• Legenda86

Ska jag väcka bebis på natten för ammning?

Nu har min tjeja blivit tre veckor, hon vill amma många ggr på dagen och får självklart det. Går upp i vikt som hon ska :)

Nu på förnätterna har hon börjat sova längre än tre timmar och jag har fått väcka henne för att äta, (då är hon helt däckad ;P )

Kan jag låta henne sova längre eller när kan man börja med det?

• Svar på tråden Ska jag väcka bebis på natten för ammning?
  • Anonym (Linnea)

När jag hade en bebis har jag för mig att man inte behövde väcka dem.. Att de vaknar när de behöver äta.

Men det kanske är nytt nu.
    Prata med din mvc.

• fluu

Hon vaknar om hon är hungrig och går hon upp som hon ska finns ingen anledning att väcka henne. Det kan störa sömnen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (2 barnspappa)

Att väcka ett barn för att det ska äta måste vara det mest onaturliga någon har föreslagit...BVC gjorde det 1996....vi följde aldrig det.

• Anonym (ZzzZzz)

Låt din dotter sova.

När jag ammade min son lät jag honom sova på nätterna, han vaknade när han var hungrig helt enkelt :) I början var jag petig, ställde klockan var tredje timme så han skulle få äta, men han var ju inte alltid hungrig var 3:dje timme och vart då bara ledsen om jag väckte honom.

Märker du dock att det inte funkar att låta henne sova, dvs hon går ner i vikt och är allmänt slö, så bör man nog amma var 3/4-:dje timme. 

• Yonndax

Så länge hon går upp i vikt som hon ska behöver du inte vecka henne. Hade varit sin sak om det fanns en medicinsk orsak till det.

• Donum

Vår minsta är två veckor. Hon äter ofta innan natten men under natten vaknar hon max två gånger, som regel bara en (och då fram på morgontimmarna), för att hon är hungrig. Så länge de går upp i vikt så finns det ingen anledning att väcka dem. Passa på att sova när hon sover istället.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Malima

Sov människa! :) Går hon upp som hon ska kan ni gott sova!

Jag tänker ( vet dock inte om det stämmer) att de kanske vänjer sig vid att äta var tredje timma på natten om man håller på å växker dom. Då blir det en vana istället för ett behov.

Min äldsta son sov hela nätter väldigt tidigt och det var superskönt. Nu är jag istället inne på sjätte månaden med minst varannan-timmes-amning!

• nokla

Min äldsta ville sova hela nätter från början men på bb tyckte de att jag skulle väcka å mata honom tills han vägde 4 kg i alla fall för att inte bli uttorkad under natten. Efter en vecka vägde han 4 kg å sov hela nätter sen dess.

• Legenda86
    Legenda86 skrev 2014-12-27 21:42:44 följande:

Då ska jag sova med gott samvete???? tack alla!! Gud så skönt :D

Inte meningen att det skulle bli frågetecken, blir vist så om man använder smilisarna i mobilen ;)
  • Flickan och kråkan

Trötta nyfödingar ska man väcka. Det är jätteviktigt. Hungriga nyfödingar som går upp som de ska ska man inte väcka. Sov alltså gott med gott samvete .

• yodi

så länge som hon går upp som hon ska finns det ingen anledning att väcka henne

• Swagger

Här sa BVC till mig att en nyfödd helst ska ammas minst var tredje timma FÖRUTOM på natten då det kan få gå längre tid. Vi hade aldrig den lyxen, med den längre tiden på natten så jag vet inte hur lång tid det är, gissning 4-6 timmar för en nyfödd(?) Tacka och ta emot. Var glad att du så tidigt kan få sova minst 3 timmar i sträck.

• vilsenipannkakan

Låt henne sova. Dock minns jag med min första att hon sov flera timmar i streck på natten vilket inte var skönt för mina bröst, jag fick mjölkstockning. Skulle nog försökt amma efter fem timmar i alla fall. Minns att hon var lite seg om det gått för lång tid i början. Men det gick över. I början fick jag handmjölka ibland på natten men efter ett tag lättade det.

Svar på tråden Ska jag väcka bebis på natten för ammning?