• Fru E

Hur tänka kring sömn 4,5 månaders bebis?

Som många andra föräldrar går jag och funderar på det här med kvällsrutiner och sömnmetoder...

Har en 4,5 månaders som oftast somnar ganska snabbt och utan skrik (med hjälp av napp och mycket närhet) men som sedan vaknar ofta under större delen av natten. I snitt varje eller varannan timme ungefär, men när det är som värst kan det bli varje halvtimme. Ammas inte längre på natten utan nöjer sig med närhet och napp, somnar om på några minuter men behöver då vår hjälp. Vi samsover.

Jag vet inte vad jag tänker och tror. Antingen gilla läget och bara hoppas på att det blir bättre med tiden eller försöka ge sig på nya rutiner som kanske kan hjälpa vårt barn att lära sig somna om utan vår hjälp.

Som förstagångsförälder tycker jag det är det svårt att veta hur mycket man ska försöka styra nu när de är små. Blir det svårare att införa nya rutiner senare? Eller är det bara dumt att "kämpa emot" redan nu - de kanske ändå inte är redo?

• Svar på tråden Hur tänka kring sömn 4,5 månaders bebis?
  • Ramborg

Båda våra barn har sovit i egna rum från ungefär den åldern. Från dag ett i eget rum har båda sovit mycket bättre med noll eller max ett par uppvak per natt. Vi tolkar det som att barnen blev störda av oss.

42.
  • Fru E

Det jag tycker är lite förvirrande är att rekommendationen är tydlig - man ska tidigt vänja barnet vid att somna själv (1177, bvc mfl). Som om det vore enkelt och självklart. Jag tycker det känns som en riktig utmaning, hur ska man få till det?

Samtidigt verkar många tycka (även bvc) att man inte kan förvänta sig någon fungerande sömn innan 6 månader. Som att det inte alls är någon idé att försöka påverka utan bara ta det för vad det är.

Kommer det alltså komma en tid då det känns självklart att lämna bebisen för att somna på egen hand?

• Fru E
    Ramborg skrev 2014-12-25 19:56:24 följande:

Båda våra barn har sovit i egna rum från ungefär den åldern. Från dag ett i eget rum har båda sovit mycket bättre med noll eller max ett par uppvak per natt. Vi tolkar det som att barnen blev störda av oss.

Vårt barn verkar ha ett stort behov av närhet, lämnar jag henne ensam när hon sover blir det oftast skrik inom 15 min. Jag har visserligen bara testat det dagtid, men tänker att det säkert blir liknande på natten.
  • jagharenkatt

Ge henne ersättning under natten då? Kanske sover bättre då.

• fluu

Barnet är fyra månader, en plutt, hen behöver inte isoleras eller läras att somna/sova själv.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fru E

Nej, fyra månader är ju inte så mycket. Men det känns så trist att det ska bli så många avbrott i sömnen, både för bebisen och för oss. Men det kanske hör till den åldern...?

Om det fortsätter och inte verkar bli bättre av sig självt, när tycker ni det är det dags att försöka göra något åt det?

• Fru E

Som det känns just nu siktar vi nog på att införa någon typ av förändring vid 6 månader. Vet inte om vi står ut längre än så, att aldrig få sova mer än en knapp timma i taget knäcker ju en till slut... :(

• Prosit14

Har typ samma sak med min lille.

På dagarna brukar han kunna sova själv ca. 30min, men nätterna är jag glad om jag får sova 1-2 timmar i sträck. Provat ersättning, men han vägrar både det och napp. Somnar bara om med tutten i munnen. ( fick rådet av amningshjälpen, att liggamma efter det somnar han inte om utan att "snutta")

Hoppas på en ändring, snart....

Jag försöker att sova en liten stund varje dag för att orka nattens utmaning.

• Fru E
    Prosit14 skrev 2015-01-10 17:09:39 följande:

Har typ samma sak med min lille.

På dagarna brukar han kunna sova själv ca. 30min, men nätterna är jag glad om jag får sova 1-2 timmar i sträck. Provat ersättning, men han vägrar både det och napp. Somnar bara om med tutten i munnen. ( fick rådet av amningshjälpen, att liggamma efter det somnar han inte om utan att "snutta")

Hoppas på en ändring, snart....

Jag försöker att sova en liten stund varje dag för att orka nattens utmaning.

Det är tufft. Ja, man kan ju alltid hoppas på att förändring kommer av sig själv tids nog. Men det är jobbigt att inte veta hur länge det ska vara, ibland är det nästan det jobbigaste tycker jag. Att inte veta vad man ska ställa in sig på.

Vår tar inte heller nappflaska. Men napp går bra. Tyvärr verkar nappen samtidigt vara ett problem. När den trillar ur vill hon ju att man ska stoppa in den igen. Kanske vaknar hon av det? Så vi överväger att ta bort den vid 6 månader. Fast vi vet ju inte om det gör saken värre, med napp somnar hon ju snabbt om. Vi får väl testa och se vad som händer antar jag...

Jag har försökt i flera månader att sova på dagarna, men jag lyckas inte somna. Inte ens när lillan sover eller när mannen tar henne så jag är helt själv. Så jag får leva på de få timmarna jag får ihop... Har dessutom dragit på mig insomningsbesvär pga alla avbrotten. Men på något sätt klarar man ju det ändå.
  • Flickan och kråkan
    Fru E skrev 2014-12-26 19:12:56 följande:

Det jag tycker är lite förvirrande är att rekommendationen är tydlig - man ska tidigt vänja barnet vid att somna själv (1177, bvc mfl). Som om det vore enkelt och självklart. Jag tycker det känns som en riktig utmaning, hur ska man få till det?

Samtidigt verkar många tycka (även bvc) att man inte kan förvänta sig någon fungerande sömn innan 6 månader. Som att det inte alls är någon idé att försöka påverka utan bara ta det för vad det är.

Kommer det alltså komma en tid då det känns självklart att lämna bebisen för att somna på egen hand?

Jag har tre barn och undrar vad det är för dårar som egentligen skrivit rekommendationerna. Vi har samsovit länge ned alla och de har haft sällskap så länge de önskat vid insomning. Alla barnen har sovit hela nätter utan att vi förändrat något mellan 1-1,5 år. Innan dess har de haft masdor med uppvak. Långa perioder varje timma. Men efter det har de sovit bra. Mognads- och utvecklingsfråga huvudsakligen. Sedan har vi haft våra barn länge i vårt sovrum i egna sängar så inget spring från någons sida. En liten hand som kom och kände efter att vi var där och sedan somnade om. Begriper inte varför man ska göra livet svårt för sig helt i onödan. All dagsvila sov de i sjal första året. Vi samsov med flera barn samtidigt etc etc. Recept på katastrof enligt bvc. Jämfört med vänner och bekanta skulle jag säga att vi har haft rofylld sömn . Sedan är barn givetvis olika så menar onte att vårt sätt är det enda eller bösta för alla andra. Men hetsa inte upp er pga rekomnendationer. Klr på det som fungerar för er. Men sova, äta, kissa och bajsa.....sådana badaka behov, ska man undvika att göra till en konflikthärd eller till en kamp. Man glr sig själv och barnet en björntjänst.
  • Fru E
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-11 21:41:27 följande:

Jag har tre barn och undrar vad det är för dårar som egentligen skrivit rekommendationerna. Vi har samsovit länge ned alla och de har haft sällskap så länge de önskat vid insomning. Alla barnen har sovit hela nätter utan att vi förändrat något mellan 1-1,5 år. Innan dess har de haft masdor med uppvak. Långa perioder varje timma. Men efter det har de sovit bra. Mognads- och utvecklingsfråga huvudsakligen. Sedan har vi haft våra barn länge i vårt sovrum i egna sängar så inget spring från någons sida. En liten hand som kom och kände efter att vi var där och sedan somnade om. Begriper inte varför man ska göra livet svårt för sig helt i onödan. All dagsvila sov de i sjal första året. Vi samsov med flera barn samtidigt etc etc. Recept på katastrof enligt bvc. Jämfört med vänner och bekanta skulle jag säga att vi har haft rofylld sömn . Sedan är barn givetvis olika så menar onte att vårt sätt är det enda eller bösta för alla andra. Men hetsa inte upp er pga rekomnendationer. Klr på det som fungerar för er. Men sova, äta, kissa och bajsa.....sådana badaka behov, ska man undvika att göra till en konflikthärd eller till en kamp. Man glr sig själv och barnet en björntjänst.

Då tänker du helt enkelt att man bara ska vänta ut det. Men hur har du klarat av sömnbristen? Om du fått dina barn tätt kan du ju inte sovit vettigt på flera år? Och med vettigt menar jag inte nödvändigtvis en hel natt på 8 tim, men 3-4 timmar på raken känns ju någorlunda ok.

Jag vill inte göra det svårt. Jag har verkligen försökt att släppa det. Men jag mår så fruktansvärt dåligt av att sova 30-45 min i taget och i snitt få ihop 3-4 tim per natt. Att ha det så i 1- 1,5 år känns tufft.

Att försöka få henne att somna själv innebär för oss att vi i så fall ska ligga nära men "släppa" innan hon somnat. Spjälsängen ställs som sidosäng till vår. Enligt infon vi fått är det vid insomningsögonblicket de ska vara själva för att så småningom kunna somna om på egen hand under natten. Men jag känner mig själv skeptisk till om det kommer funka...
  • Fru E

Vill inte låta så negativ. Menar bara att vi helt enkelt inte har hittat något som passar oss...

• AnnaSthlm

Ta bort nappen och buffa genom uppvaken vid första gryende. Hitta en ramsa, ex. Sov gott min skatt, nu är det natt, när du lägger barnet, upprepa även på natten. Snart räcker det med ramsa, utan buffandet. När vi samsov sov ingen, men det är olika.

Svar på tråden Hur tänka kring sömn 4,5 månaders bebis?