• skellmama

jätte mamig 1-åring, behöver råd

Min son har haft mycket problem sen han föddes, kolik, inte sovit på nätterna och väldigt aktiv jämt så gränsen till hetsig emellanåt. Det har alltid varit jag som tagit honom, varit vaken mest på nätterna med honom och gått och burit honom i princip hela tiden. Detta har lett till att han är extremt mammig. När jag är hemma är det bara jag som gällt, han gråter å skriker vid måltider och bär sig extra illa åt, sover sämre på nätterna och är allmänt jobbigare. Jag jobbar annan ort emellanåt och då funkar allt mycket bättre. Jag vet faktiskt inte vad jag gör för fel, men detta beteende tar snart ihjäl vårt familjeliv. Är i desperat behov av råd!

• Svar på tråden jätte mamig 1-åring, behöver råd
  • Dasein

Det är svårt att veta vad det är du vill ha råd om - är det mammigheten eller det att sonen är allmänt jobbig just nu och sover dåligt? om det är mammigheten så är det väl bra att försöka fördela tiden mer jämnt. Du säger att det går bättre när du inte är hemma, och det är ju ofta så det är, att när ett barn blir mer fäst vid den ena så är det också tryggt för hen att testa gränser och vara jobbig med just den föräldern. Delar ni mer lika så jämnar nog också jobbigheten ut sig... sen kan det ju vara en separationsfas som går över, jag tyckte mammigheten kom lite i vågor. (Fast även om vi har varit väldigt noga  med att natta varannan natt och ha "jour" varannan natt, så var det i den åldern lättare för pappan att t.ex. natta än för mig, sonen somnade fortare och var mindre gnällig med pappan.)

Om det är sömnproblem och det att barnet är extra krävande just nu som är jobbigt kanske du borde beskriva mer ingående för att kunna få några vettiga råd. F.ö. kan det också löna sig att fråga BVC om råd, ifall ni har en ok relation med barnmorskan?

• Adr1enn

Jag har samma problem med min lilltös som nyligen fyllde 1 år. Men jag kan säga att de är i en så kallad utvecklingsfas när de är mellan 49 - 54 veckor gamla. De har redan haft några faser hittills också. Kanske du reagerade vid ca 8 månaders ålder på liknande saker; mer mammig, kinkigare, hade närmare till gråt m.m.? Det finns en JÄTTEBRA bok som handlar om de olika utvecklingsfaserna, och berättar vid vilken ålder de inträffar, vad som händer med barnet, vad man kan göra för att underlätta för de små liven o.s.v. Boken heter: "Växa och upptäcka världen". Det är barnforskare som skrivit boken och kartlägger de första 20 månaderna av barnets liv.

Svar på tråden jätte mamig 1-åring, behöver råd