• Juml001

Hur får vi tillbaka vanorna?

Våra tjej på 1 år har från 5 mån haft en jätte bra sömn. Sovit hela nätterna och fasta tider på dagarna. Allt har varit bra fram tills hon blev sjuk för några veckor sedan och sömnen blev helt annorlunda.

Nu vill hon inte sova, speciellt inte när jag är hemma. Hon somnar inte förrän sent på natten och ändå har hon svårt att sova då. Hon vaknar ibland flera ggr per natt och vill ha mat (ska vi ge mat eller bara vatten?).

Hon är svår att väcka på morgonen och väcker jag henne är hon så Slut att hon somnar sittandes efter en timme (ska vi väcka henne ändå?)

På dagarna vill hon inte sova alls hur jag än gör. Har provat sängen, på filt, vagnen ja överallt och på alla vis. Väntat ut, vaggar, mata, sjunga, tyst och svart mm. Men det går inte förrän sent på eftermiddagen kring 16 och då sover hon knappt 30 min.

Hon är ju pigg och glad men man märker att hon är trött flera ggr per dag. Hon äter sin välling och sen är det upp och hoppa igen.

Börjar bli tröttsamt då hela dagarna går åt att försöka vända på sovvanorna.

• Svar på tråden Hur får vi tillbaka vanorna?
  • Mascaraklumpar

Kan du inte ta bort dagssömnen tillfälligt på dagen och se om hon sover bättre då (nu menar jag naturligtvis inte att du ska stå och peta på henne om hon blir så trött att hon somnar, utan mer försöka aktivera henne på eftermiddagen så att hon inte vill sova)? Tror du att hon skulle klara det? Jag tänker att om hon får bli riktigt trött och somna tidigare på kvällen och sova bättre under natten, så kommer även dagssömnen rätta till sig så att hon inte sover morgon och eftermiddag utan kanske en gång mitt på dagen istället.

• Juml001

Det har jag provat tvätt. Jag har försökt både hålla henne vaken och få henne att sova men vad som händer är att hon blir övertrött och somnar lika sent ändå :/

Just i detta nu (säkert bara för att jag skrev denna tråd haha) så fick jag henne att sova med lite bråkande och givetvis så somnade hon i min famn. Men ett framsteg iaf :)

Svar på tråden Hur får vi tillbaka vanorna?