Alltså jag äter visserligen kött själv.
Även köttet jag äter är jag noga med att se till att det jag äter inte är "industriellt producerat kött", d.v.s djur som inte får rör på sig och lever i bås hela livet.
Utan det kommer från riktiga bondgårdar i stället där djuren är frigående och har ett någorlunda vettigt leverne innan de skall slaktas.
Hade jag haft bra syn, (har vissa problem med avståndsbedömning p.g.a av mitt synfel) så hade jag själv skaffa jaktlicens och jagat i stället.
Dock så skulle ju jag ändå aldrig kunna köpa päls från djur jag inte äter. Jag är fortfarande riktigt prmitiv i tanken att man skall ta till vara på hela djuret och inte bara delar av djuret.
Heh, har även haft en och annan vegan som har sagt att jag kan lugnt kalla mig djurvän med min inställning jag har.
Pälsar så som räv och mink, varg etc andra djur som människan inte äter (naturligt), så tar de bara pälsen och i bästa fall så kanske djuret hamnar i hundfoder. Annars så slängs resten av kadavret och bränns upp i ugnar.
Här i Sverige har vi visserligen lag på att döda djuret först. Dock fick jag reda på från en f.d "pälsare" (dem kallas så som flår djuret på pälsfarmar) att det är sällan djuret är riktigt dött när de skall flå dem, så det flås levande, ja även här i Sverige kan detta ske.
De växer upp i burar för att undvika att de får "skador på pälsen" och burarna är inte utformade för att ge djuren bekvämligheter.
Så jag fattar inte folk som anser att det är vackert med att bära päls i ett "modernt samhälle", och hur de kan samtidigt blunda för ett direkt djurplågeri som dessa pälsdjur blir utsatta för samtidigt. Varför skall det vara tillåtet med direkt djurplågeri i ett "modernt samhälle"?
Vad är det ni sitter och rättfärdigar detta med? Ni kan knappast skylla på okunskap, då det finns information att tillgå. Ni kan ju själva besöka en pälsfarm för att kolla hur de ser ut.
Att försöka skylla det på att "människan har alltid burit päls" är bara smaklöst och direkt fel. Då på den tiden när det inte fanns så mycket val än att bära päls, på vintrarna, så var det från djur de själva jagade och dödad, djur man åt, så man tog till vara på hela djuret och pälsen/skinnet gick till att göra kläder/sängkläder och även i vissa fall så kunde de byggas bostäder av pälsen med.
Så jag har alltid undrat. De som gillar att bära pälskappor/-jackor hur kan ni vara som känslokalla och bidra till direkt djurplågeri?
Fast att komma med detta "vill slippa köpa ny kappa till nästa säsong". Det finns riktigt bra kappor som inte är av päls som sällan blir omoderna efter en säsong. Så det i sig är bara en otrolig dum bortförklaring.
Då jag själv äter nötkött så kan man ha en snygg skinnkappa/-rock av nötkreatursskinn och klär man sig på rätt sätt under skinnkappan/-rock så kan de blir riktigt värmande då skinnet håller borta vindkölds faktorn, samtidigt som skinnet andas och håller kvar kroppsvärmen,så slipper man att frysa. En skinnkappa/-rock blir heller aldrig omodern. Om det är så jävla viktigt att "hålla sig moderiktig".