• Anonym (Deppad)

3.47 promille

....blåste jag när jag kom in på akuten. Är inte det galet mycket? Jag kunde fortfarande gå och prata.

Fler än jag som avskyr alkohol?

• Svar på tråden 3.47 promille
  • Iarwain

Väldigt konstigt då man sedan ska dubbla utandningsluftens halt för att få ett uppskattat värde på blodet.

3,47 x 2 = 6,94 vilket känns väldigt konstigt att du skulle kunna haft nyligen och skriva detta nu.

• Anonym (Deppad)
    Iarwain skrev 2015-01-01 14:51:52 följande:

Väldigt konstigt då man sedan ska dubbla utandningsluftens halt för att få ett uppskattat värde på blodet.

3,47 x 2 = 6,94 vilket känns väldigt konstigt att du skulle kunna haft nyligen och skriva detta nu.

Jag vet inte vad de använder för blås apparat på akuten. Men jag såg ju siffrorna själv. Man kanske inte räknar så? Något blodprov togs inte. Fick stanna över natten tills jag blåste 0 igen.
  • Iarwain

Be att få ut din journal från sjukhuset om du vill veta vad du blåste.

Var det någon som sade åt dig vad du hade för alkoholhalt eller berättade någon för dit. Det är mer troligt att du hade 0,347 i luften, ~0,7 i blodet. Om du inte dricker alkohol så ofta kan är det vara tillräckligt för att ge dig en resa till akuten. Det passar även bättre in i ditt upplevda allmäntillstånd.

Om du inte är kraftigt försupen skulle du inte nå 3,47 i blodet utan allvarliga men.

• Anonym (Deppad)
    Iarwain skrev 2015-01-01 15:17:49 följande:

Be att få ut din journal från sjukhuset om du vill veta vad du blåste.

Var det någon som sade åt dig vad du hade för alkoholhalt eller berättade någon för dit. Det är mer troligt att du hade 0,347 i luften, ~0,7 i blodet. Om du inte dricker alkohol så ofta kan är det vara tillräckligt för att ge dig en resa till akuten. Det passar även bättre in i ditt upplevda allmäntillstånd.

Om du inte är kraftigt försupen skulle du inte nå 3,47 i blodet utan allvarliga men.

Jag såg själv siffrorna på displayern. På läkarsamtalet dagen efter sa läkaren att jag måste fått i mig väldigt mkt alkohol.

Jag berättade vad jag hade druckit och sen frågade jag honom om inte 3.47 är jättehögt. Jag har fått för mig att man kan dö vid ca 4 promille.

Han bekräftade att det var skyhögt och de kollade till mig hela natten.

Jag går i alkoholbehandling så jag dricker väldigt sällan. Men vet att jag tål mkt -hög tolerans.

Läskigt var det i alla fall och imorgon ska jag ta antabus.

Ensam på högtider som jul och nyår är tungt för mig.
  • jaghopparhögt

Ja det är väldigt högt men inte övernaturligt högt. Du kan absolut haft 3.47.
    Tänk på att Lennart Hyland körde bil med 3.14 :D

• Anonym (Ssk)

Jag var med min väninna till akuten en gång och hon blåste 3.59 promille. Var påverkad men absolut inte mer än att hon kunde gå själv (om än lite vingligt) och föra ett vettigt samtal. Hon vägrade dock stanna så hon ringde en taxi och åkte hem. Hon är dock grav alkoholist och dricker ca 3l vin/dag så att få så höga värden på en och samma kvälls intag utan att vara mer påverkad känns lite skumt. Själv hade jag varit medvetslös vid dessa värden.

• npf

Jag jobbar på Beroendecentrum och Tillnyktringsenheten och det är inte ovanligt att folk blåser 3 promille i utandningsluften vid inskrivning. Det är ju dock människor som har konsumerat en hel del alkohol under lång tid och således har en hög tolerans, eller (mer sällan) någon med kraftigt nedsatt leverfunktion.

Någon med låg-måttlig konsumtion känner sig riktigt på lyset redan vid 1,5 promille och skulle inte vara vid medvetande med över 3 promille i utandningsluften. 

• Anonym (Deppad)
    npf skrev 2015-01-02 02:31:34 följande:

Jag jobbar på Beroendecentrum och Tillnyktringsenheten och det är inte ovanligt att folk blåser 3 promille i utandningsluften vid inskrivning. Det är ju dock människor som har konsumerat en hel del alkohol under lång tid och således har en hög tolerans, eller (mer sällan) någon med kraftigt nedsatt leverfunktion.

Någon med låg-måttlig konsumtion känner sig riktigt på lyset redan vid 1,5 promille och skulle inte vara vid medvetande med över 3 promille i utandningsluften. 

Fast jag hade inte konsumerat en hel del alkohol under lång tid så då är det lite märkligt mao.

Läkaren sa att det förmodlingen därav jag inte fick några kramper, dille eller liknande utan bara blev normalt bakis.
  • Anonym (Deppad)

Fast jag hade inte konsumerat en hel del alkohol under lång tid så då är det lite märkligt mao.

Läkaren sa att det förmodlingen därav jag inte fick några kramper, dille eller liknande utan bara blev normalt bakis.
  • Iarwain

Den gång jag blåst i en liknande apparat så dubblades värdet från utandningsluften för att ge blodvärdet.
    Har detta ändrats, eller har jag missuppfattat något?
Svar på tråden 3.47 promille