• Anonym (Lev)

Bör vi inför allmän värnplikt?

Med tanke på denna artikel så kom jag att tänka på det här med allmän värnplikt.
    Vad anser ni andra om att inför det igen? personligen tycker jag inte att det är en bra idé eftersom jag inte anser att staten ska kräva att vuxna människor "ger bort sin tid".

www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-aterinfor-repmanaden/&utm_medium=fb&utm_campaign=page

• Svar på tråden Bör vi inför allmän värnplikt?
  • Anonym (No!)

Jag tycker inte att Sverige bör införa allmän värnplikt och det pga. ungefär samma argument som du redan skrivit.

• sextiotalist

Ja, det bör nog göras om en hel del och inte enbart gå på det gamla konceptet. jag skulle vilja ha att det inkluderade hela civilförsvaret och det militära försvaret. Där både män och kvinnor ska få en utblidning inom detta och så mycket som möjligt inom ett område där de arbetar civilt eller skulle vilja göra.

Det är inte bara i krig som ett civilförsvar behövs (och miliitärt), det kan komma andra kriser där man behöver både folk med kunskaper.

• Ingram
    Anonym (Lev) skrev 2014-12-14 23:21:16 följande:

Med tanke på denna artikel så kom jag att tänka på det här med allmän värnplikt.
    Vad anser ni andra om att inför det igen? personligen tycker jag inte att det är en bra idé eftersom jag inte anser att staten ska kräva att vuxna människor "ger bort sin tid".

www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-aterinfor-repmanaden/&utm_medium=fb&utm_campaign=page

Nej jag anser inte att vi bör införa allmän värnplikt då jag tycker det är ett övertramp från statens sida att tvinga människor till att som du säger "ge bort sin tid" (som en form av slaveri).
    Att vi tog bort allmän värnplikt var ett viktigt steg för människor frihet och vi bör inte ta bort den friheten.
    Dessa saker bör vara frivilliga och inte ske under tvång; är det något man väljer att göra själv så får man också bättre soldater som är mer drivna.
  • Jupiter
    Anonym (Lev) skrev 2014-12-14 23:21:16 följande:

Verkligen inte.
    Det vore en dum idé att införa allmän värnplikt igen...
Svar på tråden Bör vi inför allmän värnplikt?