• Snelhest01

Ge läkemedel utan delegering??

Hej

Nu är det så att jag klantat till allt ännu en gång...
    Jobbar som vårdbiträde, vikarie på ett äldreboende och haft medicindelegering mot chefens vilja sedan maj.. 
    Fick göra en ny delegering i juni för sommarjobb som nu är den enda jag kan hitta mina papper på.. jag hade helt fått för mig att den gick ut i februari men det enda jag kan hitta går ut 31 december.. Har 2 pass i januari som då är efter dennes utgång..
    Kan man jobba 2 dagar och ge läkemedel utan delegering?
    Eller bör jag säga till mina kollegor om hur klantig jag är och låta dem göra detta?

//Klantarslet

• Svar på tråden Ge läkemedel utan delegering??
  • äppelblomma

Du kan väl be sjuksköterskan förnya delegeringen på en gång? Annars får en kollega dela mediciner tills din blir förnyad =) Brukar annars inte sjuksköterskan ha koll på när allas delegeringar går ut? Jag jobbar som ssk på ett boende och försöker ha lite koll på det så det inte blir kaos i verksamheten när folks delegeringar går ut =)

• Anonym (Usk)

Går det inte att gå tagpå em sjuksköterska när du jobbar under helgerna?

Vissa är inte så petiga med dagar a medans andra är vänldigt noga med det, de kanske kan förlänga den ett par dagar muntligt?

Har man en gång fått delegering så får man ju det oftast igen.

Det är många gånger jag missat att min delegering gått ut och det är ingen som skällt på mig för det.

Hoppas att det löser sig för dig

• brinker

Jag har precis fått vikariat som vårdbiträde, vissa säger att jag ej få ge medicin, vilket känns konstigt då hag gjort det på alla mina andra vikariat... Vet ej om jag fått göra d lr ej men varit ett måste då det varit hemtjänsten, nu är det boende så vi e ju fler där. Men få se om det ändras. I akuta lägen måste det ju ges om ongen annan finns i närheten. Men enligt lag får man inte om man ej har rätt till det, antar jag,

• Fjärilslarv
    brinker skrev 2014-12-21 16:15:17 följande:

Jag har precis fått vikariat som vårdbiträde, vissa säger att jag ej få ge medicin, vilket känns konstigt då hag gjort det på alla mina andra vikariat... Vet ej om jag fått göra d lr ej men varit ett måste då det varit hemtjänsten, nu är det boende så vi e ju fler där. Men få se om det ändras. I akuta lägen måste det ju ges om ongen annan finns i närheten. Men enligt lag får man inte om man ej har rätt till det, antar jag,

du får aldrig ge medicin utan delegering.
    aldrig någonsin!
    gör du det begår du grovt tjänstefel.
  • WinterDawn

Nej, det är väl bara att säga att din delegering gått ut till kollegorna.

Annars ring upp sjuksköterskan och be henne förlänga delegeringen, det måste ju vara det lättaste.

Varför är det mot chefens vilja? Det är väl sjuksköterskan som bestämmer vem som ska ha delegering och inte chefen?

• Ambulansliv
    brinker skrev 2014-12-21 16:15:17 följande:

Vad skulle det vara för akuta lägen och vilken medicin tänker du på?
Svar på tråden Ge läkemedel utan delegering??