• Anonym (Ensam vårdnad)

16 dygn på ett år

Anser ni att man är en engagerad kärleksfull pappa när man det senaste året har sina barn sammanlagt 16 dygn, skjuter upp umgänget med en månad eller mer titt som tätt och sen spyr galla över mig när barnen känner sig svikna och inte vill åka till honom!!?

Barnen är 10 och 7,5 år gamla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-01 19:00
    Hur ska jag ställa mig till umgänget när barnen inte känner att det ger någonting för det lovas så mycket som sen inte hålls och de kan aldrig lita på att umgänget kommer att ske nästa gång när han säger?
    Kan jag som är ensam vårdnadshavare förvägra honom umgänge när barnen säger att dom inte vill?
    Jag har väldigt svårt att tro att han skulle dra det vidare, tror helt ärligt inte att han vet hur han skulle gå till väga.
    Det här är en pappa som hotat med Familjerätten förut, han tror att dom kan bestämma saker där nämligen. :-P Dock så har det bara kommit hot under dessa 7 år så har svårt att tro att han skulle göra något nu efter så lång tid.
    Umgänge är ju till för barnen och om dom inte vill så kommer han väl ingenu vart med att gå till Fr heller för det enda dom kan göra är väl att hänvisa till Tingsrätten och det är jag till 99,9% säker på att han inte kommer att göra.

• Svar på tråden 16 dygn på ett år
  • Anonym (P)

Varför skulle han "hota" med familjerätten om han inte ville ha sina barn hos sig? Nej du kan inte neka umgänge. Barnen har enligt lagen rätt till en så bra relation och kontakt med båda sina föräldrar och att helt ta bort umgänge så tidigt är bara dumt.

• Brumma

Som ensam vårdnadshavare har du faktiskt större ansvar för att tillgodose umgänge än om ni haft gemensam vårdnad.

Att han vill gå till familjerätten är väl jättebra? Låter ju snarare som om du försöker försvåra umgänget -"annars hade du väl bara kunnat gå med till familjerätten och kanske kommit fram till ett avtal som passar er båda..

Dessutom är era barn för unga för att själva axla ansvaret att ta sådana beslut. De har inte ett utvecklat konsekvenstänkande och det är därför det är föräldrarnas sak att se till att komma överens om ett umgänge som fungerar.

helt tydligt fungerar det inte idag så familjerätten borde inte vara ett hot utan ett medel att komma fram till en lösning som är bäst för barnen.

En förälder som har Vh har barnen vid ca 24 tillfällen. 16 är inte mkt men mer än inget.

• Anonym (Ensam vårdnad)
    Brumma skrev 2015-01-02 21:43:26 följande:

Som ensam vårdnadshavare har du faktiskt större ansvar för att tillgodose umgänge än om ni haft gemensam vårdnad.

Att han vill gå till familjerätten är väl jättebra? Låter ju snarare som om du försöker försvåra umgänget -"annars hade du väl bara kunnat gå med till familjerätten och kanske kommit fram till ett avtal som passar er båda..

Dessutom är era barn för unga för att själva axla ansvaret att ta sådana beslut. De har inte ett utvecklat konsekvenstänkande och det är därför det är föräldrarnas sak att se till att komma överens om ett umgänge som fungerar.

helt tydligt fungerar det inte idag så familjerätten borde inte vara ett hot utan ett medel att komma fram till en lösning som är bäst för barnen.

En förälder som har Vh har barnen vid ca 24 tillfällen. 16 är inte mkt men mer än inget.

Men jag har ju aldrig sagt att jag inte vill gå till Familjerätten, gör det då har jag sagt! Det är han som säger att han ska kontakta dom men sen så händer ingenting. Han tror väl att han ska få igenom sin vilja som jag inte ens fattar vad den är genom att "hota" eller nåt men sen när det kommer till kritan så verkar han ju inte vilja ha mer umgänge eftersom han inte har några problem med att skjuta upp det med en månad då och då och sen ha mage att säga åt mig att jag då ska vara glad som får ha dom hemma. Han tänker inte på att det han gör skadar barnen för trots att dom sagt att dom inte vill åka så blir det ju en slags bekräftelse på att pappan inte vill ha umgänge.

Vi har ett väldigt infekterat förhållningssätt till varandra då han misshandlade mig fysiskt och psykiskt men han lever i förnekelse och påstår att det aldrig hänt så därav har vi mycket svårt att samarbeta. Jag har svårt att lita helt på honom då jag är rädd att barnen ska fara illa hos honom nu när dom blivit äldre och börjat att sätta sig på tvären en hel del, något som jag vet att han blir tokig utav. Jag försöker inte att försvåra men tänker inte heller tvinga iväg mina döttrar då jag vet hur han är. Om han vill ha mer umgänge får han kontakta Fr för våra muntliga överenskommelser fungerar inte, inte när han tror att han kan skjuta på umgänget fyra veckor lite när det passar honom.
  • Anonym (yber)

Låter du alltid dina barn göra som de vill?

• Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (P) skrev 2015-01-02 17:47:58 följande:

Varför skulle han "hota" med familjerätten om han inte ville ha sina barn hos sig? Nej du kan inte neka umgänge. Barnen har enligt lagen rätt till en så bra relation och kontakt med båda sina föräldrar och att helt ta bort umgänge så tidigt är bara dumt.

Ja du, det skulle jag bra gärna vilja veta jag med. Eftersom han aldrig kontaktat dom under dessa drygt 7 år som nu gått så känns det som om han försöker med någon maktutövning emot mig för att han ska få igenom sin vilja till varje pris!?

Men vad innebär egentligen att neka umgänge för alla de gånger då han tackat nej så var det ju han som tackade nej när jag erbjöd men när barnen sen vid tillfällenär inte vill då nekar jag eller hur är det!??

Jag blir lite förvirrad när man läser att umgänget är till för barnen men tydligen så ska dom tåla att farsan ställer in lite när han vill men dom har själva aldrig någon talan om ifall dom inte vill iväg?
  • Anonym
    Anonym (yber) skrev 2015-01-04 20:54:50 följande:

Tvingar du alltid dina barn att umgås med människor de inte gillar och inte litar på efter att ha blivit svikna allt för många gånger? Det är helt sjukt hur det är i Sverige i dag. Barn har INGA rättigheter alls, däremot är de i många vuxnas (som dina) ögon SKYLDIGA att tillbringa tid med människor som sviker dem och behandlar dem som oviktigt skräp. Usch.
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (yber) skrev 2015-01-04 20:54:50 följande:

Självklart inte!!

Men eftersom jag själv inte anser att han är en bra människa så har jag svårt att tvinga när dom säger att dom inte vill. Dessutom när dom berättat att det knappt ägnas någon tid åt dom när dom är där.
  • Anonym (yber)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2015-01-04 21:01:50 följande:

Självklart inte!!

Men eftersom jag själv inte anser att han är en bra människa så har jag svårt att tvinga när dom säger att dom inte vill. Dessutom när dom berättat att det knappt ägnas någon tid åt dom när dom är där.

Tror du att barnen far illa av påtvingat umgänge? Och på vilket sätt i så fall?
  • Anonym (yber)
    Anonym skrev 2015-01-04 21:01:50 följande:

Tvingar du alltid dina barn att umgås med människor de inte gillar och inte litar på efter att ha blivit svikna allt för många gånger? Det är helt sjukt hur det är i Sverige i dag. Barn har INGA rättigheter alls, däremot är de i många vuxnas (som dina) ögon SKYLDIGA att tillbringa tid med människor som sviker dem och behandlar dem som oviktigt skräp. Usch.

Har jag sagt att ts ska tvinga iväg sina barn på umgänge?

Jag bara ifrågasatte hennes resonemang om att låta barnen själv bestämma i en fråga stor som den här.
  • Anonym (P)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2015-01-04 20:57:59 följande:
    Ja du, det skulle jag bra gärna vilja veta jag med. Eftersom han aldrig kontaktat dom under dessa drygt 7 år som nu gått så känns det som om han försöker med någon maktutövning emot mig för att han ska få igenom sin vilja till varje pris!?

Men vad innebär egentligen att neka umgänge för alla de gånger då han tackat nej så var det ju han som tackade nej när jag erbjöd men när barnen sen vid tillfällenär inte vill då nekar jag eller hur är det!??

Jag blir lite förvirrad när man läser att umgänget är till för barnen men tydligen så ska dom tåla att farsan ställer in lite när han vill men dom har själva aldrig någon talan om ifall dom inte vill iväg?
    Att du erbjuder umgänge när han inte kan, och nekar när han kan, riskerar att ses som umgängessabotage.

Nej.
Svar på tråden 16 dygn på ett år