• Anonym (Mamma och bonusmamma)

"mor/far-föräldrar"

Till bonusföräldrar, tycker ni att era föräldrar (som inte är bonusarnas biologiska mor/far-föräldrar har några skyldigheter mot bonusarna?

Till föräldrar som lever med bonusmamma/bonuspappa till barnen, tycker ni att bonusmammans/bonuspappans föräldrar har några skyldigheter mot era barn?

• Svar på tråden "mor/far-föräldrar"
  • sextiotalist

Min sambo att den enda skyldighet min mamma har är att visa respekt och vara trevlig.
    Nu gillar hon sambons barn, men de har ingen nära kontakt. Men när de träffas så kan de prata länge och väl

• Varit där

Min sambo har barn sen tidigare och vi har ett gemensamt. Båda mina föräldrar gillar hans barn och de lägger inte nån större skillnad på de när alla är med men våran gemensamma blir lite bortskämd när hon är där själv vilket jag inte ser något som ett problem. Som tex så ska vi alla sova hos min pappa då båda tjejerna ville det på nyår

• Anonym (abc)

Allt blir vad man gör det till.

Lever själv med mitt barn. Skulle aldrig stanna kvar med en partner som inte engagerade sig i mitt barn. Min partner skulle inte ha några formella skyldigheter men indirekt skulle ju hen såklart ha det.

Så hur man väljer att se på det så, ja.

• Ann Cistrus
    Anonym (abc) skrev 2014-12-27 19:36:38 följande:

Allt blir vad man gör det till.

Lever själv med mitt barn. Skulle aldrig stanna kvar med en partner som inte engagerade sig i mitt barn. Min partner skulle inte ha några formella skyldigheter men indirekt skulle ju hen såklart ha det.

Så hur man väljer att se på det så, ja.

Frågan gällde mor/farföräldrar. Hur ser du på det då? 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (bibo)

Det är skillnad för mina föräldrar och för mina bonusar.

Mina bonusar är extremt tajta med sin egen mamma och hennes familj så det blir ju skillnad för dom. Mina föräldrar är trevliga och jättesnälla mot dom, men de träffas inte så mycket. Vi har bara vh och många saker har hamnat de helger dom är hos sin mamma vissa perioder.

Sen tycker vi och mina bonusar att det är okej att det är skillnad, för dom har ju sin egen mormor och morfar. Klart att våra barn ska få vara speciella hos sina.

Det skiljer ganska mycket i ålder också vilket givetvis påverkar också. Hade alla varit jämngamla kanske det varit på ett annat sätt.

Bara alla mår bra och är bekväma så.

• Anonym (abc)
    Ann Cistrus skrev 2014-12-27 19:38:22 följande:

Frågan gällde mor/farföräldrar. Hur ser du på det då? 

Ja, jag skulle nog välja bort umgänge med svärföräldrarna om inte de också engagerade sig i mitt barn. Jag förstår att om det aldrig kan bli samma sak som ett riktigt barnbarn men jag skulle "kräva" att de gör sitt absolut bästa för att behandla mitt barn väl.
  • Anonym (w)
    Anonym (Mamma och bonusmamma) skrev 2014-12-27 19:12:16 följande:

Till bonusföräldrar, tycker ni att era föräldrar (som inte är bonusarnas biologiska mor/far-föräldrar har några skyldigheter mot bonusarna?

Till föräldrar som lever med bonusmamma/bonuspappa till barnen, tycker ni att bonusmammans/bonuspappans föräldrar har några skyldigheter mot era barn?

Nej, vad skulle det vara för skyldigheter? Mina föräldrar har pratat med min partners barn som med vilket barn som helst, de gillar att snacka med barn. Sina barnbarn har de naturligt bättre kontakt med. Mitt bonusbarn har varit lagom intresserad själv. Jag berättar för mina föräldrar hur det går för bonusbarnet och för bonusbarnet om mina föräldrar, i den mån det finns nåt att berätta.

Gåvor förväntas inte ges till bonusbarnet mer än möjligtvis nåt enkelt för att inte vara utanför. Bonusbarnet har egna mor- och farföräldrar.
Svar på tråden "mor/far-föräldrar"