Johan70 skrev 2014-12-25 23:26:19 följande:
Jag uppfattar inte ditt förra meddelande som någon förklaring av varför det inte skulle vara samma sak. Du beskriver bara din erfarenhet av vad folk engagerar sig i.
Sedan erkänner du att frågan skulle vara utan problem om topless vore allmänt acceptabelt.
Jag vet inte vilka "parter" du menar att det inte finns något samarbete emellan. Varför skulle förresten förekomsten av någon form av samarbete mellan personer vara en förutsättning för att två frågor skulle kunna höra ihop? Det är inte sånt som gör att två etiska frågor har med varandra att göra. Det som kopplar ihop frågor, är att de delvis rör samma sak, inte vem som väljer att engagera mig i dem. Tvärtom är ju min grundfråga, just varför folk inte engagerar sig i båda, eftersom de faktiskt hör ihop.
Men det du inte förstår är att det är skillnad på att kunna visa brösten offentligt när man är ute och går på promenad och att få amma offentligt. Det ena handlar om att kvinnans kropp är sexualiserad och att man som individ ska få visa sig, precis som många män gör. Det andra handlar om kvinnor som anser sig ha rätt att få mata sina barn offentligt och slippa göra det på en toalett eller så.
Klart jag erkänner att amningsfrågan inte skulle vara ett problem om det vore okej att vara topless, för så är det ju. Det finns ingen anledning till att hymla med det, men faktum kvarstår att det handlar om två olika frågor.