• Anonym (kluven och lider)

Anhöriga smutskastar avlidens ex - mår dåligt av att läsa och vet inte hur jag ska hantera det?

En kvinna, bara ytligt bekant till mig, tog sitt liv i höstas.
    Hennes ex är en vän jag känt länge.

Bakgrund: Hon har varit med om många hemska upplevelser tidigare i livet genom dåligt umgänge, vilket hon lidit mentalt av resten av livet med depressioner, sviktande självförtroende, anorexi, alkoholproblem mm.

För ca 12-13 år sedan träffade hon en kille vi kan kalla G. Han har gjort sitt yttersta i att stötta henne till att återgå till ett normalt liv. De blev sedemera ett par och var under flera år även sambos.
    Han kanske inte har gjort allt rätt, men har i alla fall funnits där och försökt, både förhållande och hennes mentala hälsa, med påföljande problem har gått upp och ner.

Vid ett återfall i drickandet orkade han inte mer utan var tvungen att söka hjälp utifrån. Det blev en vända på behandlingshem.
    Åter hemma går det bra ett kort tag, innan hon får återfall igen.
    Denna gång ledsnar G helt, får in henne på behandlingshem igen och flyttar samtidigt ut ur deras gemensamma boende.
    I denna veva anklagar hon henne för våldtäkt, något som skulle ha skett i hennes hem med en förövare som hon upplevde bekant. Därefter sviker hennes minne, troligen för att hon var påtagligt berusad. G är vid tidpunkten bortrest i arbetet.
    Hon tar senare tillbaka anklagelserna, men tyvärr har detta redan spridit sig i hennes bekantskapskrets.
    Till saken hör även att kvinnan ifråga haft kontakt och visst umgänge med tveksamma personer, varav någon av de gamla bekanta från förr och även någon ny bekant från behandlingshemmen lär ha varit del av.

G har hela tiden beklagat sig över hur dåliga kvinnans nära anhöriga är på att engagera sig för att stötta kvinnan genom svårigheter, inte minst under de två behandlingsperioderna och efter att han lämnade henne. G och kvinnan hade regelbunden kontakt hela tiden och han hjälpte henne även ekonomiskt, även efter att han flyttat ifrån henne.

Kvinnan tog alltså sitt liv, ca ett halvår efter deras separation.

Nu anklagas G ha orsakat hennes psykiska ohälsa och påföljande självmord av hennes anhöriga på offentliga forum, något jag har tillgång till att läsa genom bekantskapen. G själv har stor sorg och saknad av sin fd och orkar inte med en massa bråk och tjafs, varpå anklagelserna mot honom står motsagda.

Jag kan inte svära på något, då jag bara har G's historia att tillgå, samt vad jag sett genom min rätt ytliga bekantskap med kvinnan. G kan har definitivt temperament (inte väldigt hett och kort stubin, men lite åt det hållet), men samtidigt en av de mest generösa och empatiska personer jag känner, så jag tvivlar starkt på substansen i anklagelserna.

Jag vet inte vad jag ska göra. Enklast och mest skonsamt vore att bara hålla sig borta och inte engagera sig, men jag mår dåligt av detta och vill både stötta min vän och visa respekt för den bortgångne kvinnan och dennes anhöriga.

Jag är så kluven i detta...
    Jag vore oerhört tacksam för bra råd eller bara stöd och medlidande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-22 19:37
    Henne ska vara G i nedanstående mening.
    I denna veva anklagar hon henne för våldtäkt...

• Svar på tråden Anhöriga smutskastar avlidens ex - mår dåligt av att läsa och vet inte hur jag ska hantera det?

Jag puffar tråden, för jag vill gärna prata om detta.

• Anna74a

Jag hade nog skrivit min mening utan att smutskasta släkten personligen.

Hade inte kunnat hålla tyst.

sparrisss skrev 2014-12-24 05:13:40 följande:

Vad är det dom skriver? Kan du ge exempel?

Grova anklagelser, misshandel, våldtäkt mm. Det är hans fel att hon tog sitt liv enligt dem (trots att han lämnade henne nästan ett år tidigare).
    Anna74a skrev 2014-12-24 06:55:45 följande:

Jag hade nog skrivit min mening utan att smutskasta släkten personligen.

Hade inte kunnat hålla tyst.

Detta är mycket svårt då jag egentligen tror de försöker lindra sin egen smärta och känsla av otillräcklighet genom att peka ut en syndabock.
    De fanns helt enkelt inte där när hon behövde det.
  • Ramborg
    Anonym (kluven och lider) skrev 2014-12-24 09:32:54 följande:

Detta är mycket svårt då jag egentligen tror de försöker lindra sin egen smärta och känsla av otillräcklighet genom att peka ut en syndabock.

De fanns helt enkelt inte där när hon behövde det.

Jag föreslår att du kontaktar G. Säg eller skriv ungefär så här: Jag har sett att NN skriver hemska saker om dig på Facebook. Jag vill bara att du ska veta att jag inte tror på det där ett ögonblick. Det är ju bara dumt, och NN skäms säkert inom sig över att han/hon inte ställde upp för X medan hon levde. Dåligt samvete hanterar vissa genom att skylla ifrån sig. Hur mår du förresten?
    42.
    Ramborg skrev 2014-12-24 09:48:40 följande:
    Jag föreslår att du kontaktar G. Säg eller skriv ungefär så här: Jag har sett att NN skriver hemska saker om dig på Facebook. Jag vill bara att du ska veta att jag inte tror på det där ett ögonblick. Det är ju bara dumt, och NN skäms säkert inom sig över att han/hon inte ställde upp för X medan hon levde. Dåligt samvete hanterar vissa genom att skylla ifrån sig. Hur mår du förresten?
    G vet om det här, men håller sig borta, för han orkar inte.
    Jag skulle kunna göra likadant, men något håller mig kvar...är väl lite av en fighter.
    Jag vill inte att dessa människor fritt och oemotsagt ska få sprida sin skit bland alla deras gemensamma bekanta.

Jag mår väl hyfsat, har haft egna problem att koncentrera mig på hittills.
    Kvinnan stod mig inte nära, utan var mest ytligt bekant. Men visst påverkas man av att en bekant går bort på detta tragiska sätt och även detta med anklagelserna mot G. Även jag fick mig en släng av sleven, även om det inte var särskilt allvarliga saker och personligt utpekande.
Svar på tråden Anhöriga smutskastar avlidens ex - mår dåligt av att läsa och vet inte hur jag ska hantera det?