• Onandon

Får skolan göra på det här sättet?!

Fick idag veta att min svåger inte går tredje året, som vi trott.

Svärmor berättade idag för min sambo att lillebror inte gått i skolan under hela den här terminen - för att skolan stoppat honom!

Svågern fick ett meddelande veckan innan skolan skulle börja, där informerades han om att han inte får börja tredje året pga att han inte har godkänt i matte och engelska.

Får de verkligen göra så?!

På min tid så började dem först ringa mina föräldrar och berätta om läget, sen hotade dem med att dra in csn osv. Det har dem inte gjort i detta läge..

Får de verkligen bara slänga ut någon sådär?

TS
  • Svar på tråden Får skolan göra på det här sättet?!
  • JazzKermit

Är det gymnasiet vi pratar om så är ju inte det obligatoriskt. Matte och engelska är ju ganska stora ämnen också beroende på vad han går för linje. Att han bara blir utslängd hux flux tror jag absolut inte på. Varningar lär ha förekommit...

• Skuld

Tror definitivt att han har fått varningar som han inte vidarebefordrat till föräldrarna.

• Cilla93

Är han myndig? I så fall får de inte meddela föräldrarna, han kan alltså ha fått varningar själv som han inte har berättat för föräldrarna. 

• Skuld
    Cilla93 skrev 2014-12-18 00:46:08 följande:

Är han myndig? I så fall får de inte meddela föräldrarna, han kan alltså ha fått varningar själv som han inte har berättat för föräldrarna. 

Även om han inte är myndig måste inte skolan nödvändigtvis meddela föräldrarna. Det beror lite på skolans policy.
  • Onandon

Han är myndig.

I och för sig gick inte jag på den skolan, men min gymnasieskola ringde min mamma flera gånger när jag hade hög frånvaro, även när jag var 20år (gick om ett år).

Har varit lite inne på den banan att svågern kanske inte riktigt berättar hela sanningen. Låter ju otroligt konstigt att man bara slänger ut en på det sättet för matte och engelska. Vet många som haft underkänt i fler ämnen än så på den skolan, de har fått fortsätta gå skolan fram till studenten, men då har de ju såklart bara fått ett samlat betygsdokument.

TS
  • Cilla93

När jag gick i gymnasiet så ringde man ett nummer och sjukanmälde sig, man knappade in sitt personnummer. När jag gick i trean gjorde de så att om man ringde och sjukanmälde sig fick föräldrarna ett mail men när den ändringen kom in var jag redan myndig och de hade ingen rätt att meddela mina föräldrar. Har en kompis som är två år yngre och hon sjukanmälde sig jämt, men hon kunde sin mammas lösenord så hon raderade alltid mailen. 

• Onandon

Hur den här skolans system fungerar har jag ingen aning om. Jag gick ut 2011 och fick ringa till skolan och prata med kvinnan som jobbade på kontoret och sjukanmäla mig, fast som sagt, inte samma skola.

Sambon säger att han gick på samma skola som sin lillebror, fast det var typ 10 år sedan, men på hans tid så ringde lärarna till hans mamma direkt han missade en lektion. :S

• Dockan

På GY får man INTE meddela vårdnadshavare utan den myndiga elevens uttryckliga godkännande...

Vi brukar försöka få det skriftligt på utv samtalet i år 2. En del köper det, andra inte. Men då ver också föräldern om vad som gäller i trean...

Det låter dör mig osannolikt att det handlar om underkända ämnen, troligtvis är det bristande närvaro under mycket lång tid i mycket hög grad.

• Stjärnfall76

Svårt att tro att inte åtminstone han själv fått information löpande. Han måste ju dessutom vetat att han misslyckats under terminen. Proven kan ju inte varit lysande tex...

Tycker dock att det är helt fel att förädrarna inte meddelats även om han är myndig. För vem försörjer honom enl lag??

• Dockan

Ja, jag håller med dig stjärnfall, klart föräldrarna borde få information eftersom de flesta 18-åringar inte är särskilt mogna i sådana här frågor.

Tyvärr får inte skolan, enligt lag, informera myndiga elevers föräldrar. När du är 18 får du både samla information, fatta beslut och ta ansvaret för det - det är vad det innebär att vara myndig.

Svar på tråden Får skolan göra på det här sättet?!