• Alexi

Hur ska man få ett barn att lyda utan att tjata??

Jag har läst tex Lars H Gustavssons bok Växa inte lyda och gillar den mycket och jag är helt med på Petra Krantz Lindgrens tankar om att det finns en orsak till barnets handlande och att man ska hitta den istället för att bara kräva att barnet gör som man själv vill.

MEN, jag vill ändå att mina barn bara gör som jag säger i vissa lägen. När det är sådana situationer där jag som vuxen vill att de är väluppfostrade, förstår att de stör andra osv och jag vill inte ha den trista familjemiljön att tjata 14 gånger för att få dem att lyssna. Hur når man dit? Och vad är en åldersfråga och vad är en uppfostringsfråga?

Exempel: I går åkte vi bil hela familjen en kort stund. Fyraåringen börjar sparka med fötterna på ett sätt som gör ett väldigt jobbigt gnisslande ljud som alla vi andra tre störs väldigt av. Vi ber honom sluta men han fortsätter, trots flera tillsägelser och till slut stannar vi bilen, höjer rösten och säger åt honom att vi inte kommer köra längre förrän han slutar. Han blir naturligtvis lite ledsen av att vi blir arga och det blir tråkigt. Hur får man EN tillsägelse att räcka?

Många andra situationer där samma fyraåring gör sånt han inte får, som riskerar att ha sönder något eller så.

Sen är det förstås andra allvarligare situationer när de bara måste lyda, som i trafiken tex, där det handlar om säkerhet.

Men också när man sitter och äter tillsammans, framför allt när man har gäster, så är det viktigt att man beter sig på ett sätt som inte är otrevligt för andra. Tex om barnen får gå från bordet så får de gå och leka men det är ett evigt tjat från vår sida om att de inte ska leka precis bredvid matbordet där vi fortfarande äter utan att de får gå iväg till lekrum eller övervåning. 

Hur får man en kort och lugn tillsägelse att räcka?

• Svar på tråden Hur ska man få ett barn att lyda utan att tjata??
  • Ess

Det är naturligt för barn att testa och utmana gränserna. Först när dom kommer på att gränsen finns där den finns och flyttar sig inte, och att det blir en konsekvens av att dom inte lyssnar, tex så kör man hem igen och det roliga uteblir.
    När man kommer hem så pratar man om varför det blev som det blev, och poängterar att det är viktigt att dom lyssnar för att man sk kunna göra roliga saker tillsammans.

Jag tror inte att man kommer helt undan det där upprepandet i början. Det viktigaste tycker jag är att det inte blir tomt tjat, utan att efter ett par tillsägelser så kör man hem igen. Eller vad det nu gäller.
    Som tex när man sitter i bilen och barnet sparkar och vägrar lyssna, då vänder man och kör hem igen. Det är en jäkligt trist period när man aldrig kommer iväg dit man tänkt eftersom ett av barnen vägrar lyssna. Men som tur är så kommer dom rätt fort på att det hänger i hop.

• frökenelisabeth

Grejen är ju att det inte finns nån sån quick fix. Är det superviktigt och handlar om säkerhet eller så då får man ju helt enkelt tvinga barnet.

• Alexi
    frökenelisabeth skrev 2014-12-23 09:03:12 följande:

Grejen är ju att det inte finns nån sån quick fix. Är det superviktigt och handlar om säkerhet eller så då får man ju helt enkelt tvinga barnet.

Jag vill bara minska antalet konflikter liksom. Få ner mängden tillfällen när vi tjatar massor och sen blir arga. Jag tycker så illa om föräldrar som beter sig så...
  • JA77
    Alexi skrev 2014-12-23 09:04:17 följande:
    Jag vill bara minska antalet konflikter liksom. Få ner mängden tillfällen när vi tjatar massor och sen blir arga. Jag tycker så illa om föräldrar som beter sig så...
    Man får bli arg! Mitt bästa tips är att lyssna på Knattetanterna, Sveriges radio. De pratar massor om att man måste våga bli arg också. Blir barnen ledsna, då har de förstått, så då tröstar man barnet då. 
  • Alexi
    JA77 skrev 2014-12-23 09:12:46 följande:
    Man får bli arg! Mitt bästa tips är att lyssna på Knattetanterna, Sveriges radio. De pratar massor om att man måste våga bli arg också. Blir barnen ledsna, då har de förstått, så då tröstar man barnet då. 
    Fast vi blir arga, verkligen, och i mitt tycke för ofta. Jag tycker inte det är roligt klimat med arga föräldrar. Så det är inte det att vi inte vågar bli arga utan att jag inte vill behöva bli arg.
  • fluu

Vi har varit konsekventa och ganska hårda redan från start. Därför blir det få strider. Dottern vet att det inte är någon idé att strida med oss(mig iaf).
    Och lite tjat behövs ju faktiskt när det gäller små barn. De måste bli påminda om vad som gäller. För oss hjälper också att i förväg berätta vad vi förväntar oss av dottern, typ "Nu ska vi gå in på biblioteket. Kommer du ihåg hur man gör där? Man är lugn och pratar tyst. Annars kan ju folk inte läsa i lugn och ro". Skulle hon bete sig illa ändå så får hon en varning där vi tydligt talar om vad som händer om hon inte skärper sig och konsekvensen fullföljs.
    Generellt så funkar det också bäst när man berättar varför/varför inte man får göra på ett visst sätt. Alltid enklare att lyda om man vet varför.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • frökenelisabeth

Ibland kan det funka bättre att vara kreativ i stället för att skälla. T ex så bankar min son med huvudet ibland mot min rygg när vi är ute och cyklar, och det gör ont. Efter att ha skällt ett par gånger så bytte jag taktik och började kittla honom under hakan varje gång han dunkade och ropa "nu kommer kittelmonstret!". Det funkade bättre  

Svar på tråden Hur ska man få ett barn att lyda utan att tjata??