• Anonym (orolig)

alkoholproblem överallt i familjen

Hej! Jag skriver här för att få råd. Jag har växt upp i ett missbruks hem. När jag fyllde 14år blev jag placerad på ett barnhem av soc och det var inte heller så trevligt. Trots det har jag en fin kontakt med mina föräldrar som alltid försöker sitt bästa. Jag har nu ett jobb som jag trivs med och väntar mitt första barn. Jag har länge försökt bli gravid så lyckan är enorm. I början var min sambo kärleksfull och nykter, han tyckte inte att det var något problem att avstå från alkohol för min skull. Obs det valet fick han göra före vi tog steget in i ett förhållande. För jag klarar inte av någon som dricker. Jag hatar alkohol. Men nu när jag är gravid har han plötsligt börjat supa. Han dricker några öl varje kväll och är pinsamt full varje helg. Det gör mig så ledsen. Jag kan inte låta mitt barn växa upp med någon som inte kan kontrollera sitt drickande. Men om jag lämnar honom kommer han ju ändå att ta hand om vårt barn ibland och jag litar inte på honom. Det kommer att bli tufft för mig eftersom jag inte heller vågar låta mina föräldrar vara barnvakt ibland. Jag vill inte lämna barnet med någon som inte är nykter. Sambons pappa luktar ofta sprit och har nyligen blivit arbetslös. De brukar dricka varje helg tillsammans. Sambons pappa försöker dessutom alltid övertala mig att dricka fast jag inte vill när vi t.ex äter middag tillsammans. Självklart vägrar jag. Han har t.o.m försökt få mig att dricka medan jag är gravid. Min bror sitter i fängelse pga drogproblem. Jag känner mig så ensam runt alla alkoholister. Vad ska jag göra? Hur ska jag skydda mitt barn? :(

p.s jag är finsk så försöker mitt bästa med att skriva på svenska ursäkta stavfel

• Svar på tråden alkoholproblem överallt i familjen
  • krompa

Barnet är tryggare med dig ensam än med er som ett par. Så länge han har alkoholproblem kan du få stöd med övervakat umgänge när pappan ska träffa barnet.

Lämnar du nu finns det dessutom en chans att han tar sig i kragen och ser till att vara nykter för sitt barn, även om det bara är varannan helg.

Om han börjat dricka nu kan det vara hans sätt att få panik över ansvaret att bli pappa. Isåfall behöver han vakna.
    Hoppas han nyktrar till oavsett.

• Anonym (orolig)

Tack för ditt svar. Jag hoppas faktiskt han ändrar sig. Jag har talat med honom om drickandet men han tycker att det är normalt fast han ibland är så full att jag måste leda han till sängen. Förra lördagen välte han omkull vårt vardagsrumsbord när han försökte resa sig. Jag bor förtillfället i min brors lägenhet (han sitter i fängelse) men här kan jag inte stanna. Jag söker ny bostad och skulle ev. Vilja köpa ett mindre hus för arvspengar som jag fått av min älskade mormor som dog förra året. Jag vill flytta hem till finland och ha ensam vårdnad.Men han hotar med att komma efter barnet och föra det tillbaks till sverige. Jag hoppas finska soc kan hjälpa mig med att få ensam vårdnad. Men min högsta önskan är att vi kan samsas och att pappan till barnet slutar dricka så mycket, jag vill att de får en bra relation, men inte om barnet gång på gång blir sviken eller behöver oroa sig, som jag hamnade göra hela min barndom. Tror nog det ska ordna sig. Jag har trots allt några nära vänner som kanske kan hjälpa till och avlasta mig i början då jag kommer att bli ensam med bebis.

• Anonym (orolig)

Samtidigt tycker jag om att bo här i sverige och har fast jobb här. Då skulle barnrt och pappan vara närmare varandra ifall han ändrar sig. Här har jag också goda vänner, men mina bästa vänner bor i finland. Jag jobbar inom vården så det borde inte vara så svårt att få jobb där heller.. men vet inte om jag vill köpa hus här eftersom det är högre priser i sverige och jag vill egentligen flytta hem till finland...

• krompa

Om du ska flytta bör du göra det innan barnet föds eftersom du efter födseln måste ha pappans underskrift för att ens byta kommun. 
    Han kommer alltid ha rätt till umgänge, oavsett var du bor.

Om dina vänner finns här och du bor nära jobbet så har du rätt i att det blir lättare om han ändrar sig. Räkna dock inte med att kunna flytta efter barnet är fött.

Följer han efter och tar hem barnet blir det kidnappning, då ryker hans del av vårdnaden, det är ju bara Sverige/Finland vi pratar om, inte nåt land långt bort med helt andra regler.. 

Hur långt är det från pappan till den ort i Finland du vill flytta till? Går det att pendla smidigt när barnet blir större och ev ska till honom vh?

Svar på tråden alkoholproblem överallt i familjen