• Rinkan

Helammad bebis med blodstänk i avföringen

Hej,

Jag har en 7 veckors bebis som helammas. I fredags fick hon en blöja med helgrön avföring med några röda blodprickar i. Jag blev livrädd med tanke på att jag medicinerar med en tablett som heter Sulfasalazin. Jag har varit på BVC och även träffat läkare som dock hävdar att det ser normalt ut (japp, jag hade med foton och i ena fallet en blöja) och att det kan bli så.

Jag tog bort mjölkprodukter i lördags och har hållt det sen dess för säkerhets skull.

Hon har haft två dagar som det inte varit några blodstänk i alls. I övrigt har det rört sig om ett par blöjor per dag. Hon bajsar ca 5-6 gånger per dygn.

Har någon annan erfarenhet av detta? Någon annan som ammat på Sulfasalazin och fått problem?

• Svar på tråden Helammad bebis med blodstänk i avföringen
  • gladtjeej

Hej!

När dottern var 3 veckor började det att komma blod, bara lite men de återkom. Testade med samråd med barnläkare att köra mjölkfritt men blev ingen skillnad. nu har det (peppar peppar) inte varit så ofta, men hon har diarré så försöker sluta amma.

Men tänkte på din medicin, vet att man tar den vid kronisk tarminflammation, gör det det av den anledning eller någon annan? (är nyfiken för har själv en sån sjukdom)

• Rinkan

Gladtjeej- tack för svar. Jag har RA och har tagit Sulfasalazin under graviditeten och vid amning ska exponeringen vara så låg som 10% och i sällsynta fall kan det ge blodiga diarreer hos barnet. Det är därför jag är så orolig. Nu är detta inte blodiga diarreer tack och lov utan mer lite prickar men ny mamma som jag är blir jag livrädd.

Hur länge kan man behöva utesluta mjölkprotein för att märka skillnad på bebisen?

Jag vill också sluta amma men min flicka vägrar flaska. Hur gör du?

• Rinkan

Liam05milton08- har du koll på hur det funkar? Har ni haft det problemet? Hur löste det sig?

• gladtjeej

Okej! Jag äter medicin som kan ge diarrer. När hon har haft blid så har det varit lite stänk och någon strimma, inte mycket men synligt. Man blir såklart orolig. Tyvärr vill hon inte ha flaska heller.. Men vi provar och provar.. Vad ska man göra? Vill inte köra med att "hon äter när hon blir hungrig" och vägra henne bröstet. Så, vi får truga med flaskan och hoppas att hon accepterar den. Jag har inte gott råd att ge på den fronten.

Jag tror det tar ett en vecka, två innan man märker skillnad. Jag körde sammanlagt mjölkproteinfritt i sammanlagt 5 veckor.

Det är jobbigt när man inte vet vad det beror på.

• Rinkan

Gladtjeej- hur märkte du att det var diarreer? Det är ju så svårt när de är så små. Det är ju löst hur som haver då.

Hjärtat brister när hon är alldeles utom sig och inte vill ta flaskan. Jag vill inte heller vara så hård att vänta tills hon ger upp liksom. Hoppade över mina mediciner igårkväll. Kanske rent av struntar i dem tills vi fått ordning på ersättningen. Även om det kanske inte är dom som spökar.

Verkligen tråkiga lägen både för dig och mig.

• liol1973

Prova att ta bort baljväxter också när du kör mjölkfritt. Proteinet i baljväxter är väldigt likt mjölkproteinet så många mjölkproteinallergiker reagerar på baljväxter också. Till baljväxter räknas alla bönor, ärtor och linser, dvs även soja och jordnötter. :)

• Dasha

helammade bebisar kan väl bajsa 20ggr om dagen eller en gång i veckan - och de anses vara normallt. varför vill ni sluta amma?

på tal om blod i avföringen:

min aldsta dotter bajsade också mycket ofta, och helammades. vid 2-3 mån hittade vi blodstrimlor i avföringen. läkare sa att de va allergi för komjölksprotein. jag slutade dricka mjölk, åt inga produkter med minsta lilla mjölk i, läste alla innehållsförtekningar.

blodet försvan inte, utan kom allt mer och oftare, även när hon var 4-5 månader (jag fortfarnde exkluderade mjölk helt från min kost). dottern fick den äckliga nutramigen som kosttillskott, och kalktabletter. Blodet försvann inte. läkare fortsatte säga att det måste vara komjölksallergi.

vid 1 års ålder slutade det komma blod i avföringen. Hon fick då direkt dricka mjölk och äta ost. Ingen reaktion på dem. Var vad det? vet inte. Min gissning är att hin aldrig hade nån allergi, utan det var bara små kärl som brast när hon bajsade så ofta.

förresten, både hon och jag bajsar ofta, så är en del människor: några har förstoppning jämnt, andra bajsar ofta, oavsett kost.

• Rinkan

Liol1973- tack för svar! Jag har tagit bort baljväxter också men mest för att det ger gaser. Hon har så mycket gaser så det bara bubblar om henne. Men nu lärde du mig något nytt angående proteinet! Tack!

Dasha- ja, jag börjar fundera på om det har med frekvensen och det faktum att hon måste ta i så mycket när gaser och bajset ska ut? Men så är det ju det att jag ändå äter en medicin som kan ge blodiga diarreer. Nu är inte det här blodiga diarreer hon har men jag oroar mig för att det ska bli.

Kram till er som orkar svara. Jättetacksam för era förslag och råd.

• Dasha

liol1973, jag gick på en mjölkallergi skola, och läste en del om den. undrar varför jag har aldrig hört om det här med soja.

Svar på tråden Helammad bebis med blodstänk i avföringen