• Anonym (1:14)

Dåliga siffror kub, fler?

Fått resultat 1:14 på kub, och gått vidare med mkp. Tydligen var det både nackspalten och blodprovet som var dåligt. Jag TROR inte nackspalten var över 4mm, utan de mätte flera gånger och har för mig att det var mellan 2,5-3,87 eller nåt sånt.

Vad jag förstod så var det risken för downs som var hög, inte trisomi 13 eller 18.

Nu är det en låååång väntan, men vad händer sen? Hur går en abort till i v 16? Hur fort får man träffa läkare? Blir man sövd?

Kan man bli skrapad?

Har haft ett ma innan, blödde massor och blev akutskrapad.

Mår piss just nu, någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Dåliga siffror kub, fler?
  • Anonym (Me)
    Anonym (1:14) skrev 2014-12-30 22:51:47 följande:

Fått resultat 1:14 på kub, och gått vidare med mkp. Tydligen var det både nackspalten och blodprovet som var dåligt. Jag TROR inte nackspalten var över 4mm, utan de mätte flera gånger och har för mig att det var mellan 2,5-3,87 eller nåt sånt.

Vad jag förstod så var det risken för downs som var hög, inte trisomi 13 eller 18.

Nu är det en låååång väntan, men vad händer sen? Hur går en abort till i v 16? Hur fort får man träffa läkare? Blir man sövd?

Kan man bli skrapad?

Har haft ett ma innan, blödde massor och blev akutskrapad.

Mår piss just nu, någon som känner igen sig?

Nej, i v 16 kan man inte skrapas/opereras, det är för stor blödningsrisk och tekniskt svårt. Det blir istället en medicinsk abort där fostret föds fram. Man får däremot all smärtlindring man vill! 

Men va fan. Okej. Med all smärtlindring, får man lustgas om det behövs? Måste man krysta och ha värkar på samma sätt som vid en förlossning? Är så vansinnigt rädd just nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Känns som hela livet rasat.

Men är samtidigt så otroligt tacksam för min fina friska 6åring som sover här bredvid. Men jag kommer vara en hemsk mamma nu i en vecka

• Anonym (J)

Beklagar att du ska behöva gå igenom allt detta, oron och väntan!

Jag har inte varit med om samma, däremot fött ut ett barn i v 21. Värkarna innan själva förlossningen kändes rätt rejäla, det blir ju som en igångsättning, kroppen är ju inte redo. Att krysta ut honom kändes däremot ingenting, delvis pga all morfin och delvis på att det är ett litet foster som ska ut. Kan tänka mig att det blir ungefär samma för dig, men med ett ännu mindre foster.

Och så kom ihåg att det trots allt är större chans att ditt barn är helt friskt än tvärtom!

Anonym (J) skrev 2014-12-31 00:21:46 följande:

Beklagar att du ska behöva gå igenom allt detta, oron och väntan!

Jag har inte varit med om samma, däremot fött ut ett barn i v 21. Värkarna innan själva förlossningen kändes rätt rejäla, det blir ju som en igångsättning, kroppen är ju inte redo. Att krysta ut honom kändes däremot ingenting, delvis pga all morfin och delvis på att det är ett litet foster som ska ut. Kan tänka mig att det blir ungefär samma för dig, men med ett ännu mindre foster.

Och så kom ihåg att det trots allt är större chans att ditt barn är helt friskt än tvärtom!

Tack för att du skrev. Jo fast det känns i hela kroppen som att det är nåt fel.

Men det känns lite bättre att man får mycket smärtlindring i allafall.
  • Anonym (Systerson)

Min syster fick siffrorna 1:2 när hon var gravid, pågrund av hög nackspalt (över 5 mm) hon gjorde både fostervattensprov och moderkaksprov som båda såg bra ut, UL av hjärta gjordes i magen och direkt efter födsel där ingenting hittats. Det finns ingenting som tyder på att nått ska vara fel, är 1,5 idag och den finaste busungen som finns.

Hon valde att vänta tills det fanns svart på vitt att något var fel innan abort, och i detta fall kom inget fel.

Jag hoppas ni har samma tur! Det är hemskt, även från mitt perspektiv när allt hände.

Anonym (Systerson) skrev 2014-12-31 00:28:19 följande:

Min syster fick siffrorna 1:2 när hon var gravid, pågrund av hög nackspalt (över 5 mm) hon gjorde både fostervattensprov och moderkaksprov som båda såg bra ut, UL av hjärta gjordes i magen och direkt efter födsel där ingenting hittats. Det finns ingenting som tyder på att nått ska vara fel, är 1,5 idag och den finaste busungen som finns.

Hon valde att vänta tills det fanns svart på vitt att något var fel innan abort, och i detta fall kom inget fel.

Jag hoppas ni har samma tur! Det är hemskt, även från mitt perspektiv när allt hände.

Hej

Självklart väntar vi in svar innan vi gör en ev abort, men läget känns verkligen helt hopplöst. Går som i en dimma. Det här skulle ju bli en toppen jul, långledig och få åka pulka med sonen och busa. Fira nyår med svägerskans familj.

Nu vill jag bara ligga och sova och glömma att jag ens är gravid tills svaren är här.

Är det någon mer som väntar på svar som vill följas åt?

Ingen annan som väntar på dessa svar just nu?

Ytterligare en dag gjord i allafall. Är det ingen annan som går igenom denna hemska vånda just nu? Inte för att jag önskar någon annan detta, men det hade varit skönt att ha någon att bolla all oro och tankar med.

• Pedalen

Usch, lider med dig! Med mina tvillingar kunde de inte mäta nackspalten, och jag oroade mig som tusan för att jag inte fick nga värden. Hoppas verkligen du får ett bra svar på dina tester och att det inte dröjer för länge!

Pedalen skrev 2015-01-01 21:08:27 följande:

Usch, lider med dig! Med mina tvillingar kunde de inte mäta nackspalten, och jag oroade mig som tusan för att jag inte fick nga värden. Hoppas verkligen du får ett bra svar på dina tester och att det inte dröjer för länge!

Gjorde du nåt mkp eller fvp då? Eller har du redan fått dina små? Roligt med två!
Svar på tråden Dåliga siffror kub, fler?