• JasmineL

PCO med extrema smärtor

Jag var på min första gynundersökning i förrgår, åkte in akut då jag hade sådana fruktansvärda kramper i äggstockarna, mest i den vänstra och fick diagnosen PCO. Hon sa till mig att ta diklofenak (antiinflammatoriskt) och avvakta. Har nu varit säng liggandes i 3 dagar och har bara gått upp för att gå på toa, har så fruktansvärt ont så att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det känns som att hela äggstocken ska explodera. Vad gör ni för att minska smärtan? Hjälper det att gå ner i vikt? Jag är 18 år, 162 cm och väger runt 73 kg, så är lite överviktig.

• Svar på tråden PCO med extrema smärtor
  • BuoBä

Det är inte normalt med sån smärta vid PCO. PCO betyder att man har flera ägg som håller på att mogna samtidigt. Det _kan_ göra att man får oregelbunden mens, eftersom inget ägg lyckas "vinna" över de andra, men det är också många som aldrig märker av det.

Det låter som om du har fått en stor vätskefylld cysta som inte vill ge med sig. Det är inte farligt, men gör djävulskt ont (som om du inte märkt det...). Sök för det igen om det inte blir bättre inom någon dag. De kan behöva gå in och sticka hål på cystan.

Sen generellt så brukar PCO bli värre om man är överviktig, så långsiktigt kan det vara bra att försöka hålla sig på normalvikt, men det hjälper dig inte nu i det akuta läget att hetsbanta.

Svar på tråden PCO med extrema smärtor