• Smuligast

Sjukskriven fram till bf

Hejsan!

Jag är sjukskriven 50 % fram till bf och är i v 23 nu. Nu har jag tänkt att gå hem cirka 1 månad innan beräknat BF och ta ut dels några semesterdagar som jag har kvar men utöver det har jag inte tänkt att ta ut några föräldrapenningdagar eftersom man har rätt att gå hem 7 veckor innan oavsett om man tar ut föräldrapennnigdagar eller ej.

Har jag fortfarande rätt till sjukpenning från er om 50 % fram till BF om den är godkänd givetvis av er trots att jag går hem från mitt arbete 4 veckor innan och "bara" är sjukskriven av er 50 %?

Vänligen Johanna

• Svar på tråden Sjukskriven fram till bf
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan ha rätt till sjukpenning under graviditeten om sjukdomen sätter ned arbetsförmågan med minst en fjärdedel. Under tiden som du tar ut semester har du möjlighet och få behålla sjukpenningen också. Det har ingen betydelse hur lång tid du har kvar till beräknad förlossning.  

Hälsningar

Pia, handläggare

• Smuligast

Okej, tack för svar!

Men om jag går hem 4 veckor innan BF från jobbet som jag tänkt innan jag blev sjukskriven och läkaren har nu skrivit ett läkarintyg som det är mitt fall nu där hon sjukskriver mig till mitt exakta BF-datum, får jag då behålla min sjukpenning på 50 % om den är godkänd från er utan att jag fyller ut resterande 50 % med föräldradagar eller semester sista 4 veckorna? Eller försvinner min rätt till sjukpenning på 50 % då?

• Försäkringskassan

Hej

Så länge man är sjukskriven med beviljad rätt till sjukpenning om sjukdomen sätter ned arbetsförmågan med minst en fjärdedel.  så skyddar man sin SGI .

hälsningar
    Birger, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven fram till bf