Hur ska man få ett barn att lyda utan att tjata??
Jag har läst tex Lars H Gustavssons bok Växa inte lyda och gillar den mycket och jag är helt med på Petra Krantz Lindgrens tankar om att det finns en orsak till barnets handlande och att man ska hitta den istället för att bara kräva att barnet gör som man själv vill.
MEN, jag vill ändå att mina barn bara gör som jag säger i vissa lägen. När det är sådana situationer där jag som vuxen vill att de är väluppfostrade, förstår att de stör andra osv och jag vill inte ha den trista familjemiljön att tjata 14 gånger för att få dem att lyssna. Hur når man dit? Och vad är en åldersfråga och vad är en uppfostringsfråga?
Exempel: I går åkte vi bil hela familjen en kort stund. Fyraåringen börjar sparka med fötterna på ett sätt som gör ett väldigt jobbigt gnisslande ljud som alla vi andra tre störs väldigt av. Vi ber honom sluta men han fortsätter, trots flera tillsägelser och till slut stannar vi bilen, höjer rösten och säger åt honom att vi inte kommer köra längre förrän han slutar. Han blir naturligtvis lite ledsen av att vi blir arga och det blir tråkigt. Hur får man EN tillsägelse att räcka?
Många andra situationer där samma fyraåring gör sånt han inte får, som riskerar att ha sönder något eller så.
Sen är det förstås andra allvarligare situationer när de bara måste lyda, som i trafiken tex, där det handlar om säkerhet.
Men också när man sitter och äter tillsammans, framför allt när man har gäster, så är det viktigt att man beter sig på ett sätt som inte är otrevligt för andra. Tex om barnen får gå från bordet så får de gå och leka men det är ett evigt tjat från vår sida om att de inte ska leka precis bredvid matbordet där vi fortfarande äter utan att de får gå iväg till lekrum eller övervåning.
Hur får man en kort och lugn tillsägelse att räcka?