mammas sambo är elak
Jag har ett dilemma och jag håller på att förlora relationen till min mamma nu. I våras flyttade min mamma ihop med sin kille som jag till en början varken tyckte om eller ogillade. Han bara fanns där och det var liksom så det var. Men ganska snabbt efter att de flyttade ihop så började bråken, mellan mig och honom. Bara från ingenstans fick han utbrott och kallade mig massa elaka saker, bakom ryggen på mig förstås, men det hördes genom väggen. Det kunde vara små grejer som att jag hade lämnat en odiskad tallrik framme, som jag tänkte ta hand om lite senare, eller att jag var för osocial som satt på mitt rum trots att jag hade prov att plugga till. Men oftast blev han arg utan att jag visste vad jag hade gjort för fel och fick aldrig reda på heller vad det var som orsakade hans ilska. Nu i höstas flyttade jag hemifrån för att börja studera och de gånger jag skulle hem och hälsa på mamma så började han skrika om något och även ljuga om vissa saker. Jag ville inte åka hem till mamma igen men efter viss övertalan så gjorde jag det ändå. Jag ville ju trots allt träffa min mamma och vår hund som jag älskar över allt annat. Men återigen blev det bråk och jag stack därifrån. Den gången fick jag skäll för att jag gjort det mamma bad mig om, medan han tyckte att det skulle göras på ett annat sätt. Hur skulle jag kunna veta att jag inte ska göra som mamma säger till mig när jag vid tillfället inte pratade med honom alls? Jag är ingen tankeläsare. Efter det bråket fick jag nog och har inte varit hos mamma sedan oktober pga att jag inte vill vara på samma ställe som honom.
Jag har bl.a. blivit kallad egoistisk, otacksam och dum i huvudet, fått höra att jag bara bryr mig om mig själv och inte respekterar andra. Och det är verkligen bara början. Vid ett läge i somras ville han till och med slänga ut mig från mitt eget hem och det var enda gången mamma sa ifrån.
Problemet är att mamma står på hans sida. Hon säger att det är jag som är omogen som inte fortsätter umgås med honom. Men ska man verkligen behöva umgås med någon som hela tiden trycker ner en och får en att må dåligt hela tiden?
Nyss fick jag höra att han skulle följa med till mormor och fira jul så nu kan jag inte ens träffa mamma och hunden vid det tillfället som jag sett fram emot. För jag vägrar numera att vara där han är.
Hur ska jag kunna umgås med mamma? Ska han få förstöra vår relation? Jag vet inte vad jag ska göra och när jag försöker prata med mamma om det så blir hon sur och avslutar samtalet.