• behnizen

Fått bebis och jobbig svärmor!

Hallå där! Precis fått bebis för några veckor sen så börjar alla lägga sig i och helt plötsligt blir barnpsykologer. Har inga problem att säga ifrån till min familj och så men vad gör man när svärmor börjar ordentligt gå på nerverna. Hon lägger sig i precis allt jag gör och vi har väldigt olika syn på "att ta hand om spädisar". Det har gått så pass långt att jag undviker henne. Sagt åt henne ett par gånger ,'men märker att hon fkt inte kan sluta kommentera och tycka! Vill inte av respekt för min sambo flippa på henne men hur säger jag till henne på bästa sätt?:) någon mer som kanske har svärmor issues?

• Svar på tråden Fått bebis och jobbig svärmor!
  • lilly

Säg åt henne att det är du och din sambo som är föräldrar och det är ni som uppfostrar barnet och att ni kan. Att du är tacksam för omtanken men att du vill klara dig på egen hand.

• Sanna78

O vad jag känner igen mig i det här! Ska snart få mitt fjärde barn, med samma man, men hon, svärmor, tar livet av mig. Bor i en liten stad, hon bor 5-600 m från oss. Dyker upp bara sådär! Sätter sig på altanen och tar en cigg, man ser bara bakhuvud på henne. Eller så hör man henne stöna när hon kommer in och tar av sig skorna. Bara klagar på hur dåligt hon mår! Själv kämpar jag med grav foglossning, trötthet, tre barn...men hennes är alltid värre!! Bara det här att dyka upp hur som helst! Kan inte slappna av i mitt eget hem ju. Svärfar är inte bättre han heller. Man har ju dörr, och dörrklocka, borde inte dom gå den vägen? Men nej, dom sitter på altanen. Är man inte hemma så går dom runt o kikar in genom fönstren!! Får lust att lägga fram dildon, väl synlig, så dom har nåt att se :). Varje gång man lagt sig i soffan o slumrat lite, gissa vem som dyker upp just då! Har funderat på att lämna min man, just pga detta. Vad ska jag göra?? Orkar inte med dom, gravid eller inte.....

• isolande

Säg ifrån bara TS. Senast jag träffade mina svärisar tjatade och gnällde min lille 2-åring för han ville ha sin leksak vid matbordet. Hemma och på dagis är vi stenhårda med att hans gubbar väntar på diskbänken tills man ätit färdigt. Och vi har gått igenom husihelvette för att han skall acceptera detta och inte skrika sig fördärvad (han är besatt av sina gubbar Drömmer).

Farfar bryter då in mitt i när jag förklarar att gubbarna väntar på diskbänken som vanligt med: - Jamen, han kan väl få ha dem vid bordet så vi slipper gnället!!

Då bara kom det från mig: NEJ! vi har INGA leksaker på bordet, PUNKT SLUT! Svärfar såg helt chockad ut, men jag kunde bara inte hålla mig. Om han visste hur mycket vi hållit på med detta! Dagis har bett oss att köra samma regler som dem eftersom det är ohållbart att alla barn ska ha leksaker på matbordet.....

Ja, detta är en av miljoner grejer som man bara helt enkelt måste säga ifrån om. De får ta det helt enkelt, annars blir det ohållbart för oss i längden.

• lajken84

Som jag känner igen mig eller snarare situationen, även jag har helt oplanerat sagt ifrån på skarpen när det till sist brustit för mig, kanske det hade varit bättre att jag hade tagit mod till mig och pratat med svärföräldrarna innan det gick så långt men det är lätt att vara efterklok.

Svar på tråden Fått bebis och jobbig svärmor!