Hur mycket får man prata på barnbio?
Jag var på bio idag med min son och såg Pingvinerna från Madagaskar. Filmen är från 7 år. Bredvid mig satt en kvinna som var i sällskap med sitt barn och sin man. Barnet är runt fem år. Var och varannan minut ställer barnet en fråga till sin mamma som mamman svarar på. Frågorna är av typen "Vad gör han nu?", "Ska de flyga nu?, "Varför gjorde han så?" och "Vart ska de åka?". Mamman svarar på samtliga frågor och säger inte till barnet om att han ska vara tyst. Efter ett tiotal frågor på lika många minuter har jag tröttnat. Jag ber mamman att de ska vara tysta. Hon frågar om jag är allvarlig. Hon tycker att på barnbio så får man prata hur mycket man vill och att jag är ute och cyklar. Det är även synd om min son som har mig till mamma. Hon pratar även med sin son om att jag har gjort helt fel. Vi argumenterar ett tag men kommer inte vidare. Hon byter sen plats med sin man och jag slipper sitta bredvid henne. Vilket var jätte bra gjort av henne!
Min teori är att minst 90 % av föräldrarna lär sina barn att man är tyst på bio. Så vad tycker ni?