• QueenBeee

Vanligt att plötsligt bli åksjuk i vuxen ålder?

Jag funderar på att anmäla mig till en resa till Prag nästa år.
    Grejen är bara att bussresan (om man väljer att ta sig dit på det sättet) verkar ta ca 18 timmar.

Jag hade en hemsk sommar i år då jag led av illamående nästan varje dag, vilket visade sig vara biverkningar av antidepressiva som jag tog då. Under den perioden var jag väldigt nojjig då jag bland annat hade tåg- och bilresor, samt en kort turistbåttur på schemat. Detta har gjort att jag har överanalyserat sådana turer, vilket har lett till jag kan börja må illa av paranoia och nerver istället för själva situationen. Kommer jag att bli åksjuk och spy nu? (Jag är emetofob.)

Jag kan inte minnas att jag har varit åksjuk som barn, och då har det ändå blivit en och annan busstur, men över gränsen till Norge.
    Är det en stor möjlighet att man kan bli åksjuk som vuxen, även om man inte var det som barn?

• Svar på tråden Vanligt att plötsligt bli åksjuk i vuxen ålder?
  • sextiotalist

Det är nog inte omöjligt, men det finns bra åksjukemedel som hjälper bra.
    Sambon har blivit mer åksjuk som vuxen än vad han var när han var yngre

• QueenBeee
    sextiotalist skrev 2014-12-28 23:23:54 följande:

Det är nog inte omöjligt, men det finns bra åksjukemedel som hjälper bra.
    Sambon har blivit mer åksjuk som vuxen än vad han var när han var yngre

Oj då.
    Vad brukar din sambo använda? Vet du om de där armbanden (sea-nånting) funkar särskilt bra?
  • isabellab

Seaband funkar toppen!

Ha med kallt vatten, klä dig svalt och fokusera redan innan på att du kommer fixa det!

Kanske ha med avslappningsövningar på mobilen?

• Belize

Seaband är guld!!!! Jag kunde åka tåg baklänges och åka tunnelbana utav att få panik.

annats funkar mineralvatten för mig. Så jag kan rapa....

• Josephine96

Jag har också det problemet att jag mår illa av nervositet när jag åker någonstans ibland. Var åksjuk som barn så det sitter fortfarande i bakhuvudet. Är också emetofob. Tycker du ska ta en postafen, jag brukar bli lugnare när jag tar det även om det bara är att jag inbillar mig själv att det hjälper. Jag påverkas rätt starkt av dem och blir jättetrött och irriterad, så du borde kanske testa en innan så du vet hur du reagerar.

Svar på tråden Vanligt att plötsligt bli åksjuk i vuxen ålder?