• Penida

Källkritik i ettan?

Min dotter som är 7 år har precis gått på lov och idag pratade vi om vad som har varit mest roligt och mest intressant här hemma och hon tog upp källkritik. Hon pratade om förstahandskällor, andrahandskällor, hörsägen med mera. Jag får väl säga att jag blev smått förvånad då jag trodde detta kom senare i skolan.
    Jag har absolut inget emot det, tycker det är bra. Nyfiken dock på om det tillhör vanligheterna? Era erfarenheter?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Källkritik i ettan?
  • Alexi

Vi konstaterade häromdagen att man inte ens kan använda uttrycket "slå upp någonting" längre, om att man vill veta något och då ta fram ett lexikon. Nu googlar man allt och då måste man ju lära sig källkritik oerhört noga och tidigt. Så det verkar ju vettigt att det kommer längre ner i åldrarna.

• Penida
    Alexi skrev 2014-12-20 22:42:51 följande:

Vi konstaterade häromdagen att man inte ens kan använda uttrycket "slå upp någonting" längre, om att man vill veta något och då ta fram ett lexikon. Nu googlar man allt och då måste man ju lära sig källkritik oerhört noga och tidigt. Så det verkar ju vettigt att det kommer längre ner i åldrarna.

Absolut, håller med. Blev mest förvånad att det har ägnats mycket tid (enligt vår dotter) åt detta så tidigt i skolan. Är så olikt hur det var på min tid antar jagGlad
    Avskyr CIO-metoder
  • MAN78

Det är kanonbra. Särskilt mtp den utveckling som varit i media under de senaste åren.

• Fröken K

Så himla bra!!!!

Källkritik är ju ett förhållningssätt så det är ju superbra att börja tidigt så det blir ett naturligt inslag i vardagen.

Svar på tråden Källkritik i ettan?