• april79

Problem ge ersättning istället för att amma... hur vänja bebisen?!

Av olika skäl (bl a att min dotter går dåligt upp i vikt samt att hon haft kolik och inte tål något alls jag äter utan bara skriker och är missnöjd) vill jag försöka sluta amma och istället ge ersättning på flaska för att se om hon blir lugnare i magen. Hon är nu 4,5 månader. Men hon tycker verkligen inte om ersättningen... Är det någon som har tips på hur man kan fasa in ersättningen så att hon accepterar den? Det är tyvärr mjölkfri ersättning då hon är överkänslig mot komjölkprotein och den typen av ersättning är mindre god än "vanlig". Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Problem ge ersättning istället för att amma... hur vänja bebisen?!
  • BigMami

En gnutta vaniljsocker i kan hjälpa. Blanda den med bröstmjölk om du har.

Ligger barnet i amningsposition?

• april79
    BigMami skrev 2014-12-26 20:12:25 följande:

En gnutta vaniljsocker i kan hjälpa. Blanda den med bröstmjölk om du har.

Ligger barnet i amningsposition?

Jag provade faktiskt vaniljsocker i och även att blanda i en del bröstmjölk men det fungerade tyvärr inte... provar lite större andel bröstmjölk nästa gång tänkte jag. Hon ligger nästan som när hon ammar, är det bra eller dåligt tro?!
  • BigMami

Det bästa är nog amingsposition men när bebisen börjar bli större kan lite sittandes vara en fördel så det inte förknippas helt med amning. Kanske sittandes vänd utåt så den blir distraherad av annat?

• Dasha

är det smaken hon inte gillar? det kan inte vara för stort hål på nappen på flaskan t.ex?

• april79
    BigMami skrev 2014-12-26 20:18:57 följande:

Det bästa är nog amingsposition men när bebisen börjar bli större kan lite sittandes vara en fördel så det inte förknippas helt med amning. Kanske sittandes vänd utåt så den blir distraherad av annat?

Ok! Ska prova det, tack
  • april79
    Dasha skrev 2014-12-26 20:23:54 följande:

är det smaken hon inte gillar? det kan inte vara för stort hål på nappen på flaskan t.ex?

Vet inte, tycker det kommer ganska så fort i flaskan, men det är en Dr Brown-flaska som ska vara bra för barn med kolik och hålet i nappen ska vara det det minsta som finns då jag köpte nappen när hon var nyfödd. Dock är jag osäker på om det är smaken eller flaskan hon inte gillar! Hon har tagit flaska utan problem tidigare men då med bröstmjölk i och ersättning när hon bara var ett par veckor. Nu är hon ju van vid att ligga vid bröstet och mysa så jag tänker att det kan vara det som är det största problemet... 
  • BigMami

Vår tös tog bara MAMs anti kolik-flaskor. De är att rekommendera! Testa med en annan storlek på nappen annars.

• 880215

Nu får jag skit, jag vet, men jag skriver detta ändå:

Du kan testa att ge mosad banan, smakprover på puréer och liknande. Om hennes mage klarar det, så är det ju ingen fara. Det märker du efter första "testet" så att säga.

Min son fick mosad banan någon gång mellan 3-4 månaders ålder. Han älskade det och hans tarmsystem var väl förmodligen färdigutvecklat för det. Kring fyra månader fick han smaka från 4-månaders burkarna.
    BVC sa att de rekommenderar från 6 månader, men sa även att om min son inte reagerade negativt på maten så fanns där ingen anledning att sluta ge honom barnmat.
    Han ammades dock samtidigt.

• minerva123

Mitt främsta tips (om du inte redan gjort det) är att testa ett annat märke av mjölkfri ersättning! Sonen t ex avskydde Althera, men Pepticate gick ner direkt. Det finns 2 sorter till om jag inte missminner mig (Nutramigen och Neocate). Apoteket brukar kunna sälja en testburk utan recept så fråga där.

Svar på tråden Problem ge ersättning istället för att amma... hur vänja bebisen?!