Slutade ditt första barn att amma självmant?
Skriv gärna hur gammalt ditt barn var när det slutade amma. Om du aktivt behövde göra något för att få barnet att sluta amma så skriv gärna vad du gjorde.
Skriv gärna hur gammalt ditt barn var när det slutade amma. Om du aktivt behövde göra något för att få barnet att sluta amma så skriv gärna vad du gjorde.
Jag kan inte riktigt svara utifrån alternativen. Jag har ammat tre barn. Jag har aktivt trappat ner och avslutat nattamningen med alla tre innan de själva tagit initiativ till att sluta nattamma. Däremot har jag fortsatt att amma dagtid och att söva på kvällen vid bröstet efter att de slutat nattamma; och den amningen har de själva avslutat.
Min äldsta slutade jag nattamma vid 8 månader. Han avslutade sedan själv dag- och kvällsamningen när han var drygt 9 månader. Jag hade gärna ammat vidare, men blev gravid med andra barnet när han var 8 månader och jag tror att jag började sina eller att mjölken ändrades på något vis för han tappade intresset rätt snabbt upplevde jag.
Mitt andra barn slutade jag nattamma mellan 8-9 månader. Han avslutade sedan själv dag- och kvällsamningen vid 13 månader.
Mitt tredje barn slutade nattamma runt året. Hade försökt trappat ner nattamningen lite smått från att han var 9 månader. Han avslutade själv dag- och kvällsamningen när han var 15 månader.
Första barnet slutade själv när hon var 13 månader.
Andra barnet är snart 27 månader och visar inga tecken på att vilja sluta (nattammar).
Yes, det gjorde hon. Otroligt smidigt. Jag hade tänkt amma i sådär 2-2,5 år och tänkte länge att det skulle bli en kamp med avslutet då dottern länge var så fäst vid amningen och det var jobbiga dagar för henne när vi började begränsa amningen något(då var hon kanske 10 månader).
Men icke alltså. Dottern slutade självmant när hon var 19 månader och har sedan dess inte varit minsta intresserad. Mot slutet så ammade jag bara om nätterna(två gånger per natt). Precis mot slutet så var det någon natt när dottern bara ville amma en gång, någon gång hon hoppade helt och sista dagarna så lade jag henne till bröstet, hon tog ett tag och ville sedan inte mer så då bytte vi mot vatten istället. Jag gjorde alltså inget, himla smidigt!
alla mina 3 barn slutade ammas vid ca 10 månader, då var vi nere på ett mål per dag och de var inte längre så intresserade av att amma - så att sluta gick lätt!
Vid 5 månader valde dottern flaskan framför bröstet . Nu när vi väntar nr 2 så kommer flaskan inte att användas alls, vill amma länge nu!
Första barnet slutade självmant när hon var 10månader. En kväll så bara somnade hon utan att ta bröstet och sen var hon aldrig mer intresserad. Nu har vi en liten kotte här hemma som jag ÖNSKAR ska göra likadant som storasyster inom en mycket, mycket snar framtid så jag får min kropp tillbaka.
Alla fyra barnen ha slutat självmant att nattamma, nappen o närheten funkadr lika bra istället, de va mellan 9 o 11 månader allihop
Jag kan inte riktigt svara utifrån alternativen. Jag har ammat tre barn. Jag har aktivt trappat ner och avslutat nattamningen med alla tre innan de själva tagit initiativ till att sluta nattamma. Däremot har jag fortsatt att amma dagtid och att söva på kvällen vid bröstet efter att de slutat nattamma; och den amningen har de själva avslutat.
Ja, mitt första barn slutade självmant vid 20 mån. Då var bara nattamningen kvar och den glesades ut naturligt och en natt var det bra utan.