• anka22

Behöver hjälp med blöjmärken vid allergi!

Hej!

Min dotter som är 1år har fått torr hud (förmodligen ärvt min eksem hud) Var till läkaren eftersom hon är så röd på rumpan och snippan och läkaren sa åt oss att byta blöjmärke och även kanske salvan som vi använder på hennes rumpa. ( läkaren menar att de ledande märkena som libero och Pampers håller så tätt att det kan bli "för" tätt.

Vi använde då Libero blöjor och initiol salva. Bytte till Pampers och provat natusan salva och även en salva som heter Solid. Snart är blöjpaketet slut och hon har inte blivit bättre.

Nu till min fråga!

Någon som kan rekommendera blöjmärke som är riktigt bra mot sådan hud och en salva som ni tyckt har funkat bra! All hjälp är tacksamt mottagen! Stackare som kliar å kliar :(

Luftar såklart så ofta jag kan :)

• Svar på tråden Behöver hjälp med blöjmärken vid allergi!
  • Nukkumatti

För oss har pampers (OBS ej byxblöja!) varit bäst. Vi har smörjt med bepanthen, men om det är svamp också så var det nåt annat, minns inte vad... För oss har mjölkfria kosten hjälpt också.

• anka22

Tack för svar!

Ska prova bethanpren då :)

Vi kör redan mjölkfritt, fick ta bort mjölken redan vid två veckors ålder.

• liol1973

Dottern blir knall röd av kisset när hon fått i sig ngt hon inte tål. Allergenet kommer ut i urinen också och retar huden. Även bajset kan då skada huden ordentligt. Finns det ngt annat symptom som tyder på att hon kan vara allergiskt mot ngt mer än mjölken?

Eftersom det är kisset/bajset dottern reagerar på smörjer jag med fet fuktande salva för att skapa en skyddande hinna mot huden. För oss funkar mini créme bra, brukar också sätta zinksalva på mini crémen där det är riktigt ilsket rött. Men det viktigaste är nog att byta blöjor ofta.

• Oleg

Coop M.fl. har gett utslag , de bästa var Ica
    s egna eller Euroshopper.

Vid röd stjärt hade vi utan bllja så ofta som möjligt, alltså ligga och sova middag på något tvättbart underlag och när det inrw var jättebrak på gång!

Weleda calendula Cream med zink är bästa salvan för alla hudproblem (om man nte är allergisk mot lanolin).

tygblöjor bra mot eksem om man orkar tvätta.

• Brumma

Bästa för min lille är Ica basic (inte Icas vanliga). Inte byxblöjorna.

Vi smörjer in med Bephanthen men även inotyol när det är som värst.

Och lufta såklart. . Brukar låta honom bada lite extra för att slippa blöjan, och torka noga efteråt såklart. Då brukar det bli bättre.

Lycka till.

• Royalle

När min dotter föddes fick jag panik över att hon fick sår och eksem av blöjorna redan på BB. Jag provade alla möjliga olika sorter och salvor som läkarna rekommenderade eller skrev ut, men tillslut så testade jag tygblöja istället och det funkade hur bra som helst! Så hittar ni inte någon lösning så testa det.Glad

Svar på tråden Behöver hjälp med blöjmärken vid allergi!