• Malin9104

Vecka 40+4

Hej,

När jag var hos läkaren senast var jag öppen 2 cm och hade 1 cm mjuk tapp. De senaste 3!dagarna efter det har jag haft kraftiga och ofta sammandragningar/förvärkar.. Dem kommer väldigt ofta. En del vattninga flytningar med. Känns som man har går och väntar varje dag.

Bm trodde på att bebisen tittar ut senast på söndag (torsdag nu)

Vad tror ni? Kan det ta lång tid till?

Finns det något man kan göra? Har testat färdknäppen och orgasm men funkade inte så bra..

Förstföderska

• Svar på tråden Vecka 40+4
  • winnethepooh

Hade väldigt långt arbete från värkstart till födsel men när jag väl var öppen 2 cm föddes barnet (mitt första) ca 10 timmar senare. Hur tätt kommer värkarna?

• Anonym (Lång Tid)

Förstföderskor kan, och har ofta ett längre förlopp än om föderskor. Min kompis höll på i fem dagar så som du beskriver innan det verkligen kickade igång, och då tog det ändå 24 timmar till av aktivt arbete.
    När jag födde mitt första barn så gick det också rätt långsamt. Hade pinvärkar (dvs ont men inget händer), i 18 timmar, 3 cm öppen. Trots värkstimulerande och alla möjliga metoder tog det ändå ytterligare 15 timmar innan bebisen kom ut, och då var vi båda helt slutkörda. Så 33 timmar totalt för mig från värkstart...

Har också fått dumma lovord från barnmorskan, med min tredje var jag "så öppen och redo för förlossning", redan en vecka före satt datum. Hon trodde att jag inte skulle klara mig igenom helgen (det var fredag då), hon var så säker att hon bokade mig på en tid som egentligen inte fanns i hennes schema, med orden "du kommer ju ändå inte komma då, haha!" Döm om hennes förvåning när jag dök upp på den tiden....

Så det är nog bara att härda ut tyvärr:/

• Anonym (Lång Tid)
    Anonym (Lång Tid) skrev 2015-01-01 13:26:29 följande:

Förstföderskor kan, och har ofta ett längre förlopp än om föderskor. Min kompis höll på i fem dagar så som du beskriver innan det verkligen kickade igång, och då tog det ändå 24 timmar till av aktivt arbete.
    När jag födde mitt första barn så gick det också rätt långsamt. Hade pinvärkar (dvs ont men inget händer), i 18 timmar, 3 cm öppen. Trots värkstimulerande och alla möjliga metoder tog det ändå ytterligare 15 timmar innan bebisen kom ut, och då var vi båda helt slutkörda. Så 33 timmar totalt för mig från värkstart...

Har också fått dumma lovord från barnmorskan, med min tredje var jag "så öppen och redo för förlossning", redan en vecka före satt datum. Hon trodde att jag inte skulle klara mig igenom helgen (det var fredag då), hon var så säker att hon bokade mig på en tid som egentligen inte fanns i hennes schema, med orden "du kommer ju ändå inte komma då, haha!" Döm om hennes förvåning när jag dök upp på den tiden....

Så det är nog bara att härda ut tyvärr:/

Kan tillägga att jag var 4 cm öppen inför min tredje, med mjuk tapp som nästan var helt utplånad ungefär 3 veckor innan beräknat datum.
  • sofiaC
    Anonym (Lång Tid) skrev 2015-01-01 13:27:57 följande:
    Kan tillägga att jag var 4 cm öppen inför min tredje, med mjuk tapp som nästan var helt utplånad ungefär 3 veckor innan beräknat datum.
    Då måste jag fråga när föddes din tredje? Tidigare eller senare? :0)
  • Hanne

Mitt första barn föddes efter 42 fullgångna veckor. Det startade naturligt men jag skulle annars ha blivit igångsatt bara någon det efter. Jag fick riktiga värkar först dagen innan, så inget långsamt förlopp egentligen. Men alla graviditeter och förlossningar är så olika, ring förlossningen om du har funderingar, de är proffs!

• Anonym (Lång Tid)
    sofiaC skrev 2015-01-01 14:47:03 följande:
    Då måste jag fråga när föddes din tredje? Tidigare eller senare? :0)

Har faktiskt inte gått över med någon. Den längsta jag gått med är född BF-1 och det var min första:) Så egentligen hör jag inte till statistiken på det viset, men jag ville mest påvisa att man kan ha ett långsamt förlopp som förstföderska.

Förstår dock din frustration, tala med din barnmorska. Hinnsvepning, har du fått det? Eller tid för eventuell igångsättning? Hoppas det kommer igång snabbt för dig så att du slipper tröttas ut mer.

• sofiaC
    Anonym (Lång Tid) skrev 2015-01-01 15:14:11 följande:

Har faktiskt inte gått över med någon. Den längsta jag gått med är född BF-1 och det var min första:) Så egentligen hör jag inte till statistiken på det viset, men jag ville mest påvisa att man kan ha ett långsamt förlopp som förstföderska.

Förstår dock din frustration, tala med din barnmorska. Hinnsvepning, har du fått det? Eller tid för eventuell igångsättning? Hoppas det kommer igång snabbt för dig så att du slipper tröttas ut mer.

Åh nej! Jag är inte TS :0) jag frågade av ren nyfikenhet hihi.... Jag väntar mitt tredje barn och blev nyfiken av ditt inlägg. God fortsättning!
  • Anonym (Lång Tid)
    sofiaC skrev 2015-01-01 16:33:29 följande:
    Åh nej! Jag är inte TS :0) jag frågade av ren nyfikenhet hihi.... Jag väntar mitt tredje barn och blev nyfiken av ditt inlägg. God fortsättning!
    Haha, sorry:) tittade inte så noga utan svarade bara :P
  • Fia88

Jag var öppen 2 cm med mjuk tapp från v 38.

Födde i v 41+6 och jag provade med allt för att det skulle komma igång, men icke.

Vila dig istället, bebisen kommer när du som minst anar det

Det är ju ändå inte långt kvar nu

Lycka till när det är dags

• Fia88

Jag hade onda förverkar/sammandragningar och vattniga flytningar från v 37-38 med kan jag tillägga

Svar på tråden Vecka 40+4