• Anonym (svärdotra)

Vad köper man i julklapp till någon som upplever sin sista jul?

Min sambos pappas fru fick diagnosen hjärntumör för lite  ett år sen. Hon fick 1-2 år kvar att leva. 1 år har passerat och hon blir inte precis bättre, kommer troligtvis inte leva länge till.. Hjärta

Jag och min sambo funderar vad man köper i julklapp till någon som upplever sin sista jul. vi har inte den bästa fantasin. 

Har ni FL-are några tips?

• Svar på tråden Vad köper man i julklapp till någon som upplever sin sista jul?
  • mp90
    Anonym (svärdotra) skrev 2014-12-16 11:09:15 följande:

Min sambos pappas fru fick diagnosen hjärntumör för lite  ett år sen. Hon fick 1-2 år kvar att leva. 1 år har passerat och hon blir inte precis bättre, kommer troligtvis inte leva länge till.. Hjärta

Jag och min sambo funderar vad man köper i julklapp till någon som upplever sin sista jul. vi har inte den bästa fantasin. 

Har ni FL-are några tips?

Något att göra tillsammans! Redtaurangbesök, spa, musikal! :)
  • Stårschan

Usch vad tråkigt. Men jag skulle ha satsat på något riktigt jäkla onyttigt och flärdfullt. Något som kan ge lite njutning även om kroppen är svag. Sen om det blir choklad, massage, konjak eller musik eller annat beror ju på hur hon är som person.

• lövet2

Det beror ju också lite på vad hennes största handikapp är/blir. Min bror blev blind av sin hjärntumör, så han uppskattade talböcker och bra hörlurar. Kanske något litet som underlättar för henne i vardagen ett tag till?

• Anonym (-)

Är hon sängliggande? Riktigt bra kudde, täcke, lakan och madrass kan vara skönt. Gillar hon värmekuddar? Smärtor överhuvudtaget? Mjuka sköna tofflor? Svårt att veta hur dålig hon är.
    Tidningsprenumeration. Musikanläggning, En fin fotobok från er familj där även hon närvarar, alt foton på er att ha vid sängen. Kan hon vara uppe en del så bra gånghjälpmedel, isdubbar, fin varm mössa och vantar, ta er tid till promenader. Är det något hon "alltid velat åka och se"? En del vill ju åka och sätta sig i kyrkor (tag med varmt liggunderlag), andra vill tll havet, eller gibraltar. Generellt svårt att ge råd.

• Anonym (upplevelse!)

Jag röstar för någon form av aktivitet! Dels för att glädja henne men också för att ni ska få fina minnen av henne att bevara.

Som flera redan nämnt beror det ju sen på vilken typ av person hon är vad hon vill och orkar göra.

Är hon pigg och orkar mycket kanske en weekendresa är ett alternativ? Eller någon form av utflykt? Personligen är jag inte mycket för passiva aktiviteter som konserter, bio, teater etc där man bara sitter bredvid varandra och upplever, då är aktiviteter där man interagerar med varandra mer givande. Kanske någon form av kurs? Brukar finnas helgkurser inom de mest skilda områden. kolla tex här: www.kurser.se/kurs/helgkurs

Är hon mer eller mindre sängliggande kanske det skulle fungera med ett myskit med filt/tofflor, nån bra bok som ni kommer och läser högt ur en eller ett par gånger i veckan och fika. Då gör ni något tillsammans som hon förhoppningsvis njuter av och hon behöver inte anstränga sig alls. Jag vet att många inte gillar att "läsa sagor", men just i det här fallet tycker jag det är en fin gåva eftersom man då ger av sin tid för att skänka en annan människa glädje. Mycket hellre sagostund än ljudbok (även om ljudbok säkert fyller ett annat bra syfte) eftersom sagostunden sätter henne i fokus och får henne att känna sig betydelsefull att ni kommer och lägger tid på henne varje vecka. Ljudboken passiviserar och exkluderar henne på ett annat sätt.

Är hon intresserad av sitt utseende kanske ett frisörbesök eller manikyr/pedikyr kan få henne att känna sig friskare och piggare för en liten stund? Är hon sängliggande kan säkert vissa manikyrister göra hembesök, speciellt om hon inte vill göra så avancerade saker.

det var lite olika förslag från mig :) Det viktigaste tycker jag är att hon får något som får henne att känna sig bortskämd och inkluderad, det är nog lätt att man känner sig utanför när kroppen fallerar och man inte kan och orkar vara med på samma sätt som när man var frisk.

Svar på tråden Vad köper man i julklapp till någon som upplever sin sista jul?