Helt fel tid i livet - Gravid för första gången
För den som inte orkar läsa wall of text sp finns frågeställningarna längst ner :) Jag ber om ursäkt om jag gör något fel vid skapandet av denna tråd, jag har aldrig skrivit här förr men behöver både skriva av mig och be om råd.
Jag är gravid för första gången i mitt liv! Jag är 28 år gammal och slutade med minipiller i somras. Jag trodde inte att jag kunde bli gravid särskilt lätt eftersom jag aldrig varit det och eftersom jag har uterus didelphys, alltså dubbla livmodrar (livmödrar?). Jag har kört med en app som beräknar ägglossning utifrån mina mensdagar för att ändå undvika graviditet men man ska tydligen inte lita blint på gratisappar... Då jag började kräkas vad jag än stoppade i mig, då jag fick flytningar och framför allt då mensen inte kommit så konstaterade jag det lätt även utan de två graviditetstesten.
Jag är nu i vecka fem (trots att befruktning skedde för tre veckor sedan, ni fattar säkert mer av den uträkningen än vad jag gör). Förlossning är slarvigt beräknad till 21 augusti 2015, men det är bara utifrån befruktningsdatum och ej fastställt av barnmorska då första besöket inte ägt rum. Jag vet så klart att det finns stor risk för missfall både för att det är så tidigt och på grund av min genetiska defekt.
Jag har alltid trott att abort är en lätt sak. Jag har tänkt att är det fel tid så är det självklart, det är ju ändå inte ett riktigt liv än. Jag kan tyckas vara okänslig men så har jag tänkt. Nu har jag tänkt om och jag och min sambo sedan över två år bestämde oss på fem minuter att behålla det. Jag är otroligt ömsint över min mage och tanken på att den bästa personen jag vet tillsammans med mig har skapat förutsättningarna för ett nytt liv. Men det är så himla fel tid.
Problemet är att jag inom några månader står i tur för en befordran som är beroende av att jag finns närvarande på jobbet. Det går så klart att ta in en vikarie, men vem rekryterar någon som knappt hinner komma in i rollen innan personen försvinner i ett år eller så? Rollen är inte unik för mig, kan inte jag så står flera i kö men jag ligger närmast till hands nu.
FRÅGESTÄLLNINGAR SOM HÖR IHOP MED ARBETSLIVET:
1. Hur länge går det generellt tills man inte längre kan dölja att man är gravid? Jag vet att det är individuellt, men jag har troligen bra förutsättningar eftersom jag är lång och lite mullig (BMI 24) med lite mage naturligt.
2. Hur länge kan man som mamma som MINST vara föräldraledig i direkt anslutning till förlossningen?
3. Behöver man generellt vara sjukskriven i samband med missfall innan vecka 12 eller är det något som omgivningen aldrig behöver märka så länge man håller ihop psykiskt?
ALLMÄNNA FRÅGOR:
4. Då man säger att missfall är vanligast fram till vecka 12, beräknar man då till 12:e graviditetsveckan eller tills det har gått 12 veckor efter befruktningen?
5. Vad kan jag göra för att förhindra tidigt missfall? Vad är bra att jag börjar/sluta äta redan nu?
6. Jag drack några gånger under de första två veckorna (det var mycket inför julen, julbord och dylikt), kan det ha ökat risken mycket eller borde det redan ha skett då? Har det ökat risken för defekter på barnet?
7. Är det normalt att känna som en svagare mensvärk under den här tiden?
Jag ber om ursäkt för mycket text och säkert rätt dumma frågor men jag är verkligen totalt oförberedd och har ingen att rådfråga. Google ger mängder med information som är svår att sålla bland så därför vänder jag mig hit.