Josephine96 skrev 2014-12-26 20:58:27 följande:
Kanske är jag annorlunda, men jag tycker det är synd att alla är så jävla anti-kyrkor nuförtiden. Jag tyckte det var supermysigt att gå på julavslutningar i kyrkan när jag var barn. Vad jag minns sjöng vi bara nån julsång, prästen läste nån liten del i bibeln som ingen lyssnade på och rektorn höll tal. Vad är felet i det? Kyrkor är vackra och inga ungar bryr sig om det religiösa i det ändå. Har vissa föräldrar problem med det så får väl deras ungar sitta o julpyssla på skolan under tiden. Och nej jag är inte så himla religiös men jag respekterar religionsgrejer.
Du har fel i att inga ungar bryr sig. Jag brydde mig om de religiösa förtecknen en hel del, även om jag också tyckte det var mysigt. Men det lämnade en konstig känsla efteråt när jag insåg vad som faktiskt sagts och på vilket sätt. Det var inget annat än okritiskt pådyvlande av bibliska historier som precis lika sanna som vilken annan undervisning som helst.
Som tur är så har det hänt en del sedan dess men man måste vara försiktig så man inte hamnar där igen.
Jag ser inga problem med att hålla skolavslutningen i kyrkan eller ha studiebesök där så länge det handlar om antingen undervisning eller helt enkelt är en fin stund i en fin lokal utan konfessionella inslag. Så länge det är uppfyllt har jag inga problem med det. Men så ser det inte alltid ut, inte ens idag.
Att känna till trosbekännelsen är en sak, att uttala den i kyrkan är en annan. Att lyssna på en biblisk berättelse och sedan diskutera kring den är en sak, att lyssna på den i kyrkan utan problematisering eller kritik är en helt annan.
Att en del barn blir uteslutna är förstås ett problem i sig. Med flera orsaker.