• mammaAB

Får förskolechefer göra så?!

Hej,

Pga min pappa är sjuk i hemlandet bokade jag flygbiljetter i hast och glömde varken stämma av med exet och söka visum. Och pga visum och ändrade ankomst datumet så ska mina barn vara med mina nära kompisar som ville ställa upp.

Problemet är min son 4 år har autism. För att på den säkra sida ringde jag hans resursfröken på dagis, som är underbar och har en fantastisk relation med sonen. Hon var också villig att hjälpa till om det är så han gallskriker och vännerna inte kan lugna honom- vi bor i samma område. Men hon sa hon ska ändå fråga sin chef i fall det finns nån regler på förskolan säger man inte få hjälpa barn från samma förskolan... Ok, låter ju toppen! Tills nu precis, ringde resursen och sa chefen hade ringt och tycker det inte är lämplig att hon ska hjälpa min son efter förskoltid, inte ens enstaka gång! Jag förstår att nu även resursen är villig kan hon inte längre bara för att hennes chefen har sagt så! Men, om det inte finns en sånt policy och det gäller ett speciellt barn som inte vilken barnvakt som helst klara av, och gäller en enda gång, varför sa förskolechefen så? Hon vet mycket väl i förskolan var det bara resursen kan trösta sonen! Är så besviken! Köper nytt biljetter kostar 5200kr!!!

• Svar på tråden Får förskolechefer göra så?!
  • Maria 434

Jag förstår förskolachefen. Det är ju resursfröken som gjort fel i detta. I och med att hon ringde chefen och bad om tillåtelse så kopplas det ju till arbetet och allt ansvar detta innebär för förskolan.

Hon skulle inte kontaktat sin chef

• viseversa
    Maria 434 skrev 2014-12-28 19:21:15 följande:

Jag förstår förskolachefen. Det är ju resursfröken som gjort fel i detta. I och med att hon ringde chefen och bad om tillåtelse så kopplas det ju till arbetet och allt ansvar detta innebär för förskolan.

Hon skulle inte kontaktat sin chef

Håller med. Resursen gjorde fel. Hon skulle ha gjort detta på sin FRITID vilket chefen inte har något med. Men eftersom hon kopplade in chefen blir det mer komplicerat faktiskt.
  • MxMeNow

Resursen gjorde helt rätt och chefen också! Du kan inte be någon ställa upp på sin fritid om det inte är en vän

• mammaAB
    MxMeNow skrev 2014-12-28 19:31:20 följande:

Resursen gjorde helt rätt och chefen också! Du kan inte be någon ställa upp på sin fritid om det inte är en vän

Kan inte hon vara resursen på förskolan och vän med mig på fritid och umgås med min son om hon vill? Hon har faktiskt varit med honom mer än mig- hon har honom dagtid varje dag och jag har honom kvällar o helger varannan vecka. Jag litar på henne att hon älskar min son och inte vill han blir ledsen eller få panik, hon ville bara kolla om det finns policy som förbjud hon gör så även på hennes fritid. Ingen av oss hade räknat att sådant finns, och det finns så klart inte! Allt som finns ju bara chefens REKOMENDATION. Hon kunde ju sagt i stil att det inte är lämplig i vanlig fall, men med tanken på hans diagnos ( har faktiskt ordnat 2 vuxen barnvakt samtidigt) och det är ett speciellt fall, och på din fritid, så får du avgöra själv, och förstår du inte då har rollen som hans resursperson från förskolan... Vi hade pratat om detta och förstått båda två... Men här är ju Sverige, hur många kan strunta i chefens åsikt och rekommendation :( jag kan inte utsätta henne på denna, hon är snäll och älskar min son, synd inte alla bryr sig!
  • Almina

Du kan ju testa att själv prata med förskolechefen för att förklara alla de speciella omständigheterna i det här fallet.

• I969

Kanske sa hon ja för att hon kände sig pressad att ställa upp? Så använde hon samtalet till chefen som alibi för att slippa?

• MxMeNow
    I969 skrev 2014-12-28 21:57:27 följande:

Kanske sa hon ja för att hon kände sig pressad att ställa upp? Så använde hon samtalet till chefen som alibi för att slippa?

Förmodligen!

Ts kontaktade henne pga hennes arbetsrelation till pojken, så självklart blir det arbetsrelaterat. Vem vill ha en ökad arbetsbörda som inkränktar på ens fritid och inte få betalt för det? Oavsett hon tycker om pojken eller inte sätter TS resursen i en obekväm sits!
  • mammalovis

Jag tror inte det finns någon riktig policy utan avgörs av respektive chef.

På min förra arbetsplats inom förskolan var min kollega dessutom kontaktfamilj för två barn som fanns i vår barngrupp. Tydligen var det helt okej för vår chef, men det inkräktade på barnens relationer till oss pedagoger då min kollega stod i särställning och hela familjen rangordnade oss. Den familjen nyttjade dessutom systemet och passade på att storhandla när min kollega bara skulle haft barnen den tid storasystern var på sjukhuset plus resor. Min kollega fick ju visserligen betalt av socialen, men jag skulle definitivt inte råda till att bisysslan har med samma barn att göra som huvudsysslan.

I ts fall blir det väl lite kluvet. Handlar det om en timma vid ett enda tillfälle hade det kanske varit okej, men pedagogen kan ju inte avvika från sitt arbete för att lösa er situation och troligen kanske hon behövs mycket och då kan det inverka på hennes arbete, skulle jag tro att chefen resonerade.

• mammaAB
    MxMeNow skrev 2014-12-28 22:08:37 följande:

Förmodligen!

Ts kontaktade henne pga hennes arbetsrelation till pojken, så självklart blir det arbetsrelaterat. Vem vill ha en ökad arbetsbörda som inkränktar på ens fritid och inte få betalt för det? Oavsett hon tycker om pojken eller inte sätter TS resursen i en obekväm sits!

Det är klart hon ska få betalt som vilken barnvakt som helst, och jag förklarade detta direkt o påstod att detta inte har med förskolan att göra. Jag beskrev min situation och hon föreslog själv hur hon kan hjälpa till beroende på hur sonen kommer att reagera... Nej tror inte hon använde chefen för att Nejka mig, hon kom inte ihåg man inte för göra så för förskolan men vill höra bekräftelse från chef...
  • Anonym (vet)

Du skämtar..
    Ta med dig ungen dit istället. Eller så får dina vänner klara sig själva med barnet.
    Att kräva att dagispersonal ska ställa upp hemma är att gå för långt.

Svar på tråden Får förskolechefer göra så?!