• Anonym (minna)

Ledsen, råd kring motsträvig pappa=(

Känner mig så fruktansvärt ledsen och besviken (( Gråter
    Vill få råd här i tråden om jag ska ta tag i det här problemet, eller låta det fortlöpa, trots det känns så fel.
    Hur hade ni gjort?????
    Jag har nyligen varit i vårdnadstvist med pappan, vilket blev utgången gemensam vårdnad och varannan vecka. Ett avtal som vi skrev utan en rättegång. Trodde sen allt var frid och fröjd, nu skulle samarbetet bli bra igen =)

Men det har inte blivit bra alls Pappan krånglar med det mesta, och han har inställningen att på min vecka så har jag de kurser för barnen som jag vill och betalar för dom, och på hans vecka tvärtom. Han vägrar gå med på att komma överens om kurser för barnen och dela lika på kostnaden för dom och vill inte heller dela lika på jackor och skor, alla större utgifter har jag fått stå för ett helt år, innan delade vi lika utan problem.  Jag ber han komma med egna förslag hur vi ska komma överens, men får ingen respons alls. (Vi delar lika på barnbidraget bör tilläggas.)
    Igår tog jag upp frågan igen om hur vi ska fördela utgifterna för overaller, skor, jackor, glasögon, allt som är lite dyrare. Jag skrev att vi behöver verkligen en överenskommelse, och det är inte rätt att jag får betala allt. Han svarade "Hos mig slipper barnen frysa, jag ser till att barnen har det dom behöver på min vecka" Ett svar som inte var ett svar på min fråga alls.Han åkte samma dag som vi sms:at raskt ut till ett köpcentrum som ligger här vid stan, och köpte helt nya uppsättningar med vinterkläder och skor till barnen, som han sen bestämt hade sagt till barnen att när dom är hos honom får dom inte ha kläder som jag har köpt, och när dom är hos mig får dom inte ha kläder som han har köpt, absolut inte.
    Detta känns så fel mot barnen, det är väl för sjutton barnens kläder, dom ska väl inte behöva hålla reda på om det är en mamma-jacka eller en pappa-jacka, jag vill att dom ska kunna få känna, Det är MIN jacka! Dessutom så blir det fruktansvärt dyrt att ha dubbel uppsättning av precis allting, varje år. Finns det någon här som har så? Är det ett bra upplägg? Jag vill inte ha det så och tycker inte alls att det är bra.
    Jag vill också få till stånd en överenskommelse om hur jag och pappan ska planera och betala barnens aktiviteter, försäkringar, glasögon och oförutsedda utgifter som kan komma när man har barn.  Det känns som jag får stå för allting, och han slingrar sig med "sköt ditt på din vecka och gör vad du vill, så sköter jag mitt" så blir det så att jag får betala allt i slutändan, bortsett från hans plötsliga shoppingrunda nu igår då. Jag är absolut inte rik, lever som ensamstående på samma inkomst som de som har socialbidrag ungefär. Hos pappan är dom två och har båda fasta löner.
    Har ni några tips till mig?  Behöver verkligen alla råd som jag kan få  
  • Svar på tråden Ledsen, råd kring motsträvig pappa=(
  • Tandborste

När jag läser ditt inlägg ser jag min dotters pappa framför mig.
    Han höll oxå på så innan, jag frågade vem som skulle köpa vad o fick efter långt om länge svar att dem köper sitt o vi vårt.
    Hon skulle minsann ha ett papparegnställ o ett mammaregnställ på dagis. 2 vinterjackor o 2 kängor. 2 stövlar. Så skulle hon själv växla kläder o skor beroende på hos vem av oss hon var på.
    Förr hade hon även pappaörhänge som han tog av när hon åkte till mig. Så skulle jag sätta på henne mammaörhängena när hon kom till mig. Kompisars kalasinbjudningar som skickades hem till mig fick hon inte gå på om det var pappaveckan. Han menade på att föräldrarna ska hålla reda på hos vem hon är hos när kalaset är o skicka kortet rätt annars kör han inte henne dit.
    Tosigt! Har inget annat råd att ge dig än att härda ut. Sådana personer kan man inte förändra. Dem måste själva komma till insikt om galenskapen o vilja förändras.
    Man kan inte vara lycklig om man håller på så. Barnet som hamnar i kläm.

• Anonym (minna)

Över 100 har läst men inget svar alls =( Vill bara veta hur ni som läst detta tänker? Hade ni varit upprörda i liknande situation och kännt som jag? =(

• Anonym (minna)
    Tandborste skrev 2014-12-29 22:07:27 följande:

Har ni varit på samarbetssamtal på fam rätten?

Vi skickade våra inlägg samtidigt :) Tack för svaret, då är jag inte helt ute och cyklar med mina känslor om att detta är så fel.  Har pratat med min familj om det också och dom har inställningen att det är vansinnigt att ha dubbla uppsättningar av allt, dåligt för barnen, och dyrt blir det oxå..

Jag har kontakt med familjerätten, och har försökt få med pappan dit igen nu efter vårdnadstvisten då vi varit där innan. Han svarar att familjerätten får ringa han. Vet hur det kommer bli. Dom ringer och berättar att jag har efterfrågat samarbetsamtal, och om han går med på det. Då kommer han att svara "Det behövs inte för mig, jag fixar allt för barnen på min vecka" Så nu får jag bara hoppas att han ändå går med på att gå dit. Det är ju inte rimligt i längden att den förälder med minst inkomst ska stå för alla utgifter som kommer när man har barn, tex. glasögon, försäkringar, kurser m.m. Vi är i ett väldigt stort behov av att enas om hur vi ska fördela  utgifterna.

Har familjerätten någon möjlighet att gå in och bestämma? Eller är dom bara med och försöker få oss att komma överens själva?

Kan försäkringskassan göra något? Låta mig få hela barnbidraget om han vägrar komma överens?
  • Tandborste

Fam rätten kan inte bestämma ngt utan hjälper bara er att komma fram till en lösning. Efter mkt om o men gick han med på att gå dig, OM vi gick på enskilda samtal. Löjlig!! Bara att skaka på huvudet.
    Trotsig o tramsig.
    Du skulle tagit upp det här med din advokat nu under tvisten. Vi var oxå i en tvist som löste sig. Min advokat tog upp med domaren att han inte lät oss ta med min dotter på en charterresa. Domaren förklarade för honom att det är en förmån för barn att få resa och att han inte har rätt att hindra oss till det. Fegisen sitter då o nekar till att han förbjudit mig o säger att självklart ska hon få följa med.
    Du kanske får ta kontakt med din domare o få råd. Det finns ngt som heter konflikt och försoning som fam rätten har. Din advokat kan berätta mer

• Tandborste

Så länge ni har varannan v delas barnbidraget på hälften. Inget fk har rätt o ändra på

• Anonym (minna)
    Tandborste skrev 2014-12-29 22:24:16 följande:

Fam rätten kan inte bestämma ngt utan hjälper bara er att komma fram till en lösning. Efter mkt om o men gick han med på att gå dig, OM vi gick på enskilda samtal. Löjlig!! Bara att skaka på huvudet.
    Trotsig o tramsig.
    Du skulle tagit upp det här med din advokat nu under tvisten. Vi var oxå i en tvist som löste sig. Min advokat tog upp med domaren att han inte lät oss ta med min dotter på en charterresa. Domaren förklarade för honom att det är en förmån för barn att få resa och att han inte har rätt att hindra oss till det. Fegisen sitter då o nekar till att han förbjudit mig o säger att självklart ska hon få följa med.
    Du kanske får ta kontakt med din domare o få råd. Det finns ngt som heter konflikt och försoning som fam rätten har. Din advokat kan berätta mer

Det blev ingen rättegång alls, så är det inte konstigt då om jag börjar ta kontakt med domaren nu när avtalet är färdigt och varannan vecka och gemensam vårdnad är överenskommet? Måste jag inte stämma pappan om det ska bli samtal i rätten? Eller kan man komma dit för lite goda råd?
  • Tandborste

Menar att du kan ta kontakt med din advokat som kan tipsa dig. Advokaten kanske kan hjälpa till att få honom till fam rätt? Varför var ni i tvist?

• Anonym (minna)
    Tandborste skrev 2014-12-29 22:40:45 följande:

Menar att du kan ta kontakt med din advokat som kan tipsa dig. Advokaten kanske kan hjälpa till att få honom till fam rätt? Varför var ni i tvist?

Pappan stämde mig och la fram en massa gamla tjafs mellan oss som anledning till att han skulle vara bättre pappa. Han har nån slags ilska mot mig och hans tanke var att hämnas, försöka få ut mig ur barnens liv. Men han fick inte som han ville, han gick sen frivilligt med på att skriva avtal så tänkte han äntligen lagt det gamla bakom sig då...

Ska kontakta min Advokat, men vet inte riktigt vad hon skulle kunna bistå med om jag inte ska stämma honom då, men det vill jag inte. Är så trött på att vara i strid och vill ha lugn och ro för mig och barnen, ser att dottern får oro inom sig när vi inte är överens också
Svar på tråden Ledsen, råd kring motsträvig pappa=(