alkoholproblem överallt i familjen
Hej! Jag skriver här för att få råd. Jag har växt upp i ett missbruks hem. När jag fyllde 14år blev jag placerad på ett barnhem av soc och det var inte heller så trevligt. Trots det har jag en fin kontakt med mina föräldrar som alltid försöker sitt bästa. Jag har nu ett jobb som jag trivs med och väntar mitt första barn. Jag har länge försökt bli gravid så lyckan är enorm. I början var min sambo kärleksfull och nykter, han tyckte inte att det var något problem att avstå från alkohol för min skull. Obs det valet fick han göra före vi tog steget in i ett förhållande. För jag klarar inte av någon som dricker. Jag hatar alkohol. Men nu när jag är gravid har han plötsligt börjat supa. Han dricker några öl varje kväll och är pinsamt full varje helg. Det gör mig så ledsen. Jag kan inte låta mitt barn växa upp med någon som inte kan kontrollera sitt drickande. Men om jag lämnar honom kommer han ju ändå att ta hand om vårt barn ibland och jag litar inte på honom. Det kommer att bli tufft för mig eftersom jag inte heller vågar låta mina föräldrar vara barnvakt ibland. Jag vill inte lämna barnet med någon som inte är nykter. Sambons pappa luktar ofta sprit och har nyligen blivit arbetslös. De brukar dricka varje helg tillsammans. Sambons pappa försöker dessutom alltid övertala mig att dricka fast jag inte vill när vi t.ex äter middag tillsammans. Självklart vägrar jag. Han har t.o.m försökt få mig att dricka medan jag är gravid. Min bror sitter i fängelse pga drogproblem. Jag känner mig så ensam runt alla alkoholister. Vad ska jag göra? Hur ska jag skydda mitt barn? :(
p.s jag är finsk så försöker mitt bästa med att skriva på svenska ursäkta stavfel