• linnéa001

Tremånaders som är hungrig men vägrar bröstet

Hej,
    Min dotter på tre månader började för en dryg vecka sedan att "strula" vid vissa tillfällen då hon ska äta. Minst en gång varje dag händer följande:

Hon verkar hungrig/det har gått så pass lång tid att jag vill testa att amma henne. Hon äter lite och släpper sedan bröstet, äter, släpper, o.s.v. Nappen spottar hon ut eller suger bara på en liten stund. Efter en liten stund börjar hon skrika och jag försöker amma igen. Proceduren upprepas. Jag tänker då att hon kanske inte är hungrig och går istället runt med henne. Hon tystnar och ser sig omkring. Försöker amma igen, proceduren upprepas. Så bara pang, börjar hon gallskrika. Vägrar nappen och bröstet. Det slutar med att jag ger henne ersättning vilket hon glupskt dricker upp. Alltså var hon ju hungrig, men varför vägrar hon då bröstet? Hon somnar alltid efter detta så troligen är hon väl trött och hungrig.

Jag försöker ligga steget före när det gäller både sömn och matning, men det är svårt eftersom det kommer så plötsligt. Min kille gillar inte att jag ger henne ersättning, men vad ska jag göra? Hon måste ju äta och lugna sig. Hon gallskriker verkligen tills hon får hosta och svårt att andas. Jätteläskigt och jag börjar ibland gråta själv för att det är så obehagligt. Amningen har fungerat från dag 1. Det gör så ont i mig när min lilla tjej är så ledsen. På nätterna är det inga problem med amningen.

Någon som varit med om något liknande? Gick det över? När i så fall?

• Svar på tråden Tremånaders som är hungrig men vägrar bröstet
  • Flizus

Det kan vara problem med att mjölken kommer långsamt ur bröstet. Är barnet hungrigt blir hon frustrerad om det tar för lång tid tills det kommer.

Ett annat problem kan vara att det kommer för mycket mjölk på en gång och att det blir jobbigt därför. Sprutar det ut mjölk kan du misstänka detta.

Eller så är det något annat...

Du kan prova att mjölka ur lite för hand innan barnet ska bli ammat, det kan stimulera utdrivningen. Försök hitta en bekväm ställning och lugn och ro. Stress försvårar amning.

Du kanske kan prova att amma henne innan hon hunnit bli så hungrig?

• Liiz01

Så hade jag det. Jag upplevde att jag slet i två månader då jag helammade. Det droppade mjölk så jag visste att det fanns men ungen bara släppte o skrek, var alltid missnöjd och sov aldrig förutom nätterna då amningen flöt på som det skulle.

Tillslut gav jag flaska och ungen drack för livet och blev som en solstråle.

Oavsett anledning, för lite, för mycket, för långsamt- whatever, så gäller glad baby= Glad mamma. Testa att ge bröstet några gånger per dag, ex morgon, kväll och natt och resten flaska. Kram

• Flizus

Det kan vara ganska jobbigt att inte få stöd av sin partner också. Prova att ringa till amningshjälpen, de är jätteduktiga!

• linnéa001

Tack för svar.

Att amma innan hon blir hungrig har jag försökt, men det fungerar inte. Alltså, jag lyckas inte vara så snabb som jag skulle behöva trots slit. Handmjölka testade jag idag, men det gick inte, hon var för upprörd. Dessutom tycker jag det är för svårt att göra det.

Jag vet inte, är ju omöjligt att veta varför, men jag upplever att det är en kombination av hunger och trötthet. Är hon mätt och utvilad är hon en jätteglad tjej så jag tror inte hon har ont i magen eller så. Jag längtar tills hon blir fyra månader och man kan börja med smakisar och kanske gröt. Mon dröm är att kunna ge henne riktig mat vid sex månader och sluta amma.

Jag har pratat med amningshjälpen en gång. Vet inte om jag tyckte de var så duktiga, men det skadar väl inte att testa igen.

• Litet My

Kan det vara att hon blivit "lat" vid bröstet? Dvs lärt sig att maten kommer snabbare ur flaska? En del barn ratar bröstet om de lär sig nappflaskan och att de inte behöver "kämpa" med den på samma sätt.

• Dockan

Jag hade som du en bebis som uppförde sig liknande. Yngre, runt 6 v, men också helammad innan en läkare pga tillväxten ville lägga till ersättning. Då började bebisen vägra bröstet, för sakta och jobbigt jämfört mot flaska.

Fast fick prova nässprayen syntocinon, vilket stimulerar utdrivningen. Vilket peppar peppar, verkar löst vårt problem. Har hela tiden haft mat, men nu rinner det snabbare och jag upplever att han tömmer bröstet bättre och är nöjdare.

Testa också en jobbigare flaska, typ Calma från medela eller liknande.

Om du vill amma är detta några tips som funkade för oss, annars är ju ersättning också ett bra alternativ.

Dessutom ska det vara vanligt att amningen strular just runt 3-4 mån, men det brukar ordna upp sig igen.

Lycka till.

• Flizus
    linnéa001 skrev 2014-12-17 22:58:33 följande:

Tack för svar.

Att amma innan hon blir hungrig har jag försökt, men det fungerar inte. Alltså, jag lyckas inte vara så snabb som jag skulle behöva trots slit. Handmjölka testade jag idag, men det gick inte, hon var för upprörd. Dessutom tycker jag det är för svårt att göra det.

Jag vet inte, är ju omöjligt att veta varför, men jag upplever att det är en kombination av hunger och trötthet. Är hon mätt och utvilad är hon en jätteglad tjej så jag tror inte hon har ont i magen eller så. Jag längtar tills hon blir fyra månader och man kan börja med smakisar och kanske gröt. Mon dröm är att kunna ge henne riktig mat vid sex månader och sluta amma.

Jag har pratat med amningshjälpen en gång. Vet inte om jag tyckte de var så duktiga, men det skadar väl inte att testa igen.

Roligt att din dotter mår bra!

Prova att ringa till en annan hjälpmamma. Som inom alla organisationer finns det personer med olika kompetens och egenskaper inom amningshjälpen. Eller bvc. På en del ställen finns amningsmottagning, bland annat Södersjukhuset har. Ta gärna med din partner i diskussionen så att du får stöd hemma, det är viktigt. Det är inte han som ska besluta att du ska amma. Det underlättar amningen också att ha en stöttande partner. Min man var tvärtom, han undrade ibland då dottern skrek vid bröstet om det verkligen kom någon mjölk... han ville gärna ge flaska själv för han kände sig exkluderad. Prata med din kille och förklara hur du känner kanske kan hjälpa?

Ett alternativ är att prova att ge en mindre måltid med flaska och sen kolla om det går lättare med amning efter det. Att delamma kan vara en bra kompromiss. Eller med oxytocinspray som föreslagits, det kan hjälpa till om det är problem för mjölken att komma ut. Vill du fortsätta helamma senare så är det möjligt också.

Om jag var som dig hade jag hellre gett ersättning än börjat med mat vid fyra månaders ålder. Livsmedelsverket rekommenderar att börja med smakportioner vid 6 månader eller tidigast vid 4 månader men i det senare fallet så rör det sig om mycket små mängder, maximalt ett kryddmått. Till exempel att doppa fingret i lite sås och låta bebisen smaka - inget att bli mätt på med andra ord.

Själv hade jag motsatt problem med mitt barn då hon var bebis, hon kinkade med flaska och föredrog bröstet. 

Lycka till!
  • linnéa001

Tack igen.

Jag tror inte att hon blivit "lat" eftersom jag tog till flaskan när hon började "strula". Visserligen har hon fått utpumpad mjölk på flaska när hon var lite yngre och hade en tendens att somna innan hon ätit klart, men det var ganska länge sedan. Vi använder Calmaflaskan.

Planen var att börja ge smakportioner vid fyra månader så att hon vid sex månader är van och kan äta riktig mat, eller i alla fall gröt, men man vet ju aldrig hur det går.

Ska prata med BVC i morgon och höra vad de har att säga, kanske får jag testa nässprayen. I måndags gick det bra, inget strul, så jag tror inte jag har problem med att mjölken inte skulle rinna till.

Återigen, tack så mycket. Vi fortsätter att testa och kämpa.

• Dockan

Vad var annorlunda för dig och bebisen i måndags? Ta vara på det. Kanske du fått sova bättre, åt mer eller fick mer lugn och ro.

Jag kan märka tydlig skillnad på dagar med många måsten och dagar som är lugna.

• Flizus
    linnéa001 skrev 2014-12-18 09:05:57 följande:

Tack igen.

Jag tror inte att hon blivit "lat" eftersom jag tog till flaskan när hon började "strula". Visserligen har hon fått utpumpad mjölk på flaska när hon var lite yngre och hade en tendens att somna innan hon ätit klart, men det var ganska länge sedan. Vi använder Calmaflaskan.

Planen var att börja ge smakportioner vid fyra månader så att hon vid sex månader är van och kan äta riktig mat, eller i alla fall gröt, men man vet ju aldrig hur det går.

Ska prata med BVC i morgon och höra vad de har att säga, kanske får jag testa nässprayen. I måndags gick det bra, inget strul, så jag tror inte jag har problem med att mjölken inte skulle rinna till.

Återigen, tack så mycket. Vi fortsätter att testa och kämpa.

Jag håller med Dockan: lugn och ro är jätteviktigt. Det finns mycket som går prioritera bort.

Det kanske är lillans temperament då? Funkar det ibland så finns det stor potential till förbättring. 

Kom ihåg att du är superduktig!
  • linnéa001
    Flizus skrev 2014-12-18 12:24:44 följande:
    Jag håller med Dockan: lugn och ro är jätteviktigt. Det finns mycket som går prioritera bort.

Det kanske är lillans temperament då? Funkar det ibland så finns det stor potential till förbättring. 

Kom ihåg att du är superduktig!
    Tack så mycket!

Vi gör inte speciellt mycket. Inga andra barn som ska tas hand om. Tycker inte jag känner mig stressad inför julen eller så. Lyckades kanske bara söva henne när hon var trött så hon inte hann bli övertrött och förbannad. Just nu sover hon och har sovit sedan 12 med ett uppvak då hon var arg, men inte ville ha mat. Lugnade ner sig när jag gick omkring med henne.

Tack för alla tips och allt stöd.
  • pigglet

Hon är 3 månader. Vid den åldern kommer en period när i princip ALLA bebisar strular med maten. De som ammar tror att de behöver börja med ersättning, de som ger flaska tror att de behöver börja med gröt/puré. Finns massor av sådana trådar här på fl!

Gemensamt för i princip alla är att nattmatningen fungerar. Som för er.

Försök ha mörkt och tyst kring er när hon ska äta, det är en ålder när de börjar vara mer nyfikna på vad som händer runt. För vissa funkar det bättre att liggamma. Andra bär runt samtidigt som de ammar. Man får prova sig fram och härda ut. Och lita på att det är en period som nästan alla går igenom, att det finns tillräckligt med mjölk (bara man inte börjar ge ersättning) och att det kommer bli lugnare igen. Men såna här perioder kommer och går.

• pigglet
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/41094802-amning-strular-3-man

http://www.familjeliv.se/forum/thread/50895208-3-manaders-bebis-grinig-vid-amning

http://www.familjeliv.se/forum/thread/69669512-min-35-manaders-bebis-kranglar-vid-amning

http://www.familjeliv.se/forum/thread/50129166-tremanaders-strular-vid-amning

http://www.familjeliv.se/forum/thread/50071395-45-manaders-kranglar-vid-amning

http://www.familjeliv.se/forum/thread/47489399-amning-strular-hjalp-nagon

http://www.familjeliv.se/forum/thread/52194474-3-manaders-som-bara-vagrar-amma-jag-blir-toookig

http://www.familjeliv.se/forum/thread/69669512-min-35-manaders-bebis-kranglar-vid-amning

http://www.familjeliv.se/forum/thread/59693481-3-manaders-som-inte-vill-suga-langre

http://www.familjeliv.se/forum/thread/25672734-strular-vid-flaskan-ater-daligt-borja-med-smakis

Så du är inte ensam, det hör liksom till åldern. Känn lugnet (eller ok, härda ut)!
  • MammAmma
    pigglet skrev 2014-12-18 15:00:05 följande:

Hon är 3 månader. Vid den åldern kommer en period när i princip ALLA bebisar strular med maten. De som ammar tror att de behöver börja med ersättning, de som ger flaska tror att de behöver börja med gröt/puré. Finns massor av sådana trådar här på fl!

Försök ha mörkt och tyst kring er när hon ska äta, det är en ålder när de börjar vara mer nyfikna på vad som händer runt. För vissa funkar det bättre att liggamma. Andra bär runt samtidigt som de ammar. Man får prova sig fram och härda ut. Och lita på att det är en period som nästan alla går igenom, att det finns tillräckligt med mjölk (bara man inte börjar ge ersättning) och att det kommer bli lugnare igen. Men såna här perioder kommer och går.

• Alexi
    pigglet skrev 2014-12-18 15:00:05 följande:

• linnéa001

Tack!
    Skönt att veta att man inte är ensam och att det är en fas. Man märker på tjejen att det är saker runt om som distraherar, hon gör ofta avbrott i ätandet och kollar sig omkring.

Skillnaden i måndags var att killen var hemma och bar henne i bärselen när hon verkade trött. Det gjorde jag även idag på eftermiddagen när hon var helt hysterisk och det fungerade. Hon somnade och åt lugnt när hon vaknade så troligen blir hon strulig och ibland hysterisk när hon är trött/övertrött.

Jag och min dotter tackar för tips och stöd!

Svar på tråden Tremånaders som är hungrig men vägrar bröstet