• maxesmamma

Syskonvagn

Hej .

Tänkte kolla om det finns någon vänlig själ där ute som är duktig och kunnig när det kommer till syskonvagnar? Väntar i dagsläget mitt andra barn och har kikat runt lite på nätet angående det men har inte hittat någon som passat mig helt och hållet.

Det verkar vara väldigt få vagnar som man kan ha sitt och liggdelarna mot sig, eller som man kan skifta efter hand, men är som sagt okunnig så behöver hjälp. Men det är ett av de "krav" jag känner att jag vill ha. Jag vill även att sittdelarna inte ska vara allt för korta, eller hur man ska säga, då min son i nuläget nästan blivit för lång för den vagn han redan har.

Den ska väl inte vara allt för dyr heller kan jag känna.

Tack på förhand ???? / Malin

• Svar på tråden Syskonvagn
  • strojes

Hur gammal kommer storebror när syskonet kommer?

Några tips på andra lösningar:
    Ståbräda och en singlevagn. Och ha en extra singlevagn att anväda när ni är två vuxna.
    Alternativt ha bebis i sele/sjal när syskonet lämnas på förskolan och sedan lägga bebis i en mjuklift i sittvagnen (mjukliften går ju att vika ihop och lägga under vagnen till förskolan).
    Cyklar storebror på tvåhjuling med stödhjul? I så fall sätt på en sådan där "pinne med handtag" som används när de lär sig cykla så kan du bromsa honom i nerförsbackar och hjälpa till i uppförsbackar när du är ute med barnen själv.

• maxesmamma

Han kommer vara 2,5 när han får ett syskon . Vi funderade på att köpa en enkelvagn från början men det blir svårt att ha honom på ståbräda elr annat om jag är själv och ska gå t.ex. ut på långpromenader . Han kan visserligen cykla som du sa men kan bli jobbigt för honom att cykla långt oxå . Därför har vi beslutat att en syskonvagn behövs . Han har under det senaste även blivit väldigt kär i vagnen , och det är inte pga någon form av lathet elr så men känner då att vi inte vill ta ifrån honom den tryggheten han känner i att åka vagn .

Tack för svar iaf ????

• strojes

Tyvärr är det svårt att hitta syskonvagn där sitsarna är mot dig. De som finns är rätt klumpiga och tunga.
    Vi körde med Phil&teds e3 twin (det är modellen där de sitter bredvid varandra) till våra tvillingtjejer.
    Vi tittade på en teutonia i butik, där kan man ha sitsarna mot den som kör och sedan vända på sitsarna, men den kändes väldigt klumpig och tung. Dessutom stor som hopfäld och svår att lymfa in i bilen för mig.

• maxesmamma

Okej . Jo jag vet att det är väldigt få vagnar som stämmer in på vad jag vill ha . Är väl kanske inte ett måste om jag hittar något annat bra alternativ men det önskas helst .

Är så pass okunnig när det gäller vagnar men känner ju absolut att jag vill ha någon lätt och smidig vagn med gärna svängarna hjul med . Vi är ofta i stan och då kan det vara skönt med en inte allt för stor vagn .

Tack för dina tips :)

• stellie

Rekommenderar babyjogger city mini gt double. Den är visserligen framåtvänd i sittdelarna (liggkorgen är bakåt) men tack vare fönster i suffletten har man alltid koll och kontakt med barnen. Råder dig att satsa på rymlighet för barnen snarare än liten vagn. Tänk på att du ska ha två som ska få plats i vinteroverall.

• Maddi

Vi kollade och jämförde emmaljunga double Viking och bugaboo donkey. De föll på emmaljunga, dels för att vi redan har en enkelvagn (kan göra donkey både enkel och dubbel), priset och då är sittdelen på emmaljunga kite längre men smalare och donkey lite kortare något bredare. Våran hinner bli 2,2 innan syskon kommer och växt ur vagnen idag då han är ca 95 cm lång. Emmaljungan får han plats i fortfarande. Om du vill ha barnen på bredden och sittdelarna så barnen åker bakåt så är nog Emmaljungan den längsta som jag vet om.

• mammalovis

Vi körde på det som var billigast och att vi ville ha barnen bredvid varandra, så det blev en Babytravel. Vi använder den fortfarande när barnen är 4 år och 1,5 år. När den äldsta lackar ur vid hämtning är sannolikheten väldigt stor att hon somnar på vägen hem. Vi testade också enkelvagn med ståbräda, men gav upp när äldsta bröt ihop allt som oftast och vägrade följa med hem. I snöväglag är nog en bredare vagn mer lättrullad.

• maxesmamma

Tack för era kommentarer . Vi var igår och kikade . Föll mest i smaken för Emmaljunga double viking men kändes lite för dyr i inköp . Men funderar på den fortfarande .

Vi har även börjat gå ifrån det här med syskonvagn då pojken jag har nu kommer vara 2,8 månader när han blir storebror . I sommar kommer han nog vilja cykla själv ist för att åka vagn så om det blir behov sv syskonvagn till hösten/vintern så kommer vi nog kika mer på det då .

Så nu är jag mer intresserad av förslag på "singelvagnar" . Tackar för allt :) .

Svar på tråden Syskonvagn