten tycker jag, jag är kräsen när det gäller grönsaker och vet inte hur jag lagar maten mer hälsosamt.

Och allra svårast är maten att ta med till jobbet, min matlåda. Det blir nästan alltid pasta, dels för jag älskar pasta och sen för att det är den enda maten som blir god att värma i micron.

Så nu vill jag ha tips och recept kanske på vad jag kan hitta på att ta mig och käka på jobbet...

• Svar på tråden Tips på hälsosamma matlådor?
  • Lena

Pastarätter är helt okej men minska portionerna och ta med grönsaker som tex vitkålssallad och morotsstavar.

• Tow2Mater

Det mesta tycker jag man kan slänga ner en näve eller två färsk spenat i, det varker ger eller tar ifrån i smak. Lägg det på toppen av innehållet i matlådorna bara.

• Juno

Vilka grönsaker kan du tänka dig att äta? Skriv ner dem så kan vi lätttare ge dig tips

Här kommer några förslag så länge

Varm lunch (rester från middagen)
    Köttgryta med ris (potatis blir inte gott att varma. I grytan har du grönsaker du gilar)
    Grillade kycklingben med salsa och grönsaker, majsbröd eller ris till
    Gulachsoppa på köttfärs
    Vegetarisk lassange (gör mycket och frys in i portioner så har du länge)

Kall lunch (ät med grönsaker du gillar, ät bröd till om du vill)
    rostbiff och coleslaw
    rök lax eller makrill
    kokt ägg och makrill i tomatsås
    pastasallad med räkor eller kyckling
    sallad med fetaost och oliver (prova keso med fetaost till salllad)

• scrapparlotta
    Juno skrev 2015-01-02 08:56:41 följande:

Vilka grönsaker kan du tänka dig att äta? Skriv ner dem så kan vi lätttare ge dig tips

Här kommer några förslag så länge

Varm lunch (rester från middagen)
    Köttgryta med ris (potatis blir inte gott att varma. I grytan har du grönsaker du gilar)
    Grillade kycklingben med salsa och grönsaker, majsbröd eller ris till
    Gulachsoppa på köttfärs
    Vegetarisk lassange (gör mycket och frys in i portioner så har du länge)

Kall lunch (ät med grönsaker du gillar, ät bröd till om du vill)
    rostbiff och coleslaw
    rök lax eller makrill
    kokt ägg och makrill i tomatsås
    pastasallad med räkor eller kyckling
    sallad med fetaost och oliver (prova keso med fetaost till salllad)

Morötter har jag lärt mig äta. Lök i alla former gillar jag och majs älskar jag. Sen funkar det med vitkål om den inte är tillagad....inte favoriten, men jag kan äta det. Paprika och svamp....och så klart sallad, gurka och tomat.

Ärtor, broccoli, bönor och blomkål spyr jag nästan av...

Så det är väl det jag kan äta, tyvärr växte jag upp i en familj där vi åt väldigt lite grönsaker så jag lärde mig aldrig äta det. Det mesta har jag lärt mig äta i vuxen ålder...

Tack annars för era tips
  • Aniiee

Om du är ok på engelska, så googla "healthy bento recipes", så får du massor av bra recept. Bento är japanska för lunchlåda, men fenomenet har spritt sig rejält senaste åren, så det är inte bara japansk mat man hittar. 

Här kan du få exempel, till exempel.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Lena

morotstavar, strimlad vitkål och majs blir en matig sallad till din vanliga mat.

• Tow2Mater
    scrapparlotta skrev 2015-01-02 10:00:50 följande:
    Morötter har jag lärt mig äta. Lök i alla former gillar jag och majs älskar jag. Sen funkar det med vitkål om den inte är tillagad....inte favoriten, men jag kan äta det. Paprika och svamp....och så klart sallad, gurka och tomat.

Ärtor, broccoli, bönor och blomkål spyr jag nästan av...

Så det är väl det jag kan äta, tyvärr växte jag upp i en familj där vi åt väldigt lite grönsaker så jag lärde mig aldrig äta det. Det mesta har jag lärt mig äta i vuxen ålder...
    Sparris?
    Bambuskott?
    Spenat?
    Zuccini?
    Selleri?
    Jordärtskocka?
    Rödbeta?
    Oliver?

mm

Du verkar ha många olika gronsaker kvar att upptäcka :) Prova både färsk tillagad, och inlagd eller konserverad, de kan smaka mycket olika i olika former.
  • scrapparlotta
    Tow2Mater skrev 2015-01-02 17:23:21 följande:
    Sparris?
    Bambuskott?
    Spenat?
    Zuccini?
    Selleri?
    Jordärtskocka?
    Rödbeta?
    Oliver?

mm

Du verkar ha många olika gronsaker kvar att upptäcka :) Prova både färsk tillagad, och inlagd eller konserverad, de kan smaka mycket olika i olika former.
    Sparris, bambuskott, selleri, rödbeta och oliver har jag smakat och jag kan verkligen inte äta det.
    Zuccini har jag inte provat, och spenat har jag tänkt prova. Jag har bara hemska tankar om spenaten man fick i skolan...den var ju vidrig. Men jag tror nog att jag skulle kunna äta spenat....men vet inte vilken sort jag ska köpa och vad jag ska göra med den? Tips??
  • Aniiee
    scrapparlotta skrev 2015-01-02 21:51:24 följande:
    Sparris, bambuskott, selleri, rödbeta och oliver har jag smakat och jag kan verkligen inte äta det.
    Zuccini har jag inte provat, och spenat har jag tänkt prova. Jag har bara hemska tankar om spenaten man fick i skolan...den var ju vidrig. Men jag tror nog att jag skulle kunna äta spenat....men vet inte vilken sort jag ska köpa och vad jag ska göra med den? Tips??
    Babyspenat - ät som sallad  (mycket godare än vanlig isbergs/plock).

Bladspenat - som sallad (dock grövre), stuva eller soppa. Fräs upp med vitlök (och svamp, om du gillar svamp), stoppa i omeletter eller pajer.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Smurfan75

Jag är inget proffs, men jag tänker själv göra så här:
    Jag ska ta med mig en låda med sallad. Den kommer bestå av ruccola, honungsmelon, lök, tomat, gurka och majs. Över detta häller du citron (köp en sån gul plastcitron som du har på jobbet) och lite salt.
    Till detta tar jag med mig valfri kött- eller fiskbit. 
    Upplever du det som torrt kan du ta tacosås (även här kan du ha en burk på jobbet), guacamole, tzatziki eller bara en klick gräddfil till.

Svar på tråden Tips på hälsosamma matlådor?