• örnen

tips mot mardrömmar hos 4åring

Hej! Vänder mig nu till er andra föräldrar där ute. Min 4,5 åring är livrädd för att sova. Allt kan vara bra men så fort vi säger att nu ska vi sova börjar han gråta av rädsla, han säger att det är för att han drömmer otäckt ex nu är det en varg som äter upp tomtebarnens mamma. Han vågar heller inte vara ensam längre, inte på dagen heller helst, alltså om han är i lekrummet och jag hämtar nåt i källaren måste han med.
    Vi låter honom sova i vår säng, vi ligger där tills han somnat (men så fort jag börjar törstig för att jag tror han somnat, vaknar han). Vi har en lampa på och en ljudbok han gillar.
    Trodde nattskräck först men inte nu längre, detta har ju med drömmar att göra.
    Han ska fp ett syskon i februari, kan såklart vara en reaktion, och/eller att han börjat fundera på detta med döden. För han har frågat om vi kommer vara döda när han blir större..
    Har beställt en lampa till honom, en apa som man kan ha under täcket om man vill, som inte blir varm. Han fick välja vilken han ville ha.
    Men behöver tips och råd och hoppas ni kan hjälpa oss.

• Svar på tråden tips mot mardrömmar hos 4åring
  • Jennefer

Ett tips för att bearbeta kan vara att kan får skriva/måla en "drömdagbok", där han kan uttrycka sig och ni gemensamt bearbetar och pratar om drömmarna tillsammans. 

• örnen

Ville bara berätta om någon läser tråden senare att det går mycket bättre med sonen nu. Vi får ff ligga hos honom när han ska sova & han kommer in på natten men den lampan jag beställde hade ett hjärta på magen och jag sa att det hjärtat fångade de otäcka drömmarna så min son skulle slippa dem. Han älskar lampan och pratar om att apan (= lampan) nu tar hans otäcka "ögonbilder" som han kallar det.

Svar på tråden tips mot mardrömmar hos 4åring